AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
21.423

Adaptiva LED ljus vs xenonljus?

Sida 1 av 3
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena.

Någon här som har adaptiva LED ljus på sin 4'a eller 3'a(om det är samma) och som kan berätta om skillnaden mot vanliga xenonljus. Är det värt pengarna? Blir det MYCKET bättre ljus?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker ljuset är otroligt imponerande, dessutom fungerar helljusassistenten och den adaptiva biten bättre / snabbare. Jag upplever ljuset som klarare och mer naturligt, räckvidden upplevs som längre (men den kan vara för att ljuset lyser upp bättre). Sen är ju lyktorna dessutom snyggare.

Jag tycker skillnaden är likvärdig mellan halogen och xenon. Har man väl haft LED så kommer man inte vilja byta tillbaka, men har man inte testat kan det anses som ett onödigt tillbehör. Det kanske inte är det första jag skulle kryssa om jag var på en budget, men jag hade definitivt prioriterat det. Har haft det både på X5:an och M3:an. Funkar klockrent i båda.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Låter spännande. Vi får se om det kan bli ett sådant kryss också då...:)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det brukar kunna sluta så :)

Ligger inte LED-strålkastarna i något bra paket numer? Priset hos konkurrenterna verkar sjunka och hos Mercedes ligger LED-strålkastarna på samma pris som adaptiva xenon hos BMW. Tycker tillverkarna borde ta sitt ansvar och byta ut teknik som börjar bli omodern och säkert är billigare att tillverka och dessutom är en detalj som ökar säkerheten (och kanske även sänker förbrukningen...).
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Innovationspaketet för BMW 4-serie Cabriolet inkluderar följande utrustning:
•Driving Assistant
•Utökad instrumentkluster
•Active Cruise control med Stop & Go
•Active Protection
•Lane Change Warning
•Adaptiva LED-strålkastare inklusive BMW Selective Beam
•BMW Head-Up Display

Rabatt: 20.400 kr
Pris: 29.900 kr
Otroligt bra prissatt paket just nu, jämfört med tidigare när du fick betala per styck för respektive innehållande funktion.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Väldigt prisvärt! LED kostade 18 000 till M3:an och 19 000 på X5:an.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
låter som en no-brainer, bara klicka i ett kryss! Av det jag läst om LED verkar de grymt bra, framför allt helljuset. Adaptive lights (fungerar ju även med xenon) är riktigt bra (även om det är vissa problem med lastbilar och bussar för mig)

Nikeman, vilken motor lutar det åt?

/ Håkan
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Offerten är på en 430d...
Men det svider att veta att en 30d kostar 100 000 mer än en 20d. Eller ca 80 000 om man räknar bort att man får automaten till 30d'n.

Men jag "måste" åka diesel för jag åker så pass mycket och har dessutom tillgång lite till billigare bränsle. Men samtidigt kan man ju få jääävligt många liter diesel för 70 000:- om man istället köper en 428i :)

Ajja vi får lä se. 430d lutar det åt i alla fall. Blir en riktigt ovanlig bil för mig veterligen har jag inte sett en endaste 430d cab Sverige än :)
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
30d är ju en mycket trevlig motor, tror det kommer bli fin-fint med den!

Överväg gärna fälg M Doublespoke 442. Passar grymt bra till bilen.

/ Håkan
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Mja dom är för vanliga... Och lite tråkiga. Jag har valt Stjärneker 403 M istället. Den fälgen älskar jag!
Men Nikeman, cab o diesel? Den kombon skulle jag personligen aldrig välja.

/Anders
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Anders jag vet att vi har nämnt detta i en annan tråd för ett tag sedan. :) Varför inte en diesel-cab? Jag köper inte en cab för att jag vill höra en motor vrål på 7800rpm strax innan rödmarkeringen. Jag köper en cab för att jag vill kunna fälla ner taket, och glida runt lite och njuta av solens skinande i ansiktet och för att känna vinden blåsa genom mitt hår. Haha det lät nästan poetiskt. Men you get the Point.

Självklart vore skoj att ha en 435i cab som dessutom är 6000:- billigare är 430d i inköp. Men sedan är den riktigt mycket dyrare att åka i. För mig som avklarar ca 3500 mil per år så blir det rätt stor skillnad när dieseln är mindre än hälften så dyr att åka i per mil.

Ett annat alternativ är ju att ha en glidarbil (typ 428i) och en billigare pendlarbil - men då tappar man ju hela vitsen med att ha en härligt ny bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hellre 6-cyl diesel i caben är 4-cyl bensin. Allra helt 6-cyl bensin förstås...

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har också LED på min F11 (i princip samma) och kan bara intyga - är helnöjd med både funktion och ljus. Speciellt att det lyser starkare och ger ett mer "naturligt" ljus eftersom det visar ett större färgspektra än vad Xenonljusen klarar av.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Hur är ljudnivån i en cab med taket uppfällt? Funkar den som året runt bil?
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Ljudnivå är helt ok. Givetvis låter det mer än min fd F31 men jag upplever det som marginellt. Var orolig att det skulle låta mer pga avsaknad av fönsterkarmar och b-stolpe men det tätar bra. Med taket uppe är den i princip en coupe så vinterkörningen är inget problem.

403M är en riktigt snygg fälg, absolut!

/ Håkan
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
BIlen är nu bestäld.

Men jag har gjort två val som jag funderar över.... LED lljusen och dragkroken.

NÅgon som kan visa något test eller liknande mellan LED och Xenon? Är det verkligen värt pengarna? Gjorde en lös beställning på LED istället för Innovations-paketet och då kostar LED-ljusen 18 000:-....

Är dom värda det? :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bara du själv kan avgöra om de är värda 18.000:-. :)

Jag är väldigt förtjust i LED-ljusen eftersom de ger ett mer naturligt ljus och lyser väldigt skarpt (men inte värst längre än xenon). De ger dessutom bilen ett, enligt mitt tycke, snyggare utseende. 18' är dock mycket pengar...

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp dem om du vill ha dem själv. Räkna inte med att få tillbaka många kronor på det tillbehöret.

-------
//Lövet
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Ang belysning, om du inte har det i listan redan kan jag starkt rekommendera adaptive lights. Lite bekymmer med lastbilar och bussar, annars en grym funktion!

Kör du mest stadskörning, tätort är nog LED av mindre betydelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.