AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.786

e90 330xiAT sjuuukt törstig?

Sida 1 av 2
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hej,

Haft en 2003 E46 330i Touring manuell i runt sju år, som alltid varit ett under i termer av prestanda per förbrukad bensin. Trots otroligt trevlig motor M54 har jag nästan oavsett körstil aldrig fått i den mer än litern per mil över en tank (1.2 kanske, över kortare sträckor). Långturer till fjällen fullastad betydligt lägre, men aldrig lägre än 0.75 över någon längre sträcka. Nå, för en 3L sexa från 2003 med den körglädjen har jag tyckt det varit fantastiskt.

Skaffade nyss en E90 330i Touring, igen bensinare, denna gång med automat och fyrhjulsdrift. Tänkte att visst kommer fyrhjulsdriften kosta lite soppa, likaså automatlådan, men på pappret är dom hyfsat lika i specifikation enligt modellguiden här på Autopower.

2003 e46 330i/T: 0,93 (0,98)
2007 e91 330xi T 0,96 (1,01)

0.93 vs 1.01 alltså. Men jag får nästan inte ner E91an under 1.3 ! Inspirerat får jag i den typ 3dl till, det går få i den säkert 1.7 om man vill. Känns helt sjukt, med en nyare motorgeneration N52 som har en del ändringar gjorda specifikt för bränsleekonomin.

Bytt olja just, blåst ur luftfiltret. Ska kolla tändstiften.

Men mest känns det som att det är den sexväxlade automatlådan som ligger till skuld. Går ju inte motorbromsa i lägre farter, så min normala "extrem ecodriving när jag inte buskör"-körstil funkar inte alls. Dessutom (dock utan att jag har någon bra referens) känns den som en slemmig sölkoppling mellan gas och ryggslutsspark. Sportläget är bättre förstås. Mycket bättre. Men i stadskörning känns nya 330n väldigt mycket tröttare än gamla när gasresponsen är så trist. Inte så jag vet att den slirar mer än det "ska", men det känns verkligen att det är ett avbrott i kraftkedjan. Vid kickdown och tok-gas vrålar den iväg som en vilde, men ända upp till kanske 70% gas är den väldigt tråkig.

Bilen har gått 8500 mil. Tänkte jag ska prova byta olja+filter i automatlådan + resetta (hos handlare). Provat den "lilla" reseten (tändläge 2 med motor av, full gas i 30 sek, 'off', släpp gasen) utan att uppleva nån stor skillnad.

Finns det några standardknep/problem på e9x med N52/automat, nån som har någon idé på saker att kolla i övrigt? Eller tips på hur man "ska" köra med denna automatlåda?

Någon annan med likadan bil som har input på förbrukningen? Siffrorna jag läser om här från folk med 330i manuell låda är ju fasen nästan hälften motför mina.

Skulle önska att lådan var direktkopplad (i lockup) även i lägre farter samt gick dit fortare, antar jag. Faktiskt inte helt säker på att den alltid går till lockup och isf över vilken hastighet, måste kolla det, antar det ska ske vid hastigheter över typ 80?

Nå, alla åsikter/tankar i ämnet vore uppskattat, jag har hamnat i nån sorts felsökarläge nu, men kanske bara borde svälja att den är så här..??

Mvh
Daniel
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns ett par trådar om 325iAX E91 ägare som ligger på förbrukning runt 1.25 och inte kommer lägre. Verkar vara en törstig kombo och jag tror precis som du att automatlådan är största boven.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Första steget är att läsa av om det finns några felkoder. Lämna in på vilken oboeronde verkstad som helst som har diagnosutrusning.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har haft 330i E46 och 330i E90, bägge manuellt växlade med bakhjulsdrift. Utan tvekan var 330i E90 snålare, trots bättre prestanda. Den drog ungefär 10% mindre än 330i E46.
Det låter endera som något är fel på din bil, eller så drar 4WD och automat upp förbrukningen rejält.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte omöjligt att automat drar upp 1.5dl och 4wd 1.5dl. Som sagt, närmast identiska förbrukningar har rapporterats av andra (besvikna) N52 4wd-ägare.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
98 oktan kan nog göra upp till en liter per 100km om du inte redan kör på det...
Hur stora och breda är däck och fälgar? Standard 17" på vinterdäck kan ge lägre förbrukning än 18/19", ytterligare kanske en halv liter per 100km. Stiften på bl a 35i motorn har BMW ändrat bytesintervall på nyligen till halva den ursprungliga, vet inte om de bytt stifttyp men det är bara att svänga förbi handlarn så får du rätt grejor. Antar att du gjorde oljebyte med Value Line serviceerbjudandet, riktigt prisvärt.
Hade också bytt luftfilter på en gång så är du så säker du kan bli innan du behöver ge dig på dyrare saker såsom byte av olja i automatlåda mm. Nyckelavläsning hos BMW-verkstaden kan ge svar på vad som är gjort resp inte är gjort. Sen vart du väljer att göra det är en annan sak. En uppdatering av programvara till motor- och växellådsstyrning kan du ju fråga om på verkstaden.

Utan att veta så gissar jag att din bil är servad enligt plan tidigare och inte kan antas vara mätarskruvad.

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Serva bilen är aldrig fel men jag tror inte det är något fel på trådskaparens bil alls. Det är en kombination av förväntningar och körmönster. Är 1.3 liter per mil ovanligt för en bensinbil med automatlåda, 4wd och 258hk? Nej, det är det tyvärr inte.

För att få ner förbrukningen till körcykelns siffror får du aldrig köra fortare än 90 km/h, alltid starta bilen varm, aldrig några kortsträckor, ingen ac, ingen radio, ingen belysning osv. Så kör inga vanliga människor.

98 oktan ger inte 1dl per mil mindre förbrukning så länge det inte 50 grader varmt och du drar en husvagn upp och ner för alperna ;-)

-------
//Lövet
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag låg på 1.1 l/mil med 740iA-e38 och 18-tumshjul. 550'n verkar gå 5-10% snålare.
Då borde inte 330 gå törstigare än de storbilarna trots X.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att 98-oktan skulle göra 1dl/mil på en hyfsat vanlig bil känns som ett riktigt skott från höften...

Tror som Lövet att det inte är något fel på din bil, men kan ju vara värt att hissa upp bilen och se hur lätt hjulen rullar, om någon broms ligger emot eller om handbromsen kärvar. Kostar ju inte något om du gör det själv.
Min 335i med xDrive drar runt 0,9.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte säkert det betyder så mycket. Det som är normal körning för vissa är hårdkörning för andra. Stadstrafik kan för vissa betyda 1 trafikljus i Mellerud och för andra 1 timmes kö på Essingeleden osv.

-------
//Lövet
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Tack för all input. Siffrorna i modellguiden stämmer alltså ganska dåligt.

Oljebytet gjorde jag själv för övrigt. Har en enkel OBDII wifi-läsare men det kanske inte räcker för att få ut intressanta felkoder?

Kollar jag bara på förbrukningsmätaren medan jag kör, inbillar jag mig att magi inträffar typ vid 60 och 100km/h, typ att den lådan låser hårdare och förbrukningen är lättare att hålla stabil.

Det finns visst 'stegad' lock-up på en del automatlådor? Jag har försökt känna om min lyckas ta sig till lock-up men hajjar inte till över nån låsning. Fick beskrivet att det känns nästan som en extra växel på slutet när den låser. Vad gäller på min månntro..

Det är 225'or vinterdäck på nu, varm bil jämt (skruvade i en sån där owlheizer-värmare), brukar ligga på 35-40' motortemp vid avfärd.

Börjar få en viss ovana nu att bara ligga i DS vid farter under 60. Känns som den låser hårdare och därmed har jag lättare att styra hur mycket mat jag vill ge motorn.

Automatlåda och förbrukning åsido är det dock en friggin' amazing bil. Har kvar e46'an och kör iofs hellre den om jag är själv och 'inspirerad', men e91'an med xi-dämpare osv går ju fint som en gammal fem-serie. Galet komfortabel för att vara en trea. Samma feeling som e39'an jag hade för länge sen, den susar på så man nästan glömmer bort att man kör, när man bara transporterar sig.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
FWIW, lekt lite mer nu; med kall bil (även värmd till 40' temp med owlheizervärmaren) är det svårt/omöjligt under 50-60km/h att hamna i ett läge där momentanmätaren för förbrukning mappar mot pedal-läge. Hur man än varierar pedalen vill förbrukningen ligga högt, gärna 1.5L/mil.

Detta ger den lustiga sidoeffekten att om man vill hålla nålen under litern per mil, knuffar man i DS, gasar som en biltjuv till 60-70+, sen går det bättre.

Så i någon mening har man en grundförbrukning efter start och i låga farter som är horribel, så man kan "lika gärna" nyttja den till att dra iväg ganska hårt och komma upp i fart, för att nå ett läge där bilen lixom inte "smygbränner" massa bränsle, med mer direkt koppling mellan gaspedal och förbrukning.

Summa summarum kan jag unna mig att köra hårdare, utan att det går mer soppa. Det känns stört. Jag ska byta olja och sen resetta lådan hos handlare. Kanske borde jag resetta, testa, sen ev. om det behövs byta olja, resetta igen. Men den närmar sig 9000 mil så det känns som det är dags för oljebyte i lådan hursomhelst.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Min 1705kg tunga lkw 335i touring med automat till och från jobb dagis osv ligger på 1,4l/mil ungefär med ett snitt på 35km/h. Mycket kallstarter och breda 19" är ju inte nån bonus.

Det ÄR automatlåda som gör bilen törstig. Min gubbkörarstil funkar dåligt på denna bil. Alldeles för mycket kraft går förlorad i momentomvandlaren. Har också märkt att lite rappare körstil i stan går billigare.

Min 965:a var ännu törstigare, men helt underbar att köra stadstrafik med, mjuk, som ett gummiband...

Däremot så ligger min 335i på runt 0,85 på vanlig landsväg vilket är ok. Vill jag åka snålt tar jag Saaben, den är riktigt billig trots att den är snabb. Men...

Mvh Thomas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Automatlådan i din 335 är av betydligt modernare snitt. Skulle ni haft samma låda hade din förbrukning varit 1.5dl/mil högre. Lägg sedan på hans fyrhjulsdrift...

-------
//Lövet
Visa användare
360
tompathepilot
Haha, nä tack.... Det jag inte gillar med de modernare lådorna är att de driver för "direkt", det motorbromsar osv, speciellt om bilen har bromskraftsåtervinning. Jag gillar mer automatlådor som i en londontaxi, går nästan ner på tomgång när man släpper gasen, lite frihjul, dock slirar ju konvertern lite väl mycket vid igångdragning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oj, ja då gillar vi verkligen olika typer av lådor. Att behöva "köra ikapp" konvertern varje gång man går på gasen efter att ha släppt den tidigare tycker jag är superirriterande.

-------
//Lövet
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Håller med tidigare inlägg om att det är automaten i kombination med bensinare som är boven.
Min fd 525XiA -07 fick jag inte under 1,3 l/mil vid körning till och från jobbet (2,5 mil enkel, 90% stadskörning i Sthlm).
Frugans nuvarande 330iA -07 ligger på 1,1-1,2 samma sträcka

/Rickard
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Automaten gjorde lite illa ifrån sig på annat sätt i helgen; körde till fjällen med två fulltankade skotrar och 100 liter soppa i släpet (med kåpa), plus tre gubbar med utrustning. I Drive i 90-95km/h ville den gärna ta uppåt 1.7 liter milen. Växlade ner lite väl ofta, dvs var för ivrig på sexan för sån last.

Men! Mycket tid att leka. Bäst var att låsa den på femman istf sexan, åtminstone när det började bli lite kuperat. Då gick det ha farthållaren på 88 (verkligt 85) och snitta 1.35. 1.35 på farthållare med den vikten känns faktiskt ok. Eller?

Har även annan eventuell nyhet - har en owlheizer-värmare i bilen vars strömsladd hade halkat ur, så för någon vecka sen rev jag luftburk osv för att komma åt. Noterar då att MAF-sensorn inte var ipluggad! Tror verkligen inte att jag råkade peta lös den själv precis där och då, men kan inte förstå att jag inte fått felkoder i idriven annars. Det borde väl ha larmat?

Any-who, med den ipluggad igen och numera oftare varm motor, så kan jag få den under 1.2 till och från jobbet (knappt två mil). Känns som den går ungefär 1.5dl billigare nu överlag. Kan inte knyta det till annat än MAFen.

Nästa steg blir att prova flasha in Alpinas mjukvara i lådan. Nämns bara av 335-folk på alla forum men den borde väl funka rent tekniskt att blåsa in i en 330, även om lägre vridmoment kanske gör att jag inte blir lika extatiskt som alla 335-människor som kör den? Fast jag ställer den frågan i en annan tråd. Funkar det dåligt ska jag åtminstone uppdatera mjukvara i lådan och kanske nolla adaptionen.

Mvh
Daniel - klurar vidare.. roligare spelfält nu när jag fått liv i datakabel och mjukvaror :)
Visa användare
360
tompathepilot
Jag skulle inte tankat i en mjukvara som inte är anpassad till motorn. Finns det kanske en Alpina FW för 330i?
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Nej det verkar vara en specifik mjukvara för B3'n, som 335-ägare med både N54 och N55 motor kör in. Just iom att den funkar till både N54 och N55 gör att jag tänker att chanserna är goda att det ska lira i min 330 med N54. Dock 300NM vrid istf 400, så den kanske växlar upp för tidigt i Drive.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.