AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.876

318d -08 Felcode CC ID 39

D-
3
D-boy
318d Sedan-08
hej

vet inte om jag är lycklig men fortfarande ägare till 318d -08 med fel kod CCID 39

Lämnat in bilen hos Förenade Bil i Malmö för värdering, fin och felfri bil tyckte de, samma dag upptäckte min kylare efter färd hem, den sates i gång när motorn stängdes av, inget märkligt tyckte jag trots 8 grader ute.

Igår körde jag, c:a 4 mil, då tändes fel code CCID 39. Motorn överhettad lyste gult/rött. Fick stänga av bilen och vänta ett litet tag innan jag kunde köra vidare. Kom hem utan att fel code tändes igen. Men kort därefter när jag skulle parkera om bilen tändes samma fel kod igen.

klart ska åka på måndag till lokal bilmekaniker så han få kolla innan jag tar kontakt med Förenade Bil.

Vad tycker ni, vad bör jag göra? Kanske inte smart köra bilen? vad är felet och framför allt vad kan kosta reparation, nu när jag tänkte köpa ny bil så klart vill ha så lite utgifter som möjligt

tack/

"Allting ska göras så enkelt som möjligt – men inte enklare."
Dr
362
Drib
325i-08
Det är ett vanligt fel att tempmätaren pajar. Skulle gissa att det är "bara" tempgivaren som ger fel värde. Inte kostsamt att byta. Du kan prova att läsa ut tempgivaren när motorn är kall och se vilket värde då får då. Använd gärna "hidden menu" eller feldiagnos instrument för att läsa av motorns temperaturen.
D-
3
D-boy
318d Sedan-08
tack för svar, Drib

har lämnat in bil på verkstad, inväntar svar från de.

Dr
362
Drib
325i-08
Hoppas det gått bra för dig.
Här är en användbar länk för CCID koder:
Länk
Rapportera gärna vad felet var och ungefärlig kostnad. (Kan ju vara av intresse för nästkommande som drabbas)

D-
3
D-boy
318d Sedan-08
precis som du sa Drib, tempgivaren gick sänder, reparation gick på 2000:-
själva reservdel kostar 350:- resten är datadiagnos och utfört arbete+moms.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.