AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.565

Entusiastförsäkring e34 540i6 M-sport

bl
39
blixthalka
e28 520i -86
e34 525i Touring -92
e34 540iM/6 -95
e34 540iM/6 -95
Hej

Nå, hur många går det ens i Sverige idag? 9st? Åren går fort och snart är de 20år, vilket tydligen var ett krav hos Länsförsäkringar.

Vad har ni för erfarenheter av just läns? Jag vet att man måste ha en bruksbil och att man får köra max 500mil/år och lite annat.

Jag ser inga bekymmer att få en sådan bil entusiastförsäkrad, dock vet jag när en vän skickade in bilder för att entusiastförsäkra sin e24 635CSI så var det enligt någon kärring minsann ingen entusiastbil. Men han gav sig inte och när en mer begåvad hos läns kollade på saken så var det inga bekymmer alls. Krav var rattkrycka, brandsläckare och huvudströmbrytare har jag för mig.

Någon som vet på ett ungefär hur högt dom värderar en e34 540i6 Msport?

Mvh Peter
LF Stockholm godkänner bilar som är yngre än 20år om de är fina och ägs av rätt person. Mina 96:or är försäkrade där. Huvudströmbrytare är en rekommendation och krycka behöver bara användas vid parkering utanför garaget. LF var däremot något tveksamma till 95an som rullat 32200mil, men kanske kan godkännas om den är fin.

Värdering sker efter något hänt, innan dess är det upp till ägaren att placera bilen i en viss värdeklass. Men räkna med att få jobba för att visa värdet. Dina har fyllt 20år Peter, tyvärr måste du trots det vänta till 1/5-2015 innan MHRF godkänner dem annars är det ett alternativ till LF och Bilsport & MC.

Mvh Stephan

Jag Väntar till 1/5-2015 då är min BMW 540I E34 6vxl INDIVIDUAL NR 601
20år Ska försäkra den hos Bilsport Mc där har jag Försäkrat min w124 300CE 24V sportline Lorinser och det gick kanon dom är så bra så dom ringer upp och börjar prata om Bilen/bilar som en sann Entusiast han som ringde mig ägde en w140 S500
kul med nära och bra kontakt mm av Bilfolk Merca Ce kostar runt 1700kr hel år för Full helförsäkring med alt vad det innebär.. du får köra runt 500-1000mil står mer på deras sida
Brandsläckare bruksbil mm ska du ha.. bara skicka in bilder dom granskar sen Ringer dom efter några dagar busenkelt Mvh Jocke

Länk för bilsports försäkring Länk

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jasså, man måste köra 500 mil minst per år, blir försäkringen uppsagd annars? :)

Jag tycker personligen MHRF:s entusiastförsäkring är bra. Dessutom bidrar den ju med att du får bättre möjlighet att träffa andra som är lika galna i just E34 540/6.

Men det kräver ju att du är med i BMW CS och att bilen går igenom en MHRF-besiktning först. Minst en av bilarna måste vara minst 20 år gammal, och de övriga bilarna går igenom om de är minst 10 år gamla och är av "klar samlarbilskaraktär". Men med fyra BMW:ar gissar jag att du redan är medlem?

För övrigt gäller även är kraven om garage, huvudströmbrytare och brandsläckare. Värderingen av skadade/stulna fordon funkar precis som hos andra försäkringar: godset värderas till värdet på begagnatmarknaden i Sverige strax före olyckstillfället.

Finns det ingen marknad i Sverige tittar de dock utomlands.
AlexanderK Jag var lite otydlig max 500mil/1000mil Står på deras sida
drog bara lite snabbt det viktiga plus så värderar dom bilen mm =)

Jag är med i BmwCs så kan ju passa på att fråga av nyfikenhet hur mycket kostar
MHRF försäkring ?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
MHRF's kostar bara 700 kr/år för bil med värde upp till 4 PBB (ca 180.000:-).
Jag har även jag varit i kontakt med Bilsport gällande entusiastförsäkring (E34). Min E34 är i "utsökt" skick, har ägt den sedan 2003 och renoverat/förbättrat den för ca 300', service ej inräknat så klart. Har kvitton på allt i princip. Skickade bilder mm till Bilsport, beskrev vad som gjorts osv samt att bilen är i princip helt felfri, bortsett från något enstaka stenskott. Angav samma värde som för LF, svaret jag fick var typ(via mejl om jag inte minns fel): "Så gamla bilar kan vi inte värdera till mer än 100000. Försäkringen kostar 3000kr/år". Jag tackade nej, bilen är värd betydligt mer än 100', o självklart inte lättsåld! Värderingsmannen från LF frågade mig hur jag värderade mina bilar (han kikade på två av mina bilar). Sade att jag tyckte att E34 är värd runt 160', vilket han tyckte var att rimligt värde med tanke på skick o vad som gjorts, står även ett angivet värde i försäkringen om 161' kr. Den andra bilen (E36) värderade jag till ca 130', även där höll han med o sade "Ja det är ett bra pris för denna bil", den bilen har dock en vanlig försäkring då den är för ny
Tack för svar Kane!
Var ju mycket billigare med MHRF heeh=)

Dawwe tråkigt att dom på Bilsport inte kunde värdera den mer:s
Är Du medlem på garaget.org??

Tänkte Dawwe eftersom du lakt ner så mycket pengar på äldre bmw bilar
och verkligen brinner för dom
Delar jag med mig av en E34 540 6vxl som är lite udda ex M-sportpaket M-Speglar M5 Diff hade varit kul att höra vad du tycker=)
Bilen är en "Individual" som på BMW-språk betyder att den specialbeställts med saker som inte finns som normala options. 
Det ska vara den ända i sitt slag i den färgen enligt Experten Stephan735i här på forumet
Länk

Det kan ju vara som så att den "handläggaren" jag fick hos Bilsport var "lite speciell". Egentligen har ju värderingen endast betydelse OM man skulle råka ut för något. Jag vet att det finns/fanns en M5 3.8 till salu för typ 170' för ett tag sen på blocket. Jag har gjort betydligt mer på min bil. O det påstås, i annonsen, att den bilen är värderad till 200' av Bilsport? BS säger jag. Bilsport vill inte ens se bilarna live, jag erbjöd mig att visa upp bilen men "det behövdes" tydligen inte? LF skickar ut en besiktnings/värderingsman INNAN man tecknar försäkring...

Jag har sett den bil på garaget.org, jag har, så klart, samma användarnamn där.
Okey då förstår jag kan vara så ja=)
Är det Eventuellt en bekant till mig Rickard Johansson E34 M5 som låg ute på blocket?
Den är i Mycket fint skick o lakt sjukt mycket pengar på den Länk

Okey då har jag sett din garaget.org innan känner igen din M3 cab=)
Funderat på att lägga ut din E34 M5 med?
om du äger den fortfarande.
Mvh Jocke

Yes det var den som var till salu. Jag vågar nog påstå att jag har bytt mer än vad han gjort:), precis ALLA bussningar/leder/stag/bärarmar/whatever i HELA bilen är nya original, Nya bromssköldar/hjullager/abs-givare osv osv. Renoverad/kontrollerad växellåda och diff (mobimech). Splitter ny kardan o drivaxlar, original från BMW så klart. Jag kan fortsätta till förbannelse, endast BMW originaldelar. Det enda som inte är original på bilen är att det sitter 355mm bromsar runt om, 8-kolvs ok fram, 6-kolvs ok bak...Jag äger så klart samtliga bilar som jag listar under min användare här på AP. Känns om att E34:an är en "keeper" efter 11 år. Jag har haft bilen uppe tidigare men tagit bort den.
Den blåa caben som jag har uppe är ordentligt påkostad den med, men systerbilen (en exakt likadan, dock annan färgkombo) är i klass med min E34 vad gäller skick/renovering. Den är dock inte klar, skall "bara" plockas ihop, vilket inte blivit av pga att BMW kan inte leverera nya drivaxlar, det är det enda som är kvar typ:)
Okey tack tack för svar=) Hade varit kul att se din E34 M5 live en vacker dag ex Bmw Cs Mantorp ir liknande Cs träff=) hehe lite kul att BMW inte kan Leverera Drivaxlar det är ju bara att ta bra Betalt så borde allt gå att lösa hehe
Mvh Jocke

Kruxet med drivaxlarna är dels att 3.2 har tjockare/kraftigare axlar, så BMW måste få tag i renoveringsbara axlar innan de kan leverera, gissar jag. Först hette det "lev inom 2v". Sen "Ooops det blir i Juli". O nu "Oops det blir i December". Jag avbeställde från BMW i mars, då hade jag väntat i 7 veckor, fick så klart tillbaka pegngarna, som tur är. Jag har även hunnit med att skicka ner fullt funktionsdugliga drivaxlar till Spidan i Tyskland, mellanhanden SLÄNGER sedan axlarna när Spidan meddelar att de "inte har delar till axlarna", jag hamnade i kläm så klart, torskade 2 funktionsdugliga axlar, som tur var sitter axlarna från fabrik kvar på bilen...Så nu väntar jag på klartecken från BMW att axlarna är levererbara, i värsta fall plockar jag isär axlarna själv, kontrollerar skick, rengör, "lackerar" o sätter ihop med nytt fett o bälgar mm...Vi får se.
Dawwe:

Om man ska renovera en E34 ska det var ordentligt, även min E34 är mycket byt.
Starre: Ja din B10 BiTurbo är några snäpp värre jag vet:). Nytt block mm. Min renoveringskostnad * 2, men då är det mesta gjort på en relativt dyr verkstad så vitt jag vet:). Jag har gjort det jag kunnat själv, för att hålla nere kostnaderna så gott det går, men INTE sparat på att inhandla originaldelar, till sista brickan:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.