AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.033

Blå rök under förar säten 530xd -08

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Hej

Som min rubrik lyder blå rök såg att det var en liten avgasrör där under, hörde att det kan vara parkering värmare kan det va att den är aktiv? isåfall hur stänger jag av den
här om dan så pillade jag lite på stången som sticker ut igen mätarställingen försökte kolla på motorn tempratur kan det va att jag har gjort nåt konstigt valt nåt kosntigt? det luktar lite bränt olja typ nåt liknande men efter nån min så slutar det vad kan det vara hjälp!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Tillsatsvärmare, webasto. Går för att få upp motortempen. Har viss eftergång efter att du stoppat motorn.
Kan direktstartas och tidprogrammeras från idrive climate-meny för att värma kupé när motor är från.

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
men vrfr kommer det blå rök?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
För att den troligen skulle behöva rengöras eller serva den

Mvh
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Lite beroende på temperaturen, hur ren brännaren och dess injektor är samt dieselkvalitet kan det ge viss rök vid uppstart och eftergång.

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
ok det är ingeting fara men behöver jag serva den då? vad gör man då?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Provkör den genom att starta den manuellt från idrive.
Låt den gå iaf 10min. Går den hela tiden, ryker den hela tiden?
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej allhippa nu är det så här nu ser jag inte röken så mkt men stinker bränt därifrån bränt olja typ eller kanske diesel luktar inte bra iallfall, nu har det hänt ganska ofta har stängt från fjärren off har gåt in i idriven stängt där också men det är inte borta, för nån dag sen rök det några sek sen slutade det men nu ser jag inte mkt röken men luktar och har blivit lite oftare det hända helt plötsligt för nån dag sen och det är en -08 13000mil är det nåt service intervall på det eller?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Att det luktar är helt normalt. Det är en dieselbrännare utan rening. Helt normalt! Att den inte stannar direkt beror på att den har en inbyggd funktion som kallas eftergång. Den måste gå en stund efter för att stängas ner korrekt.

Sen går den oftare och mer nu när det är kallare.
Den ska starta automatiskt (och du kan inte stänga av den) när det är kallare än ca 5grader och motorn är under ca 75grader. Då jobbar den som tillsatsvärmare för att få upp motortempen och detta kan du inte förhindra.

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
aha ok så jag inte har känt lukten tidigare beror på att det har inte varit kallare? behöver jag kolla upp det eller service eller nåt? vad heter den är det webasto? eller diesel värmare?
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Ring till Webasto center i Bromma (Engstrands bil & Motor)
Dessa är kunniga på området.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
dom visste ingeting heller
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Går den, det ryker inte som om det vore världskriget och det blir varmt och gott i bilen så fungerar den.

If it works, don't try to fix it
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.