AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.791

Felsöka navigation

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag har ingen bild i monitorn , lyser jag med ficklampa på monitorn så syns allt.
Stereo , navigation , tv funkar ( myrornas krig på tv ).
Om jag kopplar bort navi enheten skall man då få bild på färddata , tv mm ?
Om man kopplar bort tv modulen skall man då kunna se färddata , navikarta mm
Behöver man koppla förbi tv modulen ? om ja hur gör man?

Monitorn funkade inte när jag köpte bilen , jag har läst på olika BMW forum att
starthjälp med startkablar kan ställa till det om inte navin gått i "viloläge".
Tidigare ägare råkade ut för att laddningsregulatorn gick sönder och bilen slutade ladda under färd = batteriet hel dött.

Kan det vara mjukvaran i navin som behövs uppdateras?
Navin är ju som en dator och monitorn en bildskärm.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Lite uppdatering
När jag kopplar bort naviläsaren (cd enheten) så blir det ingen bild inte ens när man lyser med ficklampa.
När jag kopplar in naviläsaren i kablarna till tv modulen ( tv modulen bortkopplad ) så funkar bilden i monitorn.
Så jag antar att tv modulen är kass , kan det stämma ?
Finns det något sätt att koppla förbi tvmodulen eller måste man skaffa en ny (beg) tvmodul ?
Jag har läst på något annat BMW forum att man tappar rösten till navi om man kopplar förbi tv modulen.
Någon som vet ?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Tippar på att du har en mk3 cd läsare eftersom du har en 02....klen processor,80 tals grafik,och instabil som bara den..räcker du släpper en fis så så går den sönder..vet flertalet som efter batteribyte ej fick liv i dom igen.
är det lönt att lägga tid på en sådan?uppgradera till en mk4 dvd istället..

kolla tyska ebay......

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Japp det är en MK3.
Jag har inga större behov av navi men det är trevligt att ha en monitor med bild.
Är det så att på MK4 så är TV modulen inbyggd?
Om man byter till MK4 måste man då att ta bort kontakterna till TV modulen?
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag tror inte det är något fel med naviläsaren i och med att jag kan ställa in resmål och den visar vägen och röstguidning bara att det inte är någon bild.
En sak som jag inte testade , var att bara koppla ur TV modulen.
Får kolla på detta i veckan.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
TV-modulen behövs inte så den kan du koppla bort.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Testade att koppla ur TV-modulen ( blåa och vita kontakten ) , fortfarande ingen bild , inte ens när man lös med ficklampa.
Så felet verkar ligga på TV-modulen eller TMC-modulen eftersom bild kommer när jag kopplar in navi läsaren i TV-modulens blåa kontakt.
Är det på något annat sätt som man kopplar ut TV-modulen?

Kan kanske funka om jag bara kopplar ut den blåa kontakten från TV-modulen och låter navi läsaren sitta på sin riktiga plats.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
testade att bara koppla ut den blåa kontakten från tv-modulen och lät navin sitta på sin riktiga plats fortfarande ingen bild.

Provade att koppla tv-modulens blåa kontakt i naviläsaren , då har jag bild i monitorn.( den vita kontakten kvar i tv-modulen)

Får skaffa en beg tv-modul då jag tror att det är den som är kass.
Hej,
Jag är inte vid min dator, så jag är inte helt säker på vad jag säger nu. Men om du kan vänta någon dag, kan jag bekräfta/ta tillbaka.
Att investera i en begagnad analog tv-modul, är ingen vidare bra idé. Antingen skaffar du en hybrid (digital/analog) modul och får tv-funktion, eller så satsar du på en MK4, som jobbar med DVD och är betydligt snabbare än din nuvarande. Och så kan du saklöst koppla förbi tv-modulen (precis som du kan nu). Vad du än väljer, är det plug-n-play. Jag är bara osäker på om du behöver en extra kabel (från navin till utgående kontakt från tv-modulen). Det är bl a det jag måste kolla. En sådan kan jag i så fall skicka dig mot någon hundring eller så. (Jag köpte en men gick sen "hela vägen" och köpte en hybrid-tv-modul.)
En MK4 hittar du på ebay.de för kanske 2-2,5'. En hybrid tv-modul (som kanske slutar fungera år 2017, om myndigheterna genomför den föreslagna ändringen av mark-tv-frekvenserna) ligger kanske på 4-4,5'.
Jag återkommer.

/Lennart
Hej igen,

Jo, jag mindes rätt. När jag nu sitter och går tillbaka i mina mejl, kommer jag plötsligt ihåg hur allting började. Det var nämligen så, att jag hade uppgraderat navin till MK4 och skärmen till 16:9. Men den befintliga analoga TV-modulen kunde bara producera en 4:3-bild, medan MK4 valfritt ger en 4:3 eller 16:9-bild. Därför beställde jag ebay-kabeln för att slippa göra åverkan på bilens originalkablage.
Sådana kablar säljs tydligen fortfarande, men jag letar gärna rätt på min, om du är intresserad. Den blir ju billigare...

Länk

/Lennart
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Tackar för tipset
Jag tog det säkra före det osäkra ( ifall du inte skulle hitta kabeln ) och köpte den sista som fanns på Ebay nu , vad jag kunde hitta ( hade kvar lite pengar på Paypal ).
Hade det funnits fler på Ebay så hade jag gärna köpt den av dig.
Så nu får jag se om det är detta som löser problemet.
Det blir nog bra. Jag hade mer att vinna, för i min bil satt det original en MK2, som inte har någon egen videosignal, utan den behöver videomodulen.
Men jag tycker, oavsett dina aktuella behov av inbyggd navi, att du skall önska dig en MK4 av Tomten. :) Lite läckrare.
Men spara originalutrustningen! För en framtida återställare är den guld!

/Lennart
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
kabeln hjälpte inte heller , får felsöka vidare till våren.
Beklagar verkligen! Jag undrar om kabeln är riktig. Det finns väl inget speciellt skäl att betvivla det, men du hade ju bild förut, när du testade direkt från navin.

Som ett sista försök kan jag skicka dig min, om du vill. Gratis. :)
Mejla i så fall din adress till lennartw8@gmail.com

/Lennart
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Hallå Lennart

Det låter bra , då kan man se vad som händer funkar det är det ju kanon , om det inte funkar kan man ju utesluta att tv modulen är kass.
Då ligger felet någon annanstans.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Uppdatering

Mjukvaru uppdatering hjälpte inte.
Jag hittade detta på nätet och det stämde ganska bra med mitt fel.
Länk
Så jag köpte en monitor från skroten och monterade in den och
nu funkar allt perfekt.
Tack Lennart för din hjälp , det tog mig vidare till nästa steg i felsökningen.
Härligt att det löste sig. Och tack för återkopplingen!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.