|
|
|
|---|---|
|
Min nyköpt BMW 530d hade fel från början. Bilen var flera gånger på bilverkstad. Mest handlad om vibrationer i bilen. Bilen klarar inte lång körning utan att något går sönder. Det handlar också att jag måste göra flera återbesök innan verkstad gör nånting . Ska man verkligen byta så många delar på en ny bil och hur länge kan jag acceptera det ? Jag är trott på bilen och vill häva köpet. Kan jag göra det ? | |
|
Jag har för mig att man måste låta säljaren avhjälpa felen vid upp till tre tillfällen innan man kan kräva att låta köpet återgå. Har de försökt fixa samma fel vid tre tillfällen så bör det vara ganska enkelt att kräva att få lämna tillbaka bilen. |
|
| Vad är det som går sönder på långkörningar, jag är nyfiken! | |
|
Samma fel måste återkomma 3ggr innan det kan bli tal om återköp om jag minns reglerna rätt. ------- //Lövet |
|
|
Dawwe ,Bilen klarar inte långa sträckor. Fick bilen precis innan semester. Åkte direkt genom Europa. Efter bara 30 mil upptäckte jag kraftiga knackningar vid acceleration. Efter flera verkstads besök (i flera länder) bytte de i Sverige kardanaxeln. Felen var då borta. För några veckor var jag i utomlands och nu vibrerar hela bilen efter 140. Inga kända fel och nu vill verkstad igen genomsöka bilen med flera återbesök. Själv jag tror att trasig kardanaxeln förstörde flera grejer. Jag är så trott att hänga hela tiden på verkstad och vara oroligt när jag ska köra utomlands. Bilen var minst 10ggr på verkstad men de har bytt bara en gång kardanaxeln. Vad räknas då som 3 ggr. ? Verkstads besök eller bytte av delar . |
|
|
Dessutom så får man aldrig tillbaka hela köpesumman. De drar av ganska friskt för körda mil. Kanske enklare att sälja? Däremot kan jag förstå och känna med dig, jag skulle bli helt tokig om jag köpte en splitter ny bil som bara strulade.. |
|
|
Dagens bilar är så tyvärr. Förut tävlade olika märken av att göra den bästa bilen, idag tävlar dom om vem som skall göra den sämsta skiten som rasar efter 10k mil. |
|
| Åja.. Nu är du lite väl cynisk! Jag tycker inte att bilarna har blivit sämre, snarare tvärt om. Däremot har de blivit betydligt mer avancerade och där med svårare för hemmaskruvaren att felsöka och laga. | |
|
Det tråkiga är väl att du gav dig iväg på en Europaresa och att den krånglade så mycket då. Verkstadsbesöken du genomförde under den resan innan du kom till Sverige kan du "räkna bort". Du har ju köpt bilen hos din återförsäljare och de måste få chansen att åtgärda den. Att lämna den till andra BMW-försäljare i Europa är inte att ge återförsäljaren den chansen. Berätta istället vid vilka gånger den varit på verkstad, för vilket/vilka fel, vad som gjordes och datum, så kan vi få en bild av situationen. Undvik generalisering (10-20 gånger) och höftningar (allt är fel), det hjälper inte oss att få en bild av situationen och faktiskt kunna rådgiva dig. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
kompis hade problem med sin MB, GLK.. de bytte in den för samma pris han hade köpt den, när han köpte en ny E klass istället. Trots att han kört ca 1000 mil. GOODWILL heter det.. Stå på dig. |
|
Jörgen, Efter att ha jobbat många år på olika bilfirmor så vet jag att ett sådant fall är extremt ovanligt. Det ska vara något extraordinärt och lite till för att få igenom en sådan deal, oavsett prisklass på bil. Med andra ord, i 99,9% av fallen så spelar det ingen roll hur mycket man står på sig. Står man på sig för mycket så får man handlaren emot sig istället och kan glömma att dom är snälla på något sätt ö.h.t |
|
|
Grelle, bilen var 6 ggr på verkstad innan de bytte kardanaxeln. 7 ggr med kardan byte. 2ggr efterarbete och nu två ggr till och felet är inte fixad än. Alltså 11 ggr sammanlagt. Men som sagt det blir flera återbesök. Felet med kardanaxeln märkte jag först i Tyskland och fick rekommendationer att jag kan köra vidare. Det tog två månader för att hitta felet med kardanaxeln. Skulle jag vänta så länge i Tyskland då ? Personal på verkstaden är väldigt hjälpsamma men bilen är skit. |
|
| Har du haft bilen inlämnad 11 gånger hos den bilhandlare som du köpte bilen av och har fortfarande samma problem? Då är det nog läge att diskutera återköp! | |
|
Simon76 Det tycker jag också. Verkstad behövde fler återbesök och kontakt med Bmw support för att konstatera vad är för fel. Och nu är samma sak igen. Jag är trott på det. På en tysk verkstad har de sagt till mig," det ska inte finnas såna fel på en så dyr bil." Men vi får se vad kommer de att säga här. |
|
| Svårlösta vibbar brukar ofta vara *tada* orunda hjul och/eller däck/fälgar.,..Har BMW gjort hemläxan ordentligt, jag menar om bekymret kvarstår trots ny kardan...Är vlåda-diff i linje och inom toleranserna osv? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.