|
|
|
|---|---|
|
Planerar att anmäla mig till Licensutbildningen ( bmw klubben ) som anordnas på Mantorp i vår. Jag har lite funderingar kring den bil jag för närvarande har och om den är lämplig för lättare bankörning. Det är en Alpina B10 -97 dvs en E39 ( ca 1750 kg ). Har kört den på Knutstorp 2012 på ett kundevent med Förenade bil, fruktansvärt roligt men det har tyvärr inte blivit mer bankörning sen dess. På Knutan gick bilen bra 5 varv sen blev däcken mjuka och klistriga. Mina planer är att köpa R däck ( tips tack för en tung bil ) samt utrusta bilen med justerbara coilovers typ D2 eller dyligt. Kommer detta funka eller ska man sälja och köpa något mera "banmässigt". Mina planer är att köra några banträffar under 2015 och utveckla körkunskaperna och bilen efterhand. Kan detta fungera eller är får man köpa nya däck efter varje träff, någon med erfarenhet av e39 på bana och vad som funkar med däck m.m Tack för förhand | |
|
R-däck, bromsklossar, färsk bromsvätska och coilovers är en bra väg att gå för att köra bilen på bana. Med tanke på hur mycket större bilarna blir för varje generation (E39 och F30 är "nästan" jämnstora) så är det klart att en B10 funkar på bana. Men ju lättare och mindre desto billigare, roligare och snabbare kommer det gå. Jag har bara erfarenhet av Michel Cup-däcken (1 och 2) och dessa fungerar utmärkt på bana, oavsett bilstorlek. De tidiga versionerna av Michelin Cup skilde sig i åt i större storlekar, där 18" eller mindre hade en bättre konstruktion än 19". Michelin Pilot Super Sport fungerar också om man inte vill köra ett rent R-däck. Håller mer än en banträff och ger bra grepp i vått och torrt. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag minns att detta diskuterades (tror det var på rejsa.nu), då gällde det M5 E39 (fast viktmässigt sätt när det gäller kurvor så gäller resonemanget alla E39-modeller). Slutsatsen från diskussionen var att största problemet var däcksslitaget, den relativt tunga bilen käkade däck jämfört med lättare bilar - speciellt på banor som Knutstorp och Sturup. R-däck och riktiga sportdäck (som acey ger exempel på) fungerar utmärkt på bilen - problemet är att de slits ganska for och är inte billigare. Dvs en stor kostnad blir däck. Men du kan absolut köra flera banträffar med en uppsättning däck, men var beredd att de slits mycket snabbare än på en lättare bil. Ska du ha r-däck så är rekommenderar jag att få till dina cambervinklar först, annars kommer du inte att kunna utnyttja r-däcken till vad de är kapabla till. Jag själv körde denna säsong med en tung E34 535i på vanliga 225/45 R17 och när jag kunde behärska mig och inte överköra däcken så höll de 5-7 varv men sen fick man ta det lite lugnt. Men för att få rutin och lära sig så fungerar det utmärkt, eftersom man ändåså har fullt upp med att lära sig bromspunkter, spårval, tangeringspunkter och hålla uppsikt i backspegeln :-) Men visst märkte man att vikten och däcken tillsammans utgjorde den största begränsningen - förutom föraren då :-) |
| Jag tror också på Michelindäcken de verkar vara dem som håller bäst enligt vad man läst på diverse forum. Då jag är så nöjd med denna bil som hobbybil i övrigt men vill utöka med lite bankörning också så kommer jag nog att göra ett försök och testa detta. Cambervinklar verkar man kunna justera om man köper ett coiloverset typ D2 eller XYZ, någon som har tips där, tänker inte lägga mer än max 10.000 på detta. | |
|
Hej! Vist går det att köra tunga bilar på bana, jag kör själv med E92an men vi har en kille i BMW Sport Club som kört mycket med sin M5 E39 också. Synpunkterna som kommit in här är relevanta. Bromsvätskan MÅSTE vara fräsch framförallt ute i bromsoken. Däcken kommer käkas hårt om du kör med gatdäck. R-däck kan variera lite, men jag rekommenderar inte Michelin om du är ute efter bra driftsekonomi, har själv kört dem och de håller halva säsongen så jag får ha en årsbudget på 20K om det skall räcka. Michelindäcken är även mycket känsliga för högt eller lågt däcktryck. Killen som kör M5 E39 har kört Kumho V70 K91 och han var nöjd med slitaget på dem, de höll nästen hela året (ett däck var slut före sista körningen). Dessa funderar jag själv på till nästa år, håller längre än Michelin och samma pris ungefär. Andra problem som E39an har haft är överhettade bromsar. Det finns färdiga lösningar för att leda fram kylluft så det rekommenderas varmt. Bromsarna kommer att bli mycket bättre om du köper riktiga bromsbelägg också (exempelvis PFC08 eller Pagid RS19) dock kommer bromsarna gnissla och damma mycket mer med sådana. Snacka gärna med Per Stacke på Pean Sweden om bromsar, han är bra! Vill du köra riktigt billigt så kan du testa att köra med Federal RS-R, jag körde dem under andra halvan av 2014 och de däcken kostar ca 5000 för en laddning, det håller nästan en hel säsong men varvtiderna blir inte lika bra som med Michelin eller Kumho (man halkar runt lite mer men inte som med gatdäck). Hjulvinklarna är viktiga, du behöver mer camber än för gatkörning. I övrigt så får man känna sig fram lite. Det finns ställbara topplager som kan hjälpa till för att få mer camber fram, det kan även gå att byta plats på befintliga höger/vänster för att få mer camber fram. Sist men inte minst, man måste inte göra allt på en gång utan det går bra att ta det stegvis och kom gärna och snacka med oss som kört ett tag så får du lite feedback direkt på det du upplever i bilen. Välkommen! :) /DJ |
|
|
Supertips det med däcken, har kollat på Kumho på Rallyshop.se. Ser att du kör med en automatbil, har du haft problem ? Misstänker att om allt är välservat så håller det. Tack för alla tips ! |
|
|
Ja automaten funkar fint på bana, jag växlar den alltid manuellt (steptronic) för att ha rätt växel innan kurvan så går det utmärkt. Om du är sugen på Kumho V70 så se bara till att du köper K91 (hård gummiblandning) annars slits de fort. Rallyshop verkar ha ok priser, jag vet att många köper av Martin Gistell (finns på rejsa.nu) och många har tidigare köpt av Camskill i England men det har varit problem med transport från England det senaste. /DJ |
|
|
D2, K-sport och XYZ är likadana fast med annan färg. De duger nog, ska nog själv köpa ett sådant kit till min M5. Hör o häpna men jag har hört banåkare som är nöjda med Achilles ATR sport och de får du för runt 1000 kr styck. Dock kör de drifting men det de gillar med dem är att de går å åka FORT med dem så då borde de funka bra för vanlig bankörning också. Testade faktiskt de däcken på min M5 i somras och jag har inte upplevt några problem vid lite mer aktiv landsvägskörning. |
|
| Vart anmäler man sig till licensutbildnig? Tänkte också köra lite bana nästa år och tänkte köpa ett par 18tums fälgar med däck för det och det va ett mkt intressant det ni skrev om däck! MvhRiccardo | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Både klubbar (som tex BMW Sport Club) och SBF-distrikt arrangerar racinglicenskurser. Jag tog tex min nu i somras på Mantorp och det var Östergötlands BF som arrangerande den kursen. Länk Länk Brukar vara en hel del nu till våren och en del framåt hösten. |
|
riccardo: träffanmälan kommer inte öppna förrän framåt vårkanten men du kan redan nu bli medlem i BMW Sport Club om du vill, då kommer du få mail från klubben när anmälan öppnar. Gällande Achilles däcken så känner jag ingen som testat dem på bankörning men de är väldigt populära för drifting. Det är dock två väldigt olika tillämpningar då drifting ger massor av spin men ingen sidobelastning medan bankörning ger enormt mycket sidobelastning. Alltså inte alls säkert att de funkar på bankörning bara för att de funkar på drifting och gata. /DJ |
|
|
Serva bromsar med ny vätska (ate super blue eller RBF600 förslagsvis) och tåliga belägg (gula pagid eller pfc08 tycker jag fungerar bra på min tunga e92). I övrigt kommer du garanterat att ha kul med bilen som den är. Börja kitta bilen med billigt coiloverkit innan du provkört den verkar fel väg att gå tycker jag. Bilen är inte direkt ny och du vet inte idag vad som kommer vara den svaga länken. Stor risk att du tappar rejält med grepp genom att köpa ett coiloverkit avsett för att sänka bilen. Ang. Däck så har jag kört två säsonger (ca 12 bandagar på 2,5 uppsättningar) på Rs-R vilket jag tycker fungerar bra för en nybörjare, men visst de tappar grepp efter 4-5 varv full attack. Men det sägs även bättre däck göra. Dock inte helt okörbart som gatdäcken kan bli. Kom ihåg att justera ner däcktrycket bara. RS-R är Absolut inte snabbaste däcket men betydligt bättre än gatdäck och väldigt bra ekonomi i dem. Man har dock kul även på gatdäcken första gångerna. Förvänta dig inte att vara snabbast på träffarna med BMW SC. Många har kört länge och har lätta bilar de jobbat fram under många år.riktigt bra plats att lära sig på och få många goda råd från klubbvännerna kring hur man får ut mest av sig själv och sin bil på banan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.