AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.579

BMW 528i e39 startar ej

Wi
10
Willywonkan
BMW 528i -98
Hejsan!

Har en BMW 528i av årmodell 98 som har stått ett par månader i väntan på att jag ska få mitt körkort. Idag behövde vi flytta den p.g.a. att en byggare behöver komma åt den plats där bilen står just nu. Batteriet var urladdat vilket inte var någon överraskning så vi försökte dra igång den med startkablar. Trots att vi lät bilarna vara ihopkopplade i ett antal minuter och varvade den andra bilmotorn så vägrade BMWn att starta. Vid startförsök började belysningen blinka och ett klickande ljud hördes från motorn, men inget mer hände.

Vad kan detta bero på? Behöver batteriet kunna tillföra lite ström även vid uppstart med startkablar? Batteriet var såpass urladdat att all elektronik i bilen slutat att fungera.

Mvh Willywonkan
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, troligen för klena startkablar. Behövs ordentliga grejer.
Blev säkert rätt varma de ni använde.
Tar ur ditt batteri och ladda det ordentligt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog tippa på att batteriet är helt kört och behöver ersättas med ett friskt!
Har det stått flera månader med låg laddning är det förstört...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Wi
10
Willywonkan
BMW 528i -98
Kablarna som användes var ett par klena 10 kvmm från biltema så det kan ju definitivt vara orsaken. Har aldrig tänkt tanken att kabeltjocklek kan spela någon roll, men vid lite räkning med Ohms lag är blir det rätt uppenbart att även små resistanser kan bidra till större spänningsfall vid höga strömmar!

Om inte kraftigare startkablar gör susen blir det att titta på batteriet. Har läst på lite och insett att total urladdning inte är hälsosamt för batteriet. Då tanken är att bilen ska stå avställd i ett varmgarage under vinterhalvåret är det nog bäst att köpa en batteriladdare med stöd för underhållsladdning. Någon som har erfarenhet av biltemas laddare eller ska man köra på ett säkert kort och köpa en märkesladdare typ CTEK?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Biltemas laddare fungerar kanon.

Ska bilen stå avställd länge kan du lossa en polsko också.

Ja 10 mm2 är för klena.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Biltemas "CTEK-kopior" på laddare fungerar fint ska vi väl tillägga kanske...
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Willywonkan, en gång innan jag hade kodat halvljusautomatik på min 540 och stod en bister vinterdag på en parkering med tomt batteri så lånade jag två vänliga bilisters klena kablar och körde dubbla kit för att startmotorn skulle gå runt. De såg mycket förvånade ut men bilen rasslade igång ;-)
Sen köpte jag mig rejäla grejer.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.