AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.139

535iA

Sida 2 av 4
BeeMWe playboy
Man kan inte säga at en 535 är si å så mycket värd genom att jämföra priser vad säljaren vill ha. Hur många av dessa bilar blir sålda vid dessa priser du raddat upp?

Så om man jämför priset på 535an och m5an som är betydligt mycket hetare så skulle priset ligga ganska lågt. Tror dock han får den såld för mer än 20 k.
dr
14
drFinkel
535iA -89
Ok, ponera nu att jag köper resonemanget att man jämställer en e34 prismässigt med en F*rd Scorpio av samma årsmod. Vi diskuterar ju bilar i mkt bra skick med full dok mm.
Frazze t ex som har koll på annonserna; vad annonseras (är värd) en 535 e34 ut för som inte är i ovanstående skick, alltså en som har ett tvivelaktigt förflutet och är i behov av översyn, det finns tydligen väldigt få sådana? (vart ser man isf dessa annonser om det inte är de som står för t ex "M5-skitbilligt")
De 525/535 jag tittat på som i annonserna varit "billiga" dvs priserna som nämns av flera här, har varit i behov av större reparationer eller genomgångar.

/Johan
Sniffer,

håller med om att 530i 93:a och 535 90:a är prestandamässigt jämförbara, 530:n har ju mer effekt och en modernare motor med fyrventilstopp och vanos.

Dock var det ett år sedan jag sålde min bil!! Med ditt resonemang skulle värdeminskningen endast vara max (64000-45000)/4 kr/år, dvs 5250 kr per, det är inte rimligt!

Frågan är också hur du kan vara så säker på att just du vet att :

"Marknaden har i alla fall inte bestämt och kommer inte på lång tid att bestämma att de finare och mer välutrustade 535:orna från 1990 skall ha ett värde mellan 20.000-30.000:-. Det är bara några användare på detta forum som tycker att de större E34:orna skall sjunka till Volvo 240-priser."

Själv förhåller jag mig mer ödmjuk till att göra sådana analyser, marknaden bestämmer ändå priset, finns det ett stort utbud av BMW och liten efterfrågan och tvärtom på volvo 240 kan resultatet bli att BMW inte kostar mer än volvo 240. Jämförelsen med Volvo 850 funkar utmärkt mot motsvarande 5 serie (e34or), där e34orna i många fall är betydligt billigare.

Simon
OK, jag förstår simon_en:s ovanstående resonemang angående mitt senaste inklägg, men vad jag menar är att det för tillfället faktiskt inte är på det sättet att de finaste exemplaren värderas till mellan 20-30 tusen kronor, det är fel och jag förstår inte på vilken grund dessa påståenden står, en fräsch bil kostar minst 40.000:- och då har man gjort ett riktigt kap. Beträffande "kommer inte på lång tid att bestämma" i ovanstående så är det min personliga uppfattning om att dessa fina bilar inte kommer att sjunka så lågt på ett bra tag framöver, jag borde ha förtydligat detta kanske...
Jag står fast vid att "Det är bara några användare på detta forum som tycker att de större E34:orna skall sjunka till Volvo 240-priser". Deras påståenden saknar substans, man kan inte basera hela begnatmarknadspriserna på en M5-annons där bilen skänks bort.
Jag använder jämförelsen med Volvo 240, den är intressant eftersom det finns så många exemplar av modellen, jag kan inte tänka mig att marknaden sväljer hela utbudet av 240-serien, ändå ligger de fruktansvärt högt i pris, det är en gruvlig skillnad mellan en Volvo 240 och en BMW 535i, även en person som inte är intresserad av bilar kan nog känna stor skillnad där, det är något fel på marknaden om inte en 535:a skulle värderas högre.

//Sniffer

frazze
Det formligen "FLÖDAR" in importerade BMW bilar i Sverige...De flesta av nyare modell...de flesta inköpta för struntsummor jämmfört med gällande prissättning som för närvarande råder i Sverige.
Inom en snar framtid kommer BMW marknaden att vara Övermättad med beg BMW....priserna kommer att sjunka mkt drastiskt...Den här BMW M5 för:49.900sek. Är bara
En fingervisning vart åt marknaden lutar........När
det finns M5:or för detta låga pris att köpa...så inser
De övriga att de måste sänka sina fantasipriser för att
Bli av med försäljningsobjektet...gå lite tillbaka i tiden ca: 2 år innan importen...ta bara ett exempel en:
BMW 325iM-90 ca:15.000 mil Pris då: 90-100,000:-
Pris idag ca: 20.000:- För att återgå till era 535:or
Då E-34 Det är en gammal modell...ses redan som antik
av många....tippar att till nästa sommar gödslas det ut
Sådana...på den priv beg bils marknaden för 15-20,000:-
Skriver ej detta inlägg för att göra någon besviken..

frazze
Sniffer,

jag menar inte att en volvo 240:s pris kommer att ligga i paritet med en BMW 535 från samma årgång...har ingen åsikt om priset är för högt eller för lågt, i en marknadsekonomi bestäms priset av utbud och efterfrågan.

De indikationer jag fått av bekanta och andra här på forumet är att e34:an just nu är mycket svårsåld, och därmed billig. Dock har jag ingen prestige i denna analys, kanske har jag fel.

Att äldre lyxbilar som inte är cab eller coupé betingar låga priser är heller ingen nyhet, se på e32or, de är mycket prisvärda och billiga, nypriset spelar ingen roll för begpriset. De flesta som är ute efter en beg bil vill ha ett billigt ägande, det är svårt att få med en BMW 750 hävdar jag, trots att jag är en stor BMWentusiast.

Simon
frazze
Såg en billig 325i (E-36) 13.900 mil -95 fullutrustad
fyra dörrars full servicebok, larm,mm,mm "Toppskick"
Och priset då ynka 69,000:- Här ser man ytterligare ett
exempel på BMW:s PRISRAS denna bil torde för ett år
sedan kostat beg ca: 120.000:- nu:69.000:-
Varför skulle en E-34 535i vara ett undantag....????
De kommer att RASA till rena BOTTENPRISER...En BMW har
i dagsläget sämre andrahandvärde än en Skoda....

frazze
frazze
Det är "KÖPARENS" marknad som råder nu....

frazze
Jag menade ju att det finns VÄLDIGT många Volvo 240, och inte så där förfärligt mycket köpare till dessa, varför står de då så bra i värde, det styrs av utbud och efterfrågan som simon säger, men det gäller visst inte 240 av någon outgrundlig anledning?
Jo visst kommer priserna på alla E34 att sjunka mer, men jag tror inte att att fint exemplar står i 15-20 tusen om ett år, det går ju inte att få en fin E28 för det priset, ännu.

Nypriset spelar ingen roll för begpriset säger simon,
det tycker jag det gör, om nån en gång i tiden lassat på utrustning för 200.000:- på ex en 7-serie e32 så skall det synas på begpriset, man kan inte bara säga att en 7-serie skall stå i ett visst värde, man måste ta hänsyn till att en 750 kostar dubbelt så mycket som en 730. Hur skall man kunna räkna värdebortfall på begagnat om inte hänsyn får tas till nypriset?

//Sniffer
Dessvärre får man sällan igen de pengar som man lägger på extrautrustning på en ny bil. Tyvärr, och detta gäller de flesta bilar.
OK, ett litet undantag: Nyare bilar utan AC är exempelvis svårsålda men på en 10 år gammal bil är det skit samma. Då spelar skick och efterfrågan större roll. Det är patetiskt att tro att exempelvis en 12 år gammal, fullutrustad 750 skulle vara MYCKET mer värd än en lika gammal 735:a med taklucka. Så är den bistra verkligheten.
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Hej, tänkte meddela att jag sålde min 535i -88:a för 58.000:- Den hade gått 24.000 mil, men motorn var Hartgetrimmad med runt 265hk och den hade bara gått 14000 mil. Bilen hade feta 17"are, nya däck, cd, hissar, lucka, stora datorn, armstöd, sänkt mm. (ej, ac, skinn).

Så har du något att jämföra med... Personligen tyckte jag att jag sålde den billigt, men det var ju ingen vanlig 535:a. Jag antar att många av er på forumet inte värderar en sådan mkt högre en än standard, vilket jag anser är helt åt skogen, men men, man köper ju vad man är ute efter och betalar för det.

För en så fin 90:a med Automat skulle jag tippa på ca 50.000:- inte mer.

//Daniel
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Tack Dannemann för att vi äntligen kunde få klarsida på att E34:orna fortfarande är värda en hel del.
Även om nu hr. Frazze tror att den svenska marknaden styrs av att han har hittat Sveriges billigaste (och förmodligen risigaste) M5:a
Det som är lite ironiskt är att Frazze nog tillhör den förvirrade skara som tror att deras E30 modeller är helt oersättliga och därför kan kräva upp emot 55-60 tusen kronor för en -88 325:a...
klas nelson
du får nog 35000 ganska lätt för bilen, villig att vänta lite= ca 39-43 tusen

An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
40000-45000:- Skulle jag kunna ge för en sådan bil,
men då skall det finnas ac i den annars är det -5000:-
på priset.
Jag hade räknat med 40000:- om jag var som du.
Ex cd o högtalare har ju inget värde idag,kostar ju inget nu förtiden.
Då är det mer värt om det sitter bra däck på bilen
enligt min mening.
OK om det är ett topp ex då kan man ju få lite mer.
Automat rockar ju,då slipper man sitta där o vifta med spaken hela tiden,sen slipper man ju byta koppling,,
Men det e nog e smaksak det med lådan.
Rally Kalle vill ha manuell kanske men vissa vill ju ha automat,så det behöver du nog inte oroa dig för.

A.T
Frazze,
det spelar ingen roll om du i enskilda annonser ser att det står "toppskick" och sedan ett billigt pris - hela begmarknaden styrs inte av att en enda stackare behöver pengar fort eller sitter med en risig bil. Vi som propagerar för att bilarna ändå har ett värde kan säkert hitta ett fåtal annonser med riktigt dyra bilar, men inte kan man säga att priserna på begmarknaden höjs för det (analogt med ditt resonemang)!

Jag säger detsamma, runt 40' beroende på skick, import och dokumenterad historia. Framförallt skick; en sån här bil i fint skick är en mkt trevlig historia, medan en med trasig AC, automatlåda som växlar dåligt och rassel i motorn är en mardröm.
mackan325
Någon gjorde tidigare en referns till nypriset, det är intressant tycker jag. Har ni tänkt på att begagnatpriserna inte speglar nypris i någon större utsträckning över huvudtaget, många gånger är det inte någon större prisskillnad på en 520 E34 och en 730/5 E32 t.ex. allt annat lika. Betänk att marknaden är lite större än den krets som läer detta forum, stor begagnad BMW = gigantiska serviceräkningar = bottenvärde på begagnatmarknaden.

Vi som servar och fixar själva kan ju göra storfynd, en 750 eller 540 i vettigt skick kostar ju inte mer än en halvskruttig Golf...

An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Till Mackan. Måste säga att jag är djupt imponerad om du i någon större utsträckning kan "mecka själv" när det gäller en 540. Byte av kamkedjor, tex, kräver i princip att man lyfter ur hela motorn. Och det är klart att för "den lille hemmafixaren" är det ju inget problem men till de som vill fortsätta att köra sina 540:s så rekomenderas auktoriserad verkstad alldeles väldigt varmt...
mackan325
Du har säkert rätt, min erfarenhet sträcker sig till M20 och M30 motorer men de har jag å andra sidan pillat isär och ihop igen med lyckat resultat. Jag får väl hålla mig till raka sexor helt enkelt.
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
man kan hitta nyare 535 or som gått mindre än hans för under 50000 hos bilhandlare tex

Länk

priset privat ska väl inte vara mer än 2/3 delar av priset hos handlare.. eller?
då är dock den bilen på bilden import och borde vara lite billigare än hans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.