|
|
|
|---|---|
| Har en 320i -02 där startmotorn inte ens går runt, all övrig el verkar fungera, men startar direkt med startkablar påkopplade fram. Testat olika batteri med samma resultat, även batteri som tidigare fungerat och helt nya. Antar att det är något med kablarna från bagaget till startmotorn. Sitter det några säkringar till dessa eller finns det några klassiska ställen där det ofta blir galet? | |
|
Jag skulle kikat på jord- flätor/kablar om jag var du. Nu vet jag inte hur det ser ut på e46 men kolla skicket på jordkabeln och dess anslutning i karossen vid batteriet. Någonting i närheten av batteriet känns iaf mest logiskt eftersom du varit där och mökat. Mvh, Björn |
|
|
Precis efter kabelskon till pluspolen sitter det en batterifrånskiljare (stor säkring) som skall koppla bort batteriet vid t ex. en olycka, dock finns det en klen "by-pass-kabel" som skall orka mata elen i bilen så att den kan låsa upp centrallåset och tända innerbelysningen vid olycka. Jag tippar på att du löst ut batterifrånskiljaren. Har för mig att man måste byta den komponenten helt med ett "lagningskit". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jordningen vid batteriet ser helfräsch ut liksom det mesta i området kring batterit. Men ska ändå se över detta. Vill minnas att det är något special med kabeln vid pluspolen på bmw men kan inte minnas vad eller om jag drömt detta. | |
| Där kom det speciella. Kan man se på "säkringen" om den löst ut? | |
|
Jag är lite osäker men jag tror du får mäta "före och efter" säkringen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ohm-mätning eller testlampa. Lampa --> en tåt på minuspol, en tåt "efter" säkringen. Ohm-mätning --> en tåt på bilens pluspol, en tåt efter" säkringen, FRÅNKOPPLAT batteri. Mvh, Björn |
|
|
Troligen behöver du koppla loss "by-pass-kabeln" så du inte får ström/kontakt bakvägen, när du mäter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska kolla upp detta. Någon som vet vart man hittar reparationskit om det skulle bli aktuellt? Går det att plocka från skroten? Eller den löser väl ut i krock såklart. Någon som har en teori om varför den kan löst ut om man som jag inte vart i kollision? Fenomenet uppstod efter en körning på typ 5km när jag åkte och lånades en polares garagevägg för att göra en ljusinställning (det sista innan den var helt besiktningsklar😠) | |
|
Har det löst sig? Vad var felet på din bil? |
|
|
förlåt det sena svaret. var en jordkabel med dålig kontakt under motorn. Hittade inte felet själv så kan inte säga exakt vilken. men så enkelt (med facit i hand) var det iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.