AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.092

Larm går igång ofta på E36 316i Tou -98

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har en 316 Tou -98 E36 som jag har besvär med larmet (original larm). En kort stund efter jag låser bilen med fjär så går larmet igång.
Så nu vågar jag inte låsa den med fjär och istället låser med nyckel med då är larmet ej aktiv.
Jag misstänkte först att det var någon dörrkontakt som inte kände av att dörren var ordentligt stängd men innerbelysning slocknar när jag testar alla dörrar och bagage lucka.
Finns någon givare även i motorrummet, kan man testa den på något sätt?

Någon som vet vad det kan vara?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
En sak till, som på e46 så finns det en blinkande led lampa (fast på E36 sitter den vid stolsvärme knappen istället) som blinkar när larmet är igång. När jag larmar så börjar den direkt blinka snabbt. Jag vet iaf att på e46 om t.ex bagageluckan inte är stängd så blinkar den fort också. I annat fall ska lampan blinka långsamt.
Är det samma funktion på e36? Innebär det att det är något fel på dörr- eller bagagekontakt? Borde inte innerbelysning avslöja en dålig dörrkontakt?
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Hade liknande problem som du beskriver på en e46 coupe som jag hade innan. Larmet gick igång ca 2min efter jag larmat. Ibland gick de igång ibland inte, så fick stå i 2 min varje gång o vänta så att de inte gick igång.

Letade efter felet men fick inga vettiga svar (lämnade inte in den)

sen gjorde jag en ordentligt, alltså pedantiskt rengöring av samtliga dörrar, lister, skarvar, smörjde upp de som skulle smörjas osv. efter de så fick jag aldrig problem igen.

Så mitt tips är att börja med det

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för tipset!
Ja det brukar oftast gå igång ungefär efter ca 2 min men ibland några timmer efter.
Vad menar du med rengöring av dörrar? Tog du alltså bort dörrsidorna och gjorde rent inifrån?
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Nej bara i själva karmarna, skruvade inte bort något. Tror i efterhand att det var uppsmörjningen av alla låskistor gångjärn osv som gjorde det. Men känns bra att tvätta rent allt när man håller på tar ju inte mer än ett par timmar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.