AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.193

Hjälp! Problem efter bytt batteri. E61 från 05

o0
56
o0kungen0o
E61 530d Touring
Mitt batteri var dåligt som sat i bilen. Det gamla som sat i bilen var på 12v 100amp och 830cca
Det nya var på 12v 100amp 800cca.
Efter att jag bytat till det nya batteriet så funka inte servon mer som den skulle. Prova att köra den i ändläge och då slutade servolampan att lysa men servopumpen stanar när efter ett tags ratande.
Och den slutade att ladda batteriet med så jag monterade tillbaka det gamla batteriet men då var det lika dant fortfarande.
Laddar ej och servon konstig.
Vad kan detta vara?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sitter generator/servoremmen kvar ?? den kan ju hoppat av.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
o0
56
o0kungen0o
E61 530d Touring
Jepp. Dom sitter på. Pratade med en firma som var duktig på tyska bilar och dom sa direkt att generatorn är kass.
Han sa att det reker med en generator?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Pratade med en firma som var duktig på tyska bilar och dom sa direkt att generatorn är kass."

Känns som att det är ett fint försäljningsknep...de vill ju säkert sälja på dig en ny generator för kanske 5000 kr eller t om. mer, med jobb!

Har du programmerat in det nya batteriet efter bytet?

Dessa bilar jobbar med "intelligent" batteriladdning och bilen måste veta att det är ett nytt fräscht batteri och hur stort det är, för att allt skall fungera som det skall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
o0
56
o0kungen0o
E61 530d Touring
Hej. Nä jag har inte programerat in det nya batteriet. Kan bilen stänga av laddningen helt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte inom hur stort område den kan reglera laddningen, men systemet är till för att spara bensin och använda sig av en så liten generator som möjligt i systemet - den "hushåller" med generatorkapaciteten om den anser att strömmen skall användas av andra komponenter i bilen än att ladda batteriet...

Jag skulle börja med att programmera in batteribytet och se vad som händer.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

o0
56
o0kungen0o
E61 530d Touring
Bilen har rullat 26. Efter jag bytade till baka till det gamla batteriet så ladda den mellan 13.5 -15.5 v 13.5 vid tomgång och 15.5 vid 1500 v/m
Men i dag när jag tog bort min ctek laddare och sedan startade bilen så laddar den 0%.
Konstigt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var ansluter du laddaren?

Du måste ladda via pluspolen i motorrummet, annars vet inte bilen att batteriet har laddats...

IBS (den "intelligenta" laddövervakningen) har troligen blivit helt förvirrad och jag skulle tro att det är det som spökar.

26.000 mil är iofs en sträcka som kan göra att t ex. kolen i generatorn är slitna - men det räcker oftast med att byta kol (brukar sitta ihop med laddregulatorn som byts som en enhet, men jag har inte 100-koll på hur det ser ut på E60-dieslarna).

Mvh
Johan B

o0
56
o0kungen0o
E61 530d Touring
Hittade felet nu. Dåligt gummi i svängning dämparen far felet. In lämnad på verkstad och det var vanligt att den gick söndet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.