AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.418

Hur nära realtid upplever ni att er RTTI visar trafikflödet?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Enligt rubrik hur nära realtid upplever ni att RTTI visar trafikflödena i era navigatorer? Själv tycker jag att min RTTI i min F10 -14 har en fördröjning på åtminstone 20 minuter, ofta det dubbla :( Som exempel - satt i stillastående kö söder om Arlanda på E4 i måndags morse, kom 2km på 40 minuter. Min RTTI visar grönt trafikflöde där jag befinner mig under hela tiden i kö. Annat exempel - satt i kö i morse norr om Knivsta på E4, kom 2-3km på 20 minuter. Min RTTI visar grönt flöde hela tiden.
När jag tittar på Google Maps och deras trafikflöden så verkar de ha en fördröjning i trafikflödesrapporterna på ca 20 minuter, hämtar BMW sin information från Google eller från någon annan stans?
Väcker till liv gamla frågan från jsn som alldrig blev besvarad. Någon som vet? Och hur upplever ni andra gapet som jsn talar om nu nästan tre år senare?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
De gånger som jag haft den tvivelaktiga förmånen att åka rakt igenom infarts- och utfarsköer genom Sthlm på Essingeleden så tycker jag det har stämt rätt så bra. Visar något mer tid än vad det faktiskt tog.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Tycker aldrig det stämmer tillräckligt bra för att man ska undvika köer, alldeles för långsamt i uppdateringen. I Tyskland har det faktiskt fungerat bättre men inte alltid. Nu kanske det är skillnad om det gäller i och kring Stockholm där man får några små snabba ruttförnyelser men för mig som kör långkörning så är det som sagt sällan det funkar för att hjälpa mig, jag blir snarare villrådig istället.

Säg att jag är i höjd med Gävle på väg mot Ljungby och det då kommer upp varning om fördröjning på 30 min pga olycka runt Upplands Väsby. Navigationen vill redan i Gävle leda mig ett annat håll över Västerås. Det är ingen rolig väg att välja så jag hoppas på att läget ska bättra sig innan jag når Uppsala och fortsätter E4 söderut. Samtidigt ökar navigationen på från 30min fördröjning till 50 min fördröjning när jag närmar mig Uppsala. Där är nästa förslag från naven att jag ska vika av och köra över Enköping. Jag tycker även det hållet suger och bestämmer mig för att köra via Stockholm ändå. När jag väl kommer fram till där trafiken ska stå stilla så är det fortfarande 50min fördröjning enligt naven men trafiken flyter på fint och allt är som vanligt. Detta händer mig titt som tätt.

Ett annat scenario är att man sitter och kör och det plötsligt är totalt stopp på E6, vilket är skrämmande ofta får man säga. Ingen varning alls ifrån Navigationen och av köerna att döma så har det varit stopp en längre tid. Expressen har hunnit varna om köerna till följd av olyckan etc.

I Tyskland har jag valt att lyssna på navigationen, men då verkar problemet varit att alla andra med RTTI har lyssnat på sin navigation om ny rutt och istället för att sitta i kö på autobahn så sitter man i än värre köer på en bundesstraße. Denna problematik kan jag dock förstå.

Ja det var mina erfarenheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.