|
|
|
|---|---|
|
Tjena Någon som vet om denna generatorn passar min bil: 0123515022 Den som satt på var:0124515050 Båda är Bosch 120A Tacksam för svar | |
|
Nej passar inte, den med 022 på slutet är till M52 Motorn. Försök hitta en från en M54. De har olika nummer om man beställer sprillans ny så då får man utgå från att de inte passar. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för svaret! Någon som har koll på hur man felsöker en generator. Jag vet att felet ligger i generatorn men jag vet inte om det är generatorn, likriktaren eller laddningsregulatorn. Finns där några enkla tips på hur och varm man ska mäta. Borde gå att mäta på endast laddningsregulatorn när den är lös och se om den fungerar eller inte. |
|
|
Skulle tro att den passar - här får man t ex. upp samma bosch-generator på båda art.nr. som "sökord": Länk Söker man på första Bosch-nummret, får man upp ett ersättningsart.nr, som i sin tur ger en hel rad av BMW-art.nr. som den ersätter och listan över bilar som den passar på innefattar både M52tu och M54: Länk Men enligt realoem.com, har din bil inte samma generator som E36: Länk Så troligen passar den rakt av men kan ha någon liten detalj som skiljer dem åt, kan vara rent kosmetiskt som t ex. färgen på någon del... Om du kan få fram BMW-art.nr. på båda generatorerna (står med lite mindre siffror i närheten av Bosch-nr. som står med stora feta siffror), är det lättare att leta i t ex. www.realoem.com och direkt se vilka generatorer som det ger och vilka bilar de hänvisar till. Men som sagt; tillverkaren Bosch anser att de passar i fler modeller än vad BMW listar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skall du göra en felsökning på generatorn, bör du ha tillgång till en testrigg som professionella renoveringsfirmor använder sig av. Det vanligaste felet på en äldre generator är att kolen är slitna i regulatorn (sitter integrerade i regulatorn) - byte av regulator med kol är en relativt enkel operation och kan göras med generatorn kvar i bilen (jag bytte på garageuppfarten). Det är lite pill och man bör ta det lugnt så man inte tappar någon skruv eller mutter som försvinner ner under motorn... Men släpringarna brukar samtidigt vara slitna, har man tur kan man kanske köra 10-12.000 mil till genom att bara byta kolen (regulator), har man otur och de är mycket slitna och kan ge upp efter relativt kort sträcka efter kolbytet - lite av ett lotteri. Kan även vara diodfel eller annat, iofs mindre vanligt men ändå förekommande. Ett alternativ är att lämna in generatorn för renovering eller köpa en utbytes (fabriksrenoverad) där du återlämnar din gamla och får tillbaka "stompanten". Här är en firma som säljer både delar och även renoverar: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade generatorras redan när jag skulle köra hem min 325a e46 vid köp(kanon). Tog en borrmaskin med något bits som gjorde att jag kunde snurra generatorn och mäta samtidigt med multimeter. Kommer inte ihåg hur många volt det visade när generatorn fungerade. På den som var sönder visade det ju inga volt alls. Köpte min generator på schmiedmann.se 2011 i december. Kostade runt 2800 med frakt utan någon stomavgift. Den fungerar fortfarande efter 4000 mil senare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.