|
|
|
|---|---|
|
Har precis pensionerat vår e46 318 till en E91 325 -06. Vi har en svagt lutande garageuppfart och när jag ska åka iväg med 325an gör jag precis som med den gamla 319 E46an, ner med bromsen och kopplingen och så igång med motorn. Det är bara det att bromsen på E91an är så trög innan motorn är igång att jag knappt lyckas trycka ner den tillräckligt för att få nån bromsverkan över huvud taget... Bilen rullar bakåt tills motorn är igång och det känns som om bromsservon börjar funka typ... Vad är detta? Är det nån form av elektronisk bromsservo... Eller vad? Känns inte så bra... Tjejen kommer aldrig kunna trycka tillräckligt hårt på pedalen... Jonas | |
|
Bromskraftförstärkaren jobbar med vakuum, som i sin tur alstras av motorn under gång. Däremot kan det vara en backventil i bromsservot som är trasig om den inte håller vakuumet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har exakt samma symtom på vår E90, Tjejen la märket till det för 6mån sen men jag har inte orkat ställa frågan här Hur fixar man detta på bästa sätt ? |
|
|
Tack Johan. Var sitter denna backventil? Eller finns det kanske flera? Kan det vara dyrt att fixa tro...? Jonas |
|
| Kan vara läckage på vacuumsidan kanske. Vacuum klockan skall behålla tillräckligt med Vacuum för 2, kanske 3 assisterade bromsningar med motorn avstängd. Är det vacuumet borta blir det riktigt trögt. | |
|
Trycker jag en gång så är det knallhårt vid nästa |
|
| likadant på min e90 -08 | |
|
"Tjejen kommer aldrig kunna trycka tillräckligt hårt på pedalen..." Det problemet löser väl en åtdragen p-broms? Har aldrig märkt att min pedal är stum när bilen stått ett tag men ska kolla sen hur den är. |
|
|
Inte ett helt ovanligt problem alltså... Kanske inget man behöver åtgärda ens en gång...? Provkörde med tjejen nyss och hon hade inga problem, starkare ben än mej? :) Vacumklocka låter dyrare än backventil... Eller kanske nåt man kan laga i såna fall? Handbromsen vill man ju inte använda varje dag... iaf. Inte på vintern. Jonas |
|
|
Verkar vara backventilen om man läser på denna länk: Länk Inte gjort i en handvändningar direkt... Så länge det inte blir värre får det nog vänta till sommaren iaf... Kanske kan man vänja sej, eller så får man kavla upp ärmarna :) Jonas |
|
|
Nån som har eller tänker ge sej på operationen ovan...? BMW pillar ju inte direkt med grejer utan dom skulle garanterat skruva bort och koppla ur betydligt mer... kan nog bli dyrt med deras timpeng. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.