AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.540

e46 330xi stänga av dsc helt?

Finns det något vis att stänga av DSC helt på e46 xi? Som de är nu bromsar den ju 4wd även med dsc intryckt. 3s knapptrycket funkar ju inte xi. Jäkligt irriterande då man vill ha lite kul.
Lösningen har hittills varit att knycka ur säkring 53 men den stänger ju även av ABS vilket jag inte har något emot, speciellt eftersom det verkar försvinna en del bromskraft till bakhjulen med ABS ur funktion.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
På min fungerar det så att jag trycker in knappen och håller den inne i 3-4 sekunder,
så är det urkopplat
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har en xd men utgår från att det är samma på xi. DSC systemet stängs av med ett tryck på DSC knappen så lampan i instrumenthuset lyser med fast sken. Då är det helt avstängt. Finns bara av och på.

Däremot jobbar den fortfarande med bromsarna. Inte för att häva en sladd (som när DSC är på) utan för att fördela kraften mellan hjulen för mesta driv. E46 4wd har helt öppna diffar och fördelar kraften med bromsarna. Jag var skeptisk till detta ur buskörningssynpunkt innan jag köpte min xd, men jag måste säga att det funkar mycket bra. Även vid ren buskörning.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag kanske är helt ute och cyklar men vissa e46:or utrustade med endast antispinn medans vissa andra utrustade med både antispinn och antisladd.
Min gamla 320 E46 -99 hade endast antispinn. Det räckte att jag tryckte DSC knappen en gång snabbt så kunde jag både spinna och sladda.
Medans på min nuvarande 320 E46 -04 finns det bägge funktionerna, trycker jag en gång på DSC så kan jag spinna men det går inte att sladda, så fort bilen börjar få sladd så går bromsarna automatiskt igång på de hjul som det krävs för att rätta till bilen. Och om jag trycker och håller knappen i ca 3-4 sek så stångs av även antisladdsystem och det går bra att sladda då.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du har rätt, men alla 4wd E46 har DSC = antisladdsystem. Dynamic stability control. Och just 4wd varianten av DSC stänger av både spinn och sladdsystemen vid ett klick på knappen.
Detta har jag läst mej till i Owners Manual och sedan konstaterat varje gång jag är ute och kör (i vinterväglag). =)

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.