AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.071

Förbrukning 520dA Touring -11

Sida 1 av 2
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Har nyligen köpt en 520dA Touring -11 och har lite funderingar kring bränsleförbrukningen.
Den drar 0,66 enligt färddatorn vid långkörning och jag tycker det låter väldigt högt jämfört med siffrorna på papperet. Där står det 0,46 landsväg och 0,65 Stad. Ok, siffrorna på papperet brukar aldrig stämma men en så stor differens känns konstigt!?

Min förra bil, en Skoda Superb Combi, låg på 0,55-0,58 vid långkörning och på papperet 0,51.

Har hört en del om att dieselvärmaren skulle gå hela tiden nu när det kryper ner mot nollan ute.
Stämmer detta?
Kan vinterdäcken påverka förbrukningen så mycket?
Har inte kört med sommardäck då jag köpte den nyligen men på Skodan så påverkade inte vinterdäcken något nämnvärt.

Sökte bland tidigare trådar men känner att jag inte hittar ett entydigt svar.

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Däckprofil?

Mina två visar 0,62 - 0,63 vid blandad körning och då får man lägga på uppåt 0,05 på dom siffrorna pga felaktig siffra i datorn.

Men det är med 19 tum. Nya icke-RFT-vinterhjulen antyder att RFT även det ökar förbrukningen något. Framför allt gör dock bredden på däcket det. Hade du samma profil på Skodan?

Den bilen var säkert lättare och hade en svagare motor. Om BMWn har mer kraft kommer den säkert spänna över ett större förbrukningsspann vilket testcyklerna verkligen inte gör.
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
0,62-0,63 låter helt ok för blandad körning men 0,66 för landsväg vid långkörning känns lite kass då.

Ska kolla profilen på vinterdäcken. Köpte den nyligen och har inte tänkt på exakt vilken profil det är mer än att det är 17'' fälg.

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Hej,

Jag äger sedan en tid tillbaka också en 520dA Touring, men en 2012:a. När jag på första långkörningen (48 mil från Leksand till Göteborg) fick jag en förbrukning uppmätt på pumpen till 5,39/100km, mot 5,1 i färddatorn. Standardprofil på sommardäcken hade jag då, men ingen last i bilen.

Sista tankningen med blandad körning, dock mest stadskörning, fast med vinterdäck så låg förbrukningen på 6,9/100km på pumpen. Standardprofil på vinterdäcken också.

Mvh Andreas

Das leben ist kein probelauf!
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Tycker det senaste svaret visar ännu mer att min förbrukning är på tok för hög av någon anledning. Får kolla däcken och trycket för den delen också. Har inte gjort det sedan jag köpte den nyligen. Förutsatte bara att de var ok.
(Min resa utgick också från Leksand, lite komiskt) :)

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Premiumbil kanske?

Mvh Andreas

mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Stämmer bra det. :)

Köpte du också där eller är du från Leksand?

Mvh
Mats

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Jag köpte min bil där ja! Då kikade jag nog på din bil också, svart med sportstolar? Är du nöjd med köpet?

Ang. tycket i däcken så vet jag inte vad det var i sommardäcken då jag bytte direkt efter att jag hämtat bilen, men på vinterdäcken jag jag 2,5 bar runt om. En sak som slagit mig är att man enligt instruktionsbok/dekal i bilen skall ha 2,5 bar bak men 2,0 bar fram. Om något skulle ju det påverka förbrukningen negativt?! Jag skall testa med 2,0 fram och se om det har någon större skillnad.

Mvh Andreas

mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Nej, det var inte den jag köpte.
Det var en annan svart som kom in nyligen med komfortstolar, drag, värmare, HIFI, Navi pro.
Jag är supernöjd! Själv då? Köpte du den med panoramatak?

Ska svänga ner till macken och kolla trycket direkt efter jobbet.

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Japp, den med panoramatak! Kikade du på den också? Din bil hade också varit intressant, men jag fick först veta om den när jag var på plats i Leksand. Hittills är jag mkt nöjd fast jag har en liten diskussion men BWM om ett lackarbete som gjordes för knappt ett år sedan...

Mvh Andreas

mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Nej, jag var ute och letade efter specifikt en med komfortstolar (svarta), drag och värmare.
Gärna svart också, snäva krav men tillslut så dök den upp. :)

Tråkigt med lackarbetet men hoppas det löser sig.

Mvh
Mats

Vad drar den på pumpen? Datorn kan ljuga en hel del.
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Har inte hunnit kontrollera vad den drar på pumpen ännu.
Men det brukar ju sällan vara mindre än datorn.
Körde några kortare körningar de senaste dagarna och då har den legat på 0,75 ungefär.
Låter mycket då jag kör min 530d xdrive med ppk billigare.
Har inte heller mätt på pumpen men en typisk långkörning ligger jag på ca 0,55 -0,65 beroende på hur mycket motorväg det är.

Vanlig landsväg 70-90km/h klarar jag mig lätt på runt 0,45-0,55
Körde 30mil i somras på landsväg och hamnade på 0,54 med ett snitt på 90km/h allt enligt färddatorn. (innan ppk)
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Kan dieselvärmaren påverka förbrukning kraftigt nu när det är kallt?
Har hört att den går för att snabbare få upp tempen.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Webasto Thermotop Z/C diesel drar 0.59 l / timme om den går på fullfart, 0.29l/timme vid halvfart.

Tveksamt att den ska ge dig en direkt kännbar påverkan.
Du kanske kör "ojämnt " och ofta använder bromsen?

Kör själv min 8år gamla 535d på 0.67 långkörning och 0.75 blandat mätt vid pumpen. Med lagom planerad körning och moms på hastigheten.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Jag tror inte dieselvärmaren går samtidigt som man kör (som den gjorde på E60/61)
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Nja, jag kör nog rätt planerat. Nu var det dock inte jag som körde den här långkörningen så får väl undersöka förbrukningen när jag sitter bakom ratten istället. :)

Ska kolla vinterdäcken, så jag har rätt tryck, vilket jag inte hunnit med ännu.
De satt på när jag köpte den nyligen.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Förbrukning är ju extremt svårt att svara på, det viktigaste är ju hur fort du kör på dina långresor. När jag verkligen testat att köra 70-90 i 14 mil så har jag kommit ner till 0,45L/mil med 17" hjul.
Blandad lugn körning på sommaren 0,6-0,7.

På spritmonitor.de ligger snittet på 0,66l/mil på 152 stycken 520d 2011-2013.
Utslaget på 99 stycken 530d är det 0,8l/mil istället.
395 stycken Skoda superb 2011-2013 ligger på 0,65l/mil.
mr
21
mresteen
520dA Touring -11
Den sidan var ju riktigt bra!

Känns som det bekräftar att det nog inte är något fel på min bil som jag oroade mig lite för. Kändes som jag låg högt men tittar på man på bara de som är 520D F11 så är snittet 0,7 på spritmonitor.de.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Alla verkar så förvånade när bilarna drar 20% mer än på pappret, jag räknar kallt med 50-100% högre förbrukning än den uppgivna. EU-cykeln har ju inget med verkligheten att göra.

Min 525 dX-12 snittade jag enligt dator ca 0,9
Min 520 dX-14 snittade jag enligt dator ca 0,9

Körde 95% av tiden i comfort-läget, väldigt sällan sport och ännu mer sällan i Eco Pro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.