|
|
|
|---|---|
|
Hur jobbar de olika termostaterna i nämnda motor? Nu när det är 5 grader ute, kommer inte motorn upp i värme ens på två mil med varierat landsväg och stadskörning. Jag kan tänka mig att oljevärmeväxlaren är till för att föra över värme från låda till motor. Men 70 gradarns funktion förstår jag inte. Någon som vet? | |
|
Verkligen ingen som vet vad agr/egr termostaten har för funktion? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är inte insatt i ämnet, så kan bara ge enklare svar. Jag gissar på att i denna motor så sitter det bara en high-pressure EGR (dvs det finns inte en ytterliggare low-pressure EGR som finns i vissa modeller). Själva EGR-kylaren har bara en uppgift, att sänka temperaturen på avgaserna och därigenom höja effektiviteten på EGR-systemet. Däremot har alltid uppvärmning av motor högsta prioritet. Vid låga motortemperaturer kommer EGR-termostaten att bypassa EGR-kylaren för att så snabbt som möjligt få upp temperaturen i motorn. |
|
Så om den termostaten inte stänger som den ska så skickas vatten till kylaren när det egentligen skulle cirkulera i motorn? Eller tänker jag fel? |
|
Yes, helt rätt. Och då värms motorn upp långsammare. Tyvärr vet jag inte hur stor skillnad det är, inte ens om vi pratar sekunder eller minuter... Vad har du för temperatur efter typ 2 mil landsväg/stadskörning? Kommer den överhuvudtaget upp i arbetstemperatur? För att vara helt ärlig så vet jag inte ens vad korrekt arbetstemperatur på dessa motorer är. Men i denna tråden så rapporterade bmw330xd att med sin 530xd -08 så låg den på 85 grader (vilket jag själv tycker är lite lågt - men då är jag också bara insnöad på BMW bensinmotorer). Länk EDIT : En felande huvudtermostat har ju såklart en mycket större inverkan på hur snabbt motorn går upp i temperatur än en felande EGR-termostat. EDIT : Jag kanske tänker bakvänt. Jag tycker att om vattnet flödar genom EGR-kylaren så borde vattnet/motorn värmas upp snabbare, då avgaserna borde mer eller mindre alltid vara varmare än kylarvattnet när man kallstartar en motor. |
|
Temperaturen i grader vet jag inte, vet inte hur jag får fram det. men nu med 5 grader ute kommer den upp till första strecket efter det blåa, (ca:klockan 10)vintertid lämnar nålen inte det blåa fältet. Ska beställa diagnosverktyg snart, återkommer med temperatur i grader då. |
|
|
Har haft fel på båda. När Huvudtermostat byttes gick tempen upp ca 10grader, från 63 till 73 Efter 30min körning, vilket är helt värdelöst. (Huvudtermostat var kass.) Egr termostat byttes därefter, tempen nådde 89-90 efter 10-15min beroende på hastighet. (egr var också kass) Detta vid 5-10graders lufttemp. Den lille egr f*n ställer till mer förtret än man kan tro. Iaf på min modell av M57 motor. |
|
Jaha, den lämnar aldrig det blåa någonsin? Aldrig? Även om du kör 10 mil? Då låter det som huvudtermostaten har hängt sig (hade precis samma fenomen på min Volvo 855 vars huvudtermostat hade hängt sig i halvöppet läge - vilket gjorde att på landsväg/motorväg på vintern så kom den aldrig någonsin upp i temperatur men stillastående på tomgång nådde den upp). |
|
BMW-slangen, symptomen liknar din Volvo, enda gången den kommer upp i värme är på tomgång. |
|
|
Har inte bytat termostaterna än men gjorde en intressant reflektion igår. Jag körde med ett halvtungt lastat släp i goda 80 km/h slängde ett öga på värmemätaren, den stod rakt upp, innan på dagen hade den knappt lämnat det blåa. Hur ska jag tolka detta? 1: att värmeväxlaren fungerar som den ska och skickar överskottsvärme till motorn. 2: att termostaten i värmeväxlaren har hängt sig i öppet läge,men när lådan får jobba och blir varm så blir det värme över till motorn också, trots att huvudtermostaten inte stänger som den ska. Ni som har haft fel på värmeväxlaren, hur har det yttrat sig vid körning med släp? |
|
| Eller, när motorn producerar mycket effekt, blir det också mycket värme och då motverkas läckaget i termostater. Finns många rimliga förklaringar. För att veta behöver du plocka av och testa termostaterna.. | |
|
Såklart ännu en möjlighet, det är så bra att kunna bolla sina idéer på detta forum och få nya infallsvinklar. |
|
|
Under julhelgen passade jag på att byta termostaterna(egr+huvud)samt en utvändig rengöring av laddluftkylaren. Egr termostaten tog10 min att byta, pillade bort slangen som var ivägen, 2 skruvar bort,lossa klämman,lirka lite och bända med mejsel, skruva dit den nya,trycka dit slangen så att klämman snäpper fast och trycka tillbaka slangen, men vänta lite nu. Slangen var ju helt torr och inte flexibel ,tätade provisoriskt. Huvudtermostaten var lite meckigare, speciellt som jag inte hade med mig ett torx-set till garaget som ligger1,5 mil hemifrån, men det gick tillslut med en u-ring nyckel att lossa sista bulten. När jag fick av termostaten var det alldeles tydligt varför den inte fungerade. Två små plast öron som skulle hålla termostaten i stängt läge var av! Jag hoppas att detta är en billig eftermarknadskonstruktion för det var sämsta jag sett på någon bil!! Passade på att plocka av och rengöra laddluftkylaren som var igenbekad, på med avfettning och spola med varmt vatten(alltså utvändigt) och blåsa med tryckluft. Rengöra anläggningsytan skruva dit bultarna och trycka på slangarna tills klämmorna snäpper fast, den ena kärvade rejält men säg vad som inte går att lösa med 5-56 ! Äntligen värme i kupén och plötsligt vill den släppa i rondellerna på torr asfalt. |
|
Trevligt att det löste sig och "gilla-tummen" för återkoppling! Tyvärr, välkommen till plastic fantastic! Original verkar ha en lika svag konstruktion Länk Nu ska det erkännas att det är skillnad mellan plast och plast. Man kan tillverka plast med alla möjliga och omöjliga egenskaper, går att ta fram plasttyper som klarar temperaturcykler, inte blir bräckliga vid låga temperaturer, har hög styrka osv... Men som med allt annat så är det en kostnadsfråga, lägger man mindre resurser på utprovning av materialegenskaper och säkring av produktionskvalitet samt med ett avsiktligt mål att detaljen inte behöver ha en lång livslängd så kan du pressa priserna och utåt sett så ser den ju exakt likadan ut som en dyrare men bättre variant. EDIT : Plast eller inte plast, oavsett materialval så är det en svag konstruktion som kunde gjorts bättre. Vilken chef godkände denna ritning egentligen? Jag menar, hur gick resonemanget? "Det där har du gjort bra grabben, jag gillar verkligen de där flimsiga vingarna som aldrig kommer att hålla mer än 10 år!" :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.