AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
21.420

Adaptiva LED ljus vs xenonljus?

Sida 2 av 3
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Och vad blev det för motor, 30d?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skippat dragkroken och beställt LED. Behöver du dragkrok på cabben? Om man inte använder den varje vecka så går det alltid låna / hyra bil de gånger man behöver dra något.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
För att förtydliga.

På kontraktet finns både dragkrok och LED framljus med.... Men just nu går jag och funderar på om det verkligen är värt ca 10 000:- för dragkroken och ca 18 000:- för LED-ljusen.

Att jag hoppade över dragkroken på min E92a (2008) ångrade jag bittert då jag köpte vattenskoter och behövde en dragbil till den. Köpte dock dragkrok till nästa 325d och hade bara användning av den en enda gång. HOppade återigen över det 2012 när jag köpte 520d'n och svor över det flera gånger.

Så jag är lite splittrad.

LED framljus har jag aldrig kört med alls - så därför är jag lite frågandes angående dessa. Det finns ju andra tillval jag egentligen också vill ha men som jag valt bort pga LED ljusen. T.ex Navi Pro. Jag kör absolut mest landsvägskörning.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
När man väl behöver dragkroken så är den guld värd!

LED ljusen är mer trevliga - en rolig grej. Ljuset i sig blir inte avsevärt mycket bättre än xenon.

Sen tycker jag att Navin är rätt kass i bilarna (har dock inte testat den som sitter i din nya bil). Google maps i tex Iphone gillar jag mycket bättre. Då kan man söka direkt på företag eller ställen man ska till utan att behöva skriva in ort och fullständig adress.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Prova en bil med LED-ljus och se själv om du tycker det är värt det. Jag tror inte det är ett speciellt vanligt tillval så det är inte så många som har stor erfarenhet av detta.

----
BMW CS/SC #6212
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Har haft både adaptiva xenon och nu adaptiva led. Skulle säga att skillnaden inte är speciellt stor för adaptiva xenon fungerar mycket bra. Hade inte valt det om man inte vill ha något av det andra som numera ingår i ett paket. Exempelvis nav pro står högre på listan för mig.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Nikeman: åk till Björkmansbil och be att få provköra den silvriga F15 4.0d den har adaptiva led ljus. Och därefter pröva den vita 420d coupe med vanliga xenon.
Efter det tror jag du kommer ha bildat en egen uppfattning.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Har bilar med både LED och adaptiva Xenon. Väljer man LED så ingår det per automatik adaptiv funktion med autoavbländning och det är en av de största fördelarna med dessa lampor, den störta vitsen med dom enligt mig. Vid möte av trafik så kan LED rikta in sig individuellt, dela upp skenet m.m. vilket är riktigt bra vid framför allt landsvägskörning. Kommer man ikapp en bil så stänger inte helljuset ner heller, utan riktar om sig och skapar en mörk "tunnel" åt den framförvarande bilen samtidigt som sidorna då ändå lyses upp perfekt. Samma sak vid mötande trafik, då riktar högerlampat skenet ut åt höger så man verkligen får bra sikt i väggrenen m.m. Vänsterljuset riktar sig ut åt vänster och lyser upp den väggrenen och skapar en mörk tunnel åt den mötande trafiken. Det är först strax innan mötande trafiken når vänster ljusstråle som den släcker ner helt.

Jag tycker dessutom att den adaptiva och automatiskt avbländbara funktionen idag nästan kräver LED för bästa funktion. LED-ljuset i sig tyckte man i början var mycket ljusare men man vänjer sig fort. Hoppar man sedan tillbaka till en bil med xenon, då märker man hur mycket bättre LED är, otrolig skillnad.

Om det sedan är värt 18000kr eller ej är upp till var och en. För mig som kör 8-10000 mil långkörning om året är det nu i efterhand ett givet val. Jag tog en chansning vid beställning utan att testa innan men är glad idag att jag valt det. Samtidigt är det väl som så att har man inte testat LED så tycker man säkert xenon är fullt tillräckligt. För mig var kontrasten större när jag hoppade tillbaka till xenon efter att ha kört LED, än första gången jag körde med LED.

Verdi
Velgro,
Det där du beskriver som "största vitsen" finns med xenon också.

Fast sen är det som du beskriver. Det är betydligt svårare att vänja sig av med en förbättring än att leva i okunskap. :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Verdi: Sant, men LED är ännu mer adaptivt. Har för mig att aktivt xenon på F3X endast är den högra lampan som kan styra helljuset mot vägsidan vid möte, eller när man har en bil framför sig.

LED ljuset kan göra en tunnel och ljus upp på båda sidorna av bilen framför.

Denna video gör att jag hade köpt det:

Verdi
Sim, min bil fixar tunnelgrejen också. Sen kanske det ändå skiljer något men...
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Själva helljusregleringen skiljer det väldigt lite på, tycker till och med xenon upplevdes som ljusare men LED mer behagligt. Båda typerna är helt underbara i vintermörkret.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Allt det som visas i videon fixar adaptivt xenon också. Om valet är mellan LED och Navi pro hade jag solklart valt navin.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Där ser man. Visste inte att xenon var så adaptivt på F3X... :-)
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Verdi: Ok visste inte att xenon kan rikta ljuset som LED gör. Har xenon med alla funktioner i vår andra bil, F11 från 2013, och där är det ej sådana funktioner. Ber om ursäkt för fel information. Detta sätter priset i annan dager utan tvekan.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Precis. F10/11 har tyvärr inte lika adaptivt xenon. Min har visserligen adaptivt så den följer kurvorna samt lyser längre och smalare vid motorväg, men helljusassistenten är ren av/på. Är dock fortfarande fascinerat över hur bra det fungerar ;-)

Jag hade valt som Wiberg. Navi + xenon, om LED gör att du inte köper Navi Pro.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
F1x fick adaptivt xenon med LCI och får inte förväxlas med vanligt kurvljus med helljusassistent. Verkar som F31 var en av de första modellerna som fick adaptivt xenon och kort därefter kom adaptivt LED till andra modeller.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, Navi + xenon är klart bättre än bara LED.

----
BMW CS/SC #6212
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Gör dom adaptiva xenon-ljusen också "tunnel" vid möte av bilar osv? Det gör det inte på min "gamla" X5a 2011a i alla fall...

Nåväl. Får fundera på det här lite. LED framljusen använder jag ju hela hösten, vintern och våren på bilen till och från jobbet varje dag..... Navigatorn använder jag kanske 3 gånger om året. typ :)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jo, det gör dom. Det du får för merkostnaden till LED är "enbart" LED istället för xenon. Därför känns det i mina ögon mer värt att välja navin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.