AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.843

Köra med slitna bussningar och länkarmar BMW X5 e53

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Har ett litet problem med min bil som jag hoppas få lite klarhet i. Det började i somras med att det klonkade lite i bakvagnen på min bil BMW X5 e53 från 2003. Lämnade in den på verkstad som dömde ut dämparna och bytte dessa. Ingen skillnad alls men fick rådet att köra vidare då hela bilen var genomsökt och inga fel fanns. Lite konstigt men jag körde vidare. För nån vecka sedan var det dags för service och jag lämnade den på en annan verkstad hos en erfaren BMW-mekaniker. Han upptäckte tre fel, det var dels bakvagnsbussningarna som var slitna (kallas även silentblocks om jag förstått det rätt), det var de främre länkarmarna i framvagnen och en damask. Mekanikern sa att det var viktigt att åtgärda alla tre felen ganska omgående men han kunde inte lösa bakvagnsbussningarna då de krävde specialverktyg.

BMW ville ha 9000 bara för bussningarna där bak så jag kontaktade en annan verkstad som ville titta på det. Väl på denna verkstad så sa mekanikern där att han inte kunde ordna bakvagnsbussningarna försen han ordnat fram detta specialverktyg. Men han sa att han tyckte att jag kunde köra vidare som det var utan att byta vare sig bussningarna eller länkarmarna såvida jag inte störde mig på klonkandet. Damasken sa han dock att jag behövde byta omgående. Men enligt han skulle det inte vara någon fara att köra vidare med bussningarna eller länkarmarna trots att han såg att dem var väldigt slitna. Han sa också att det inte kommer fördärva bilen på annat sätt om jag kör vidare utan att byta detta. Så hans råd var helt enkelt att byta damasken och köra vidare utan att åtgärda bussningar och länkarmar. Nu är jag lite kluven, har lagt en hel den på bilen de senaste månaderna så skulle va skönt att slippa lägga ut en massa mer just nu men vill ju samtidigt inte riskera att bilen går sönder och det blir ännu dyrare.

Vad säger ni? Ska jag följa hans råd och glatt köra vidare med dåliga bussningar bak och främre länkarmar tills besiktningen säger ifrån? Eller borde jag följa den första mekanikerns råd och byta detta snarast möjligt? Vad finns det för risker att inte åtgärda detta?

Verkar bara vara BMW som kan lösa bussningarna här där jag bor och de ville som sagt ha 9000 för bara detta så det blir ju reparationer för ytterligare 15000 om jag ska byta allt så jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet eller kunskap om detta kan ge mig ett råd så jag kan bestämma mig hur jag ska göra?
PJ
46
PJones
BMW X5 4,4 2003
Hej'
Jag har precis bytt mina bakbalks bussningar på GW Engineering i Bagarmossen 5200 Kr
Kanon resultat!
PJ
46
PJones
BMW X5 4,4 2003
Ah du bor i Skåne,, såg precis... !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Byta bakvagnsbussningar borde vilken verkstad som helst kunna göra jag böt 4 st på en x5-3.0 i förrgår + polaren böt damasken höger fram, på Måndag ska länkarmarna bytas fram (BMW offert 16tusen) kostar nog mindre än hälften på en allbilsverkstad.
Bakvagnsbussningar 3 timmar max, Damasken 1 timme.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova kontakta Tobbe på Länk och be om en offert
Han är bmwspevialist.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.