|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Smörjer ni era hjulbultars gängor tex nu i samband med växling mellan sommar- och vinter-hjul? I så fall med vad och varför just denna smörja? Jag drar med handkraft men vill inte behöva stå på veven för att få loss bultarna till våren och undrar om man kan smörja bort problemet på bra sätt. Bosse bildoktorns kopparpasta har ju fått både ris och ros. Kan det bli galvaniskt och rosta - i kombinationen stål, aluminium och koppar - där väl stålet torde var minst ädelt och förbrukas? Lithiumfett för båtaxlar - skulle det vara en ide? Och jag frågar om bultarna och inte om den lodräta anliggningsytan innanför fälg där hjulbultarnas hål finns - friktionen där inbillar jag mej är en del av klämbörbandet som håller kvar fälgen på plats. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| Byter hos Vianor och de smörjer aldrig bultarna! Lite märkligt kan jag tycka men det har iofs aldrig varit några problem att lossa dem heller. Tidigare har jag alltid lagt en droppe vanlig motorolja på gängorna. Mvh | |
| Använder alltid vattenfast fett. På både skruvar/hjulmuttrar och på fälgens anliggnings yta. Har funkat perfekt i 20 år. Rätt eller fel men inga problem bultar eller att få bort hjulet. | |
|
Kopparpasta är bland det mest överreklamerade skit som finns. Klumpar sig och blir hårt på direkten. Nej använda hellre aluminiumpasta eller ändå bättre, ett riktigt fett. Jag kör med grafitfett och kommer göra till dess någon visat mig nåt bättre. Det håller rosten borta och skruvarna går kalasfint att lossa. Bra att du använder handkraft, skruvarna ska dras betydligt mindre än de flesta tror. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Att firma med verktyg (antar tryckluft eller möjligen el) inte ser samma behov av smörja förstår jag - dels kostar det dem tid, dels orkar deras maskiner dra loss bultar som sitter hårdare och dels riskerar de inte att spilla smörja på kundernas fälgar - ser alltså tydligt att de inte smörjer. Alupasta låter ju som ett tips för att slippa glvanism med ev koppar i kopparpasta. Däremot håller jag inte med JohanE om att kopparpasta klumpar sig - då jag använt det på hjulbultar har den fördelat sig fint och jämt i gängorna. Kanske vi haft olika märken av kopparpasta. Men funderar ändå lite på båtaxelfett (tror det var lithiumfett) och det låter som CupraR är med mig på den tankegången. Fler tips/varningar/synpunkter? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Alupasta eller fett på gängorna endast, INTE på konan! | |
|
Jag använder numera grafitfett istället för kopparpasta vilket tycks fungera bättre. Jag drog dock sönder låshylsan i helgen, den sprack och lämnade kvar rester i låsbulten, tack för detta BMW verkstaden som dragit hjulen med mutterknack. |
|
|
Förr använde jag olja eller fett. Oljan kom på fälgen och fettet kunde fånga upp något sandkorn eller liknande. Senaste tio åren har jag inte använt något och det har aldrig fastnat eller rostat. Så jag ser ingen anledning till att kladda ner i onödan. / Peter |
|
| Jag använder fett för utombordare. Har en gammal tub från OK från 80-talet med en gulaktig smörja som jag inte har en aning om vad den innehåller. Funkar dock klockrent. :) | |
| 325cabrio: du kan utan problem använda Båtfett. Man använder ju så lite. Det är ju minst lika viktigt att ha rena bultar/muttrar. Tänker på gängorna. | |
|
Jag tycker den här länken känns rätt..Länk /Peter |
|
|
Där gick ju svaren åt alla möjliga håll ------- //Lövet |
|
| Tja, om fettet smälter då har man ju andra problem skulle ju jag vilja på stå😃. | |
|
Ja, vem ska man tro på som di leva sjöng en gång i tiden. Det kanske skall diskuteras varför det fastnar utan fett för vissa och som för mig aldrig. /Peter |
|
| För att du drar med rätt moment (?) ;) | |
|
Jag är nog normalstark och drar dem korsvis med hylsa och ca 30 cm skaft ända tills det drar stutt på alla bultar. Nog sitter de vid byte men aldrig tokhårt. /Peter |
|
|
Använder inget och har inte haft några problem. Körde nog med kopparpasta i början men tycker det klenar mer än gör nytta. |
|
|
Alu i spray,snabbt smidigt Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Tunt med fett på gängor och navstyrningen. Ingen smörja på fälgens anliggningsyta. Nav/bromsskiva och bromsskiva/fälg är ett friktionsförband och skall inte smörjas. | |
|
Exakt. På som sidan som 50+medbmw länkade till var det en som påstod att det inte var ett friktionsförband. Helt fel! Det är som Anders-72 skriver ett friktionsförband (där friktionskraften övervinner normalkraften). mvh/ Anders |
|
| Aldrig använt nåt och drar alltid med momentnyckel och har därmed aldrig haft problem med att lossa dem heller, folk har ingen koll på vad rätt moment är även om de hävdar att de har känslan i handleden. De flesta drar för hårt och blir nog förvånade över hur lite man behöver ta i för 110-120 Nm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.