|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu börjar det kallna på lite och till min fasa så fungerar inte värmaren som förut. Sist jag hade den igång så blev bilen varm, men inte nu längre. Har en fjärr till den och tryckte på ON och såg att det ryckte till lite i mätarna och nånting lät i bilen men inget mer. Brukar ju höra dieselpumpen och ett fläktljud och en röd lampa ska lysa. Inget händer. Testade sen att trycka igång den direkt i panelen men där svarar den inte alls. Är det verkstad som gäller eller finns några knep att kontrollera själv först? | |
| Koppla på en laddare och se till att ha mer än 10L bränsle i tanken. Prova och starta den med laddaren ikopplad. Om inget händer är den troligen låst pga för många startförsök, och en verkstad måste låsa upp den. | |
|
Det har inte fungerat med full tank och laddning på. (Redan bra kräm i batteriet) När man trycker igång värmaren inne i bilen så händer absolut ingenting, när jag trycker igång på fjärren så händer det lite mer. Då tänds lampan inne i bilen,under huven är det nån magnet rör sig neråt och sedan tillbaka till utgångsläget igen och något surrar lite. Låter som en elektriskt surr. Bränslepumpen tickar ej. Fläkten går ej. Ska iväg imorgon och se om man kan se nåt på felkoder. Komma in på verkstad detta året verkar kört. |
|
| Det verkar vara vattenpumpen till parkeringsvärmaren som är trasig. Vet nån vart man köper en sån (billigast)? Är den svår att byta? Gör man det själv om man inte är bilmekaniker till yrket? | |
|
Rätt förekommande. Sitter vid värmaren i vänster hjulhus fram, i mot kupén Av med hjulet, av med bakre halvan av hjulhuset. Två klämmor på slangen. Byt pump. Koppla upp mot inpa eller dylikt, lås upp värmaren. Klart. Finns säkert hos lokala bmw Själv handlar jag dock helst på ebay för jag är en snålröv |
|
|
Tack så mycket för infon! |
|
|
Hej, Kollar på realoem och får detta numret 64129227715 som ska vara vattenpumpen. Jag hittar pumpar på ebay men inget exakt nummer. Hur noga är det? Ser att dom byter numret när ny börjar tillverkas. Ingen som har en pump liggandes som passar? |
|
| Jag forskade i detta när pumpen gick sönder på min E61 och kom fram till att alla webasto thermo top pumpar fungerade om man byter ut själva pumphuset (skruvat med 4 sktuvar) och ser till att köpa en med kabel till. Den pump du ska ha har inlopp och utlopp ungefär mitt emot varandra (ca 180 grader radiellt) medans de flesta har inlopp axiellt och utlopp radiellt. Dessutom har orginalpumpen en fast kabel medans de nya har ett kontaktstycke på pumpen, därför behöver du en lös kabel. leta efter något som: Länk eller Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vi böt en cirkulationspump förra veckan på en E61 diesel. (BMW skulle ha 18papp de byter bara hela enheten) Men jag fick åka till BMW för att återställa brännaren då den låser sig om den överhettats pga att cirkulationspumpen inte fungerade. Och vi hade inget diagnosprogram till LCI E61 för aktivera den med. (Webastobrännare) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Öh, va, Hasso? Jag fick min bytt på garanti men det var bara pumpen som byttes. Låter som om din verkstad drog en vals. Finns som lös reservdel och som arbetsoperation. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.