AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.133

trim 535d E61

Do
4
Don Diablo
535D E61 Touring BSR
Hej alla "beamers". Jag e ny "snubbe" här på autopower. Har kört Audi innan. Framförallt deras S-modeller. B.l.a S6 turbofemma, S4 biturbo, S6 V8, mm. På Mina turbomodeller körde jag chip från ACE Competition och dessa gick klanderfritt. Och nu till saken..... jag har "sneglat över staketet" och insett att även det gräset e grönt. Följaktligen sitter jag här nu med mitt livs första "beamer" och känner mig riktigt nöjd. Men så klart mycket vill ha mer. Bilen i fråga är en 535d E61 2006 års modell. Min fråga är vad eller vilka/vem är de bäst byxade att få kärran att bli lite piggare? BSR, KCR, Vtech. .....u name it.....risker...låda...försäkring. ....pris...mm....hoppas ni kan ge mig lite vägledning. ....
//En dessertör
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Tjo! Trevlig kärra (även jag audi-desertör).

Personligen, som motortekniker hade jag inte valt boxar, dvs av den typ som kopplas in mellan styrenheten och givare/spridare

Sen vad som "håller" eller inte beror även mycket på hur du kör.
Att öka effekt och vrid för att sen ge sig ut och dra runt en tvåtons båt.
. Nja, kanske inte så listigt.

Utprovad mjukvara, gärna med möjlighet att ta bort otäckheter som egr.

Do
4
Don Diablo
535D E61 Touring BSR
Okidoki!
Men var kan jag då vända mig?
Gör de en individuell mappning i så fall.
Dyrt.
Om jag mot din förmodan ända satsar på t.ex. BSR PPC, vad är då risken?
Vad har du för övrigt att nämna om bilens eventuella svagheter?
Hur brukar lådorna vara? Vad anses vara maxvrid för lådan?
Brukar turbo rasa?
Många frågor....: ) Man WTF lika bra att passa på när du ju jobbar med motorer.
Tacksam för svar!
PS O jo det är en fantastisk kärra....
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ppc ändrar i styrenheten, kcr kopplas in emellan styrenheten och givare /spridare.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av bsr och hur de provar ut sina 1or och 0or så det låter jag bli att svara på.

Lådan ska enligt uppgift vara specad till 600nm.
Eh. Solklart, motorn lämnar 560...

Det var nåt spök med stelkopplingen (aka lock-up) börja slira på tidigare modeller, typ -05 redan original. Dock har jag sett det på F11or med så det är nog inget unikt pre-lci 535d egentligen.

Se till att byta olja och filter på lådan inom givna intervall (vill minnas 12000mil/ 8år, ja det är i år det!)

Turboaggregat borde inte rasa lättare än andra bilars, sålänge avgastemp hålls inom hyggliga värden.
Däremot har vissa (generellt trimmade) råkar ut för spruckna grenrören på avgassidan.

Att se över är också tryckrör (luft) mellan turbo och insug. Kan läcka i skarvar eller spricka. Kan, inte kommer att. Helt individuellt.

Det enda som garanterat kommer ske är att hornen växer. Och däckkontot krymper..
Resten är lite beroende på tidigare skötsel, om det varit happy hour på lokala bier-stugen dagen innan bilen byggdes och om kvalitetskontrollanten var på fika när den rullade ut.

Själv kommer jag låta Celtic Tuning leverera 1or och 0or åt mig. Deras ÅF heter GDM Performance här i Sverige.
Har ingen erfarenhet av den svenska ÅFen men Celtic funka utmärkt på tidigare bilar (dock var de ej bmw, så jag vet inget om deras bmw mjukvara)

Www.celtictuning.Co.UK
Visa användare
51
Diesel Kungen
BMW 535D F10
Dieselmonstret Reloaded
Hej dra iväg ett maila till christer@vtech.se så ska jag försöka hjälpa dig

Christer
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag är grymt nöjd med min och ser ingen anledning till varför du skulle välja något annat än Vtech.

Är du redan användare? Logga in i menyn.