|
|
|
|---|---|
|
Har BMW utvecklat sin usla konstruktion av parkeringsbroms på de nyare modellerna? Jag förstår inte att man hållt fast vid den lösning de har använt under så lång tid. Det är fästpinnarna till bromsbanden jag talar om. De sitter och nöter på bromsskölden där saltslask och lort lätt fastnar, med rost som resultat. Skölden är dessutom tillverkad i nåt som precis passerat gränsen från att vara folie. Varje gång jag bytt banden till parkeringsbromsen så har hålen till dessa pinnar varit upprostade. Hade man inte åtminstone kunnat bemöda sig med att sätta dit en liten kupol på baksidan av skölden så att vatten och skit inte når dit? Dessutom går inte bromsskölden att byta på ett smidigt sätt när de väl rostat sönder. Vill man komma lite lindrigare undan är plåtsax och svets ett alternativ men det är ju riktigt trist att de inte lyckats fixa till den här konstruktionen under alla år... ///BMW - Was sonst! | |
|
Skulle misstänka att man har hållit fast vid konstruktionen för att den fungerar bra i nästan hela världen - det är nog bara uppe i Norden vi saltar så friskt att det påverkar hållbarheten på sköldarna (och resten av bilarnas stålplåt med för den delen). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det e så enkelt lämna in bilen kostar antal tusen kr BMW e ju proffs på att ta betalt och ja borde varit en påsvetsad förstäkring där även på andra bilmärken | |
|
Haft 5s BMW bilar (E30 E36 E36 E39 =2st) Förutom E30 och E36:an så hade de 3 sistnämnda detta strul. Farsans E46a med så totalt 4 st med denna piss konstruktion då man måste bort med drivaxeln eller sprätta upp en ny sköld för att montera den !! Alltså klipps den nya och nitas alt svetsas igen för att slippa ett lager ras istället. Sunkig lösning och kass plåt kvalitet. Shmidmann tar ca 200kr för en förstärkt och gala variant som hålet 10ggr längre än original. Varför sitter inte en sån på från fabrik undrar man ?? |
|
| Edit E30 E36 E46 E39 2 st. | |
|
Håller med JB. Med följande tillägg: Att hålla rent både på och under bilen är A och O för att slippa framtida problem vad gäller bromsar, ok, adaptive drive-komponenter mm. "Saltvatten" som får ligga kvar är rena döden för dessa känsliga komponenter. Speciellt om man kör in i varmgarage... Tips: En bra metod för att bedöma hur en bil verkligen är skött, som kanske ser jättefin ut på ytan, är att ta en titt mellan ekrarna. Om det är brunt, skitigt och rostigt bör man nog ta sig en funderare... |
|
|
Samtidigt är det fullt förståeligt att folk inte tvättar så noga på bilens undersida. Alla har helt enkelt inte möjlighet till det. Lyft med vatten är totalt utrotat numer och särskilda verktyg för att komma åt överallt på undersidan är nog få förunnat att få tag på, än mindre äga. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jo så är det ju. Men då kan man inte förvänta samma livslängd som i mer "gynnsamma" klimat. Dock krävs det inga speciella arrangemang för att få rent under bilen. Avfettning och en vattenslang med tillkopplad bortse är i princip det som behövs. Överkurs kanske är högtryckstvätt med vinklingsbart munstycke (?) Bara att man lägger tid på det. Vilket ju gäller allting som man vill uppnå "kvalitet" kring... |
|
|
Jo, men den krassa sanningen är nog att ingen biltillverkare är seriöst intresserad av att tillverka bilar som fungerar felfritt i många år. De vill att bilparken omsätts genom att äldre bilar skrotas ut pga att blir för dyra i drift/underhåll/reparationer, så får de sälja nytt... Håller bilarna i tio år och säg 30-40 tusen mil innan de "rasar helt", är de flesta kunder nöjda och framförallt de kunderna som är mest intressanta för biltillverkarna och verkstäderna - dvs. de som köper nytt/nästan nytt och alltid lämnar in bilen på märkesvärkstad för service och reparationer. Tredje- och fjärdeägarna som köper bilen när den är mer än fem- sex år gammal, brukar oftast lämna bilen till småverkstäder eller t om skruva själva...så de kunderna genererar rätt lite pengar för biltillverkare och märkesverkstäderna. Sedan är det också så att de "sista procenten i perfektionen av konstruktionerna" är väldigt dyra - ett talesätt är att "de sista 20% kostar 80% mer av tillverkningskostnaden"...hur många kunder är beredda att betala för "överkvalitet" som inte syns eller ens märks de första fem till tio åren av bilens livslängd? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu tycker jag att diskussionen tenderar att sväva ut en aning... Nu pratar vi ju huruvida bilar som går i drift i regioner där miljöbetingelserna inte är lika gynnsamma som i andra regioner (i vilka bilarna oftast har konstruerats). Bara så att vi håller isär saker och ting... Om vi då pratar livslängd så är inte de "resterande 20 %" i sydligare regioner samma som de "resterande 20 %" som gäller oss. Och därför går det att diskutera om de "resterande 20 %" i sydligare länder verkligen skulle uppbära samma kostnadstyngd som att optimera en bil för att gå i saltklimat... |
|
|
För att hålla undan saltet under bilen skulle man behöva underspola bilen efter varje körning på saltad väg, normalt sett kanske två gånger om dagen eller så. Det är helt absurt att vi betalar det äckliga saltet via skatten och sedan får stå för en hel hög med merkostnader för förstörda grejor. Ibland när rutan är nerkladdad, man planar omkring i tjocka blöta moddsträngar trots att det är -5°C, bromsklossarna kärvar i schakten och rosten kryper i karosskarvarna så funderar jag om det är trafiksäkerhet i sin finaste form. Därmed inte sagt att det finns tillfällen då det behövs. |
|
|
Martin, jag tycker nog att allt hänger ihop - tillverkarna väljer en konstruktion som är godtagbar funktionsmässigt och livslängdsmässigt, utifrån vad marknaden är beredd att betala. Man kan förfina nästan alla konstruktioner så de blir mycket driftsäkra och håller väldigt länge, men då blir det extremt dyrt! Man hade lätt kunna välja t ex. rostfri (rosttrög) plåt i bromssköldar och monteringssatserna till handbromsarna, så hade man inte behövt fundera på detta...men rostfri plåt är rätt mycket dyrare att producera än vanlig stålplåt. För oss som bor i saltlakedränkt land, hade den merkostnaden nog varit lätt att motivera, men när det produceras miljontals bilar blir totalmerkostnaden rätt stor! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Håller med dig såklart. :) Anders72: Det är en jäkla svår nöt att knäcka. Hur man än gör så blir det fel. Skippar man saltet så äventyrar man trafiksäkerheten. Dock röstar jag ändå på det saltfria alternativet. Som komplettering behövs bättre utveckling av (dubbfria) vinterdäck / hybriddäck samt tvingande vidareutbildning av förare i vinterkörning med jämna mellanrum. |
|
|
Man testade för ett decennium sen med kalk och socker som 2 alt ersättare till saltet då med miljön i åtanke. Kalken är betydligt aggressivare mot plåt etc och då i osläckt form som va det alt som prövades. Sockret behöver väl inte förklaras vidare vilka sidoeffekter detta hade mot våra rullande ädelstenar :/ Sand är väl det bästa alt men med stenskott som baksida av problem. |
|
| Länk | |
| När vi ändå pratar om handbromsar. Är det någon som kör F20/F21 och håller med mig om att handbromsen tar extremt dåligt? Stannade bilen utanför p-automaten häromveckan för att lägga på pengar, lämnade bilen igång i neutral med handbromsen dragen relativt hårt. Döm om min förvåning när bilen sakta börjar glida iväg och jag får springa runt och hoppa in. Ska tilläggas att det var väldigt lite lutning. | |
| Det som är mest irriterande är inte att det rostar, det kan jag på något sätt ändå köpa. Det som stör mig mest är att man inte kan byta den förbannade bromsskölden utan att montera av hjullagret, alternativt klippa sönder den helt nya skölden och svetsa dit den. | |
|
Ja det var ju tråkigt....men varför sitta och gräma sig över sådant när man inte kan göra något åt det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det brukar gå att dela skölden mitt för ett bulthål till oket. Så har jag gjort på min gamla 945:a Håller formen bra utan att svetsa ihop då en bult förbinder de båda sidorna av snittet.. Har inte ens bemödat mig med att rostskydda snittet, men jag gissar att sköldarna ser ok ut när bilen passerar pärleporten ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.