AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.107

Tysta sommardäck

Jag ogillar verkligen däckbuller, vill ha tysta däck.

Köpte Nokian Z G2 för att de enligt tester skulle ha goda egenskaper, och framför allt vara tysta.

Men är inte nöjd med dem, tycker de för en massa oväsen.

De är bara en säsong gamla men jag kan tänka mig att byta ut dem mot ett bra, tyst däck.

Vet att Pirelli Cinturato P7 Blue är tysta (och bra), då en kompis har de på sin bil. Men hittar de inte i 265 eller 275 / 35 40 bak.

Lurar också på Dunlop Sport Maxx, det är ett bra däck och har hört att det ska vara tyst.

Michelin PS3 har jag hört är inte särskilt tyst, men det kanske inte stämmer?

Värsta jag vet, det där sövande däckbullret - vill ha tyst! Det blir ju inte bättre av att vi har så grov, dålig asfalt i Sverige heller.

Eftersom jag blev lurad av däcktester (är de köpta av tillverkarna?) så vill jag först kolla i verkligheten; bland vanligt folk: har du erfarenhet av ett däck som du tycker är riktigt tyst, och vill rekommendera?

(undanber mig tramsinlägg på fjortisnivå om att "man får vad man betalar för", och predikningar i trafiksäkerhet från folk som precis nyligen tagit körkort -- erfarenhet är det som gäller, tack) :)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Köpte nya Conti Sport Contact 5 i våras och dom rullar tyst (så tyst som nu 275/35-20 kan rulla)

Vad man har kunnat läsa sig till (i efterhand) är att Dunlop Sport Maxx verkar vara ett tystare däck och är nog det däck jag skulle ha valt i dag.

Michelin är bra däck, men efterfrågar man komfort och låg ljudnivå faller dom bort.

Har bara erfarenhet av Dunlop Sport Maxx i 225/35-19 fram och 265/30-19 bak och visst är de tysta men inget man höger ögonbrynen över. Dock väldigt bra grepp.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lasse-SL500: Vad har din kompis för dimension på sina däck då? Smalare däck med högre profil blir givetvis mycket tystare än bredare och lägre...

MVH Christofer
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Tycker också det är svårt med tysta däck och jag har testat en hel del. Just nu har jag Bridgestone RFT (225/45-17) fram och Nokian ZG2 (255/40-17) bak. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men särskilt tyst är det inte. På "lillbilen" har jag Conti Sport contact 5 (225/45-17) och jag kan inte riktigt bestämt säga att dom är tystare. På min gamla e39 hade jag en gång Fulda (225/55-16) och dom tyckte jag var relativt tysta. Däremot höll dom inte särskilt länge.

Rent ut sagt så är det jäkligt svårt att bedöma. Vad som däremot var påtagligt var att förra hösten var vi en runda i Belgien och på ditvägen körde vi en bra bit genom Holland. Jäklar vilken skillnad det blev på ljudnivån. Det hördes i stort ingenting från däcken och detta visar ju bara hur mycket (o)ljudet beror på beläggningen.
Tack för bra svar!

Han har 235/45 17 runtom ojag behöver 235/40 18 fram och 265/35 18 bak. Samma bil, en E39 touring

Köper inte att så liten skillnad i profil skulle göra så mycket, hans bil med Pirelli Cinturato P7 Blue är betydligt tystare map däckbuller, än min med Nokian Z G2.

Sahlin: visst är det ruggig skillnad på asfalt! Vår asfalt hemma i Sverige är ju så grov, antingen beroende på dubbdäcken eller att den måste vara så grov för att tåla långa vintrar med minusgrader? Vet ej vad det är, men svenska vägar bullrar så man blir lomhörd i jämförelse med kontinenten! :)

Slarvigt stavat inlägg, mest för att min iPad plötsligt inte lät mig skriva text.

Är det ngn som prövat Vredestein Sessanta? De uppger själva väldigt låga decibelvärden, men jag tycker inte de uppgivna decibelvärdena verkar vara pålitliga.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag stoppade på goodyear eagle 2 assymetric och blev väldigt imponerad över buller och comfort.
Min bil har 225 fram och 255/40 bak.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Nån mer som har erfarenhet av Good Year?

En kompis byte från goodyear (vet ej modellen) till Conti premiumcontact på sin A6a och han sa att Conti väsnades betydligt mer än Good year iaf...

Bytte själv från Preiumcontact3 till Michelin Primacy 3 på min nyligen avyttrade E46a och upplevade en stor förbättring.

Men Conti vann väl testerna stort i våras?

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett problem att avgöra vilket däck som är tystast, är ju iofs att nästan alla upplever att ljudvolymen blir lägre när man byter till nya däck.

Gamla slitna däck som kanske t om. är "felslitna", brukar väsnas rätt mycket mer än nya fräscha däck som har mycket gummi och är helt jämna och fina i slitbanan.

Generellt vill jag säga att Michelindäck iofs kanske inte alltid är jättetysta MEN de är nästan alltid utan vibrationer eller annat som är rätt tröttnande i längden - det ger en lugn åkning.

Jag hade lite småvibrationer, iofs. knappt kännbara men de fanns där, i en däckuppsättning.
Efter en noggrann balansering av hjulen försvann de små vibrationerna och plötsligt kändes körningen helt avslappnad - jag hade suttit och spänt mig ovetandes pga. "störningen" från däcken...

Håller för övrigt med om att den grova "asfalt" (egentligen "oljegrus") som väghållarna ofta använder i vårt land, är bedrövlig ur komfortsynpunkt och då främst ljudbilden som den genererar - men den är väl billigare att lägga...att bilförarna "lider" och får mängder av elaka stenskott (främst direkt efter den är nylagd), är ju inte deras problem och belastar inte heller deras konto. Men billackerare och bilglasmästare blir väl glada... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde bort:

Kika på EU-däckmärkningen och dess "bullerindex".
Iofs görs inte mätningarna på så grov asfalt, men det ger en hint om hur olika däck är i förhållande till varandra.
Tänk på att en ökning med 3decibel är en faktisk fördubbling av upplevd ljudnivå!

T ex. ger däckonlines information i dimensionen 235/35-18 (vet inte om det var 18" du hade, men det är ett exempel) ljudvärden mellan 69 och 75 decibel för samma dimension i sommardäck:
Länk

Du bör även tänka på att "samma däck" kan finnas i olika utföranden och olika OEM-märkningar (t ex. *=BMW, MO=Mercedes, Ao=Audi etc.) och dessa olika utföranden kan ha helt olika ljudklassningar och skilja flera decibel pga. små olikheter mellan däckmodellerna, trots att de heter exakt likadant om man läser texten på däcksidan...

Mvh
Johan B

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Kolla denna sida: Länk

Här finns en massa sammanställningar av tester som gjorts av olika europeiska tidningar samt kundbetyg på olika däck.

Kanske kan vara till lite nytta :)
Tack för alla tips. Jag tycker inte EU-märkningens bullerindex verkar vara pålitligt. Som jag förstått det så är det tillverkarnas egna uppgifter, det sker ingen central kontroll vilket är synd, eftersom det inte går att jämföra siffrorna i så fall. Rätta mig gärna om jag har fel.

Däck som enligt bullerindex ska vara tysta (t ex Nokian Z G2) är i verkligheten inte det. Det är min erfarenhet i varje fall.

Johan: Vill inte vara besserwisser - men jag tror att en ökning av 3db är den minsta skillnad i ljud som örat kan uppfatta, och en ökning med 10db uppfattas som en fördubbling av ljudet. Skalan är ju logaritmisk

Länk

Jag har haft Michelin PS tidigare och tyckte de var tysta och fina, men har dels läst att efterföljarna PS2 och PS3 inte är lika tysta, och blivit "erbjuden" PS2 för 15000 av en däckhandlare med orden: "och då har du fått specialrabatt" så har jag räknat bort Michelin som däck för oseriösa idioter.

Men efter att ha sett fyra PS2 för 7600 kr så kanske man ska överväga dessa? :) Ni som har PS2 och PS3: hur nöjda är ni med däcksbullret?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse, du har rätt om ökningen i db, men 3db ökning är en fördubbling av ljudeffekten - det jag inte hade koll på var att örat inte uppfattar det så...10db upplevs tydligen som en fördubbling!

Som sagt, är inte EU-märkningen helt tillförlitlig, men den kan användas för jämförelse - och då är exaktheten störst när man jämför inom samma tillverkares sortiment.

De erfarenheter jag har av Pirelli, är att de är mjuka och tysta MEN att de tenderar att bli rejält bullriga som halvslitna.

Mvh
Johan B

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har Dunlop Sport Maxx i dimension 225/50 och upplever dem definitivt inte som tysta. Nu är det iofs RFT-däck det handlar om och det lär väl också spela in i ljudupplevelsen.

Vägbeläggningen i Sverige är ju vad den är så i min värld bör det bästa medlet för att dämpa däcksbullret vara att satsa på smala däck med hög profil. Måste tyvärr ha 17-tumshjul på min bil men hade det varit möjligt hade jag åkt på max 16, helst 15 tumshjul med högre däckprofil.

/J.I
ed
776
edge
520dT M -15
Lasse. Ja kan verkligen rekommendera Vredestein ultrac sessanta. Hade dessa på m3an och kan säga att det är det bästa däcket jag kört med. Tysta, ospårkänsliga och massor med grepp. Hade dimensionen 225/40/18 samt 255/35/18. Var även bra pris på dem.

Kört på Bridgestone Potenza rft på e61an nu och det är nog det sämsta skit ja varit med om. Högljudda, stötiga och de drar åt alla håll. Nankang däcken ja hade på e39an var hästlängder bättre på alla sätt och vis. Satte på Nokian hakka 7 idag och bilen blev en fröjd att köra. Michelin pilot super sport är inhandlade och åker på till våren, ser verkligen fram emot att få testa dessa däck.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Pirelli P Zero är enligt mig tystare än bridgestone/Michelin iaf. 19 tums lågprofil.

Greppmässighet/känsla är dock bäst hos Michelin :-)
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Upplevde mina Fulda Sportcontrol 235/45/17 som rätt tysta på E39:an. De Michelin PS (245/40/18 förvisso) som satt på E61:an var mycket bullrigare, dock halvslitna vid köp av bilen.

//David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.