AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.364

Beställning av delar

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hej!
Det är dags för service och tänkte köpa lite delar (filter) på nätet (mr.auto).
Min undran är om man har knappat in reg. nr. på deras hemsidan är det någon garanti att man för rätta delar till bilen?
Är det best att ta konkat med dom innan beställning eller...
Tack för all input!
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Beställde alla filter från MAN och kollade deras artikel nr. innan beställning så det borde fungera, men fattar inte varför kommer det upp olika filter när man knappat in reg nr?!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är ingen garanti.

Jag har märkt en hel del märkligheter på framförallt mister-auto (men ibland även på skruvat.se). Mekonomen och Autoexperten är bättre och har mindre mismatchs i sina kataloger.

Därför måste man göra precis som du gjorde, ta artikelnummer och med hjälp av detta kolla att det är rätt del. Det gör jag för varenda del jag bestämmer, enda sättet att veta att det man beställer blir rätt.

Med största sannolikhet köper de in databasen (från tredje part) som innehåller uppgifter om vilka delar som passar till vilka modeller. Databasen ska sedan tolkas korrekt och även presenteras korrekt, gissar på att systemet för att göra detta är även inköpt från tredje part. Kvalitén på hur bra matchning och info man får är alltså direkt relaterat till hur bra info det är i databasen men framförallt hur bra jobb som gjorts för att tolka den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar använda mig av www.realoem.com för att få fram BMW:s originalart.nr. och sedan använda mig av det som "sökord" när jag köper delar från näthandlare som reservdelar24.se och mister-auto.se t ex.

Och en liten varning:
Köp INTE Fram-filter, de håller bedrövlig kvalitet - råkade ut för ett kollapsat oljefilter från Fram (som en verkstad hade monterat - jag använder alltid originalfilter, Mahle, Mann eller Bosch - så vet man att filtret inte havererar).

Dock skall jag säga att KGK-Knutsson som är generalagent för Fram-filter (de skall dock släppa det märket pga. kvalitetsbrister mm.) hanterade "reklamationen" på ett bra sätt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fyller på, gör precis som Johan B och använder mig av flera olika källor för att säkerställa att varan är korrekt. Allt ifrån www.realoem.com till Boschs online databas.

Yes, det är mer jobb. Men generellt är det så det fungerar i världen - det är "priset man får betala" för lägre priser. Generellt sett är det alltid en tradeoff mellan tid man lägger ned själv och pris. Just bilreservdelar i Sverige är ett lite dåligt exempel, men generellt så är det så. Ju mer du gör själv desto mer kan priserna sänkerna.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Tack för er input!
Märkte att mr.auto va rejält billigare än reservdelar24.
Kanske är det bara tillfälligt men ändå värt att nämna.
Det jag beställt är:

Bränslefilter MANN-FILTER WK 5001265
Filter, kupéventilation MANN-FILTER CUK 8430239
Luftfilter MANN-FILTER C 30 135286
Oljefilter MANN-FILTER HU 721/5 x

Någon som har lust bekräfta jag beställt rätt så att jag är på den 100% sidan?
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Juste har en 318D från 2011
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.