|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Min E46 325a har börjat pendla på tomgång påochdå,gasar jag till en gång så slutar det. Det verkar även bara vara när motorn är varm. Läste ut felkod "P0369 camshaft position B circuit intermittent (bank 1)" Ingen motorlampa eller liknande lyser. Är det kamaxelgivaren då eller kan det vara något annat? | |
|
Det verkar vara kamaxelgivaren på avgas sidan som är kass. |
|
| Ringde min lokala bmw verkstad. Enligt honom är bank 1 insugssidan, men googlar man verkar det vara avgassidan.. hmm! | |
|
Jag hade bytt båda på samma gång. Det gjordes på min bil när den ena behövde bytas. |
|
|
Håller med delorian. Lika bra att byta båda för det verkar som oavsett, så följer den andra efter strax därpå. Hade liknande för ett par år sedan och den ena var sönder. C:a 2 månader efter kom den andra. |
|
| Är ju som alltid. När man behöver bilen som bäst, så strular den :) | |
| Ingen som vet nypris hos bmw på dessa två? | |
| Inte 100%, men då var det 1100:- styck på Bmw för c:a 1,5 år sedan. | |
|
Ebay kan du finna betydligt billigare, men själv hade jag panik att få igång den och kunde inte vänta. Kan ju finna både pirat aktigt också även precis samma som Bmw säljer till vettigare peng. |
|
|
Kolla mister-auto.se eller reservdelar24.se där hittar du bra fabrikat. |
|
|
Bmw tog ungefär 1100kr st Hur är kvaliteten på tex reservdelar24 om misterauto? Skulle någon kunna vara snäll och länka vilka det är jag ska ha då jag blev osäker nu när det finns flera givare på alla sidor! |
|
| DE håller bra kvalite de brukar sälja bra märken som bosch, Hella, Siemens, ATE, VDO | |
|
Dessa ska du ha. Länk Utan kabel på utlopps sidan. Med kabel på inlopps sidan. |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När man läser SAE J2012 specifikationen (det är den specfikation som definierar alla DTC'er och nomenklaturan som används) så ser man följande. Bank har ingen koppling till insug eller avgas. En bank avser en grupp cylindrar som delar en sensor. Bank1 måste dock ALLTID innehålla cylinder 1. Har man bara en bank (dvs om en sensor delas av alla cylindrarna) är det inte fel att säga Bank1, men ibland utelämnas det. När sensorn betecknas med en bokstav är det tillverkaren själv som definerar var den är placerad. När det gäller kamaxlar så skall "A" alltd betyda "intake", "left" eller "front" (left och front sett från förarsätet). Och "B" skall alltid betyda "exhaust", "right" eller "rear". Så på en BMW med rak sexa så borde således B betyda exhaust. Summerat så borde P0369 i det här fallet betyda sensorn för avgaskamaxeln (B i texten) och sensorn gäller för alla cylindrar (bank1 i texten). |
| Jag tackar för hjälpen! | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@kiwikiwi : Vilken sensor blev bytt till slut? Vilket märke på sensor köpte du? Löste det problemet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.