|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har smörjt ibland och ibland inte - drar dock med måttlig handkraft (ej momentnyckel) och har aldrig några problem med de skruvar/bultar jag själv har skruvat dit. Däremot brukar bultarna/skruvarna ibland sitta väldigt hårt - ibland extremt hårt (så hårt att de nästan inte går att lossa ens med enmeters förlängningsrör som man ställer hela kroppstyngden på; då tror man att något går sönder när skruven äntligen lossnar med en smäll) och då är det alltid en verkstad med mutterknack som dragit dit dem...har inte träffat på en enda verkstad som använder momentstav på mutterknacken, som de egentligen skall göra! :( Däremot smörjer jag ALLTID navet med t ex. alu-pasta och då är det aldrig några problem att få loss fälgen när man skall byta. I de fall fälgarna sitter som berget och man får sparka som en galning på däcksidan för att få loss eländet, är det alltid någon verkstad som satt dit fälgarna utan att smörja navcentrum på fälg/nav...:( OM man smörjer muttrarna/skruvarna, bör man tänka på att momentdragningen då inte stämmer längre pga. för lite friktion! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt ett svar från ViB Länk varierar svaret från biltillverkarna huruvida hjulbultarna skall smörjas eller inte. Man får anta att angivet moment är anpassat därefter. Men, bara en sån enkel detalj som bultar med annan ytbeläggning kan förändra spännkraften ... Jag har själv börjat dra hjulen med moment och får nog sälla mig till skaran som har dragit på tok för hårt (ambågsmomentet). Även med smörja på gängorna finns ingen risk att jag idag har högre spännkraft är tidigare s.a.s. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.