AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.271

Är detta en bra spec på 320d

Har tittat på en bil i tyskland med följande spec. Vad tycker ni, är den ok eller kommer jag sakna nått? Det som sticker ut för mig är att det är standard ratt (är van vid m-ratt), standard högtalare och manuellt inställbara stolar.

Den har gått ca 2000mil och pris ligger runt 240' inkl importkostnader, 2012a

Optional Equipment
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S230A Extra package, EU-specific
S240A Leather steering wheel
S249A Multifunction f steering wheel
S258A Tire with run-flat functionality
S320A Deleted, model lettering
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S465A Durchladesystem
S481A Sports seat
S493A compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4AEA Armrest front, retractable
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S520A Fog lights
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S563A Light package
S575A Supplementary 12V sockets
S5ACA High-beam assistant
S5DCA Rear-seat headrests, folding
S609A Navigation system Professional
S610A Head-Up Display
S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD
S6NHA Hands-free with USB interface
S6VAA CIC-Zusteuerung
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
P7VAA Fahrkomfort Paket
P7VBA Comfort Package
L801A National Version Germany
S879A On-board vehicle literature German
S8SCA Telematics access request,country-spec.

Betyder durchladesystem att det är delbart baksäte eller bara skidsäck? Om det är skidsäck, är delbart baksäte standard i Tyskland eller saknas det? Till sist går det i efterhand att ändra från tyskt till svenskt språkval i menyer och navi.

Tack på förhand
/Jonas
Transocean
Durchladesystem betyder att du kan fälla baksätet. Det går att ändra från tyska till svenska i menyn.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
I mina ögon är det i stort sett bara navigation och hud som är vätt att nämnas på den speccen, i övrigt rätt naken då den saknar trevliga tillval som går före nämnd utrustning; automatlåda (speciellt på denna motor!), minst Hifi-ljudet, sportchassi (kanske är en sportline?), elstolar, M-ratt som du nämner (helst hela paketet men..) osv..

Frågan är vad du är ute efter?
Vitoco:

Kände lite så också men tänkte att jag kanske är kräsen.
HUD är inget krav för mig mer en kul grej som är väldigt bekväm. Däremot är navi högt prioriterat för mig. Är så van vid det att jag tror jag hade saknat det för mycket även ifall det finns lösa.
Har lite svårt att rangordna navi gentemot de saker som du listar.

Lättare att hitta en 320d med den saknade utrustningen om man skippar navi. Finns bla en på kvd som jag budat på men den börjar sticka iväg i pris nu.

Får fundera lite till.

Är automat så viktigt på 320? Har bara testat motorn i en 1-serie med manuell låda och tyckte det funkade rätt bra.

Hls
Jonas
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Är navin högt prioriterad ska du självklart satsa på en med den, värt att tänka på då är att iom MY2013 (då F31an introducerades) uppdaterades navi professional från CIC till NBT vilket innebar bättre hårdvara och uppdateringar i gränssnitt. Den spelar bättre ihop med alla appar osv, så om den funktionaliteten är viktig för dig bör du ta dig en funderare gällande årsmodell.

Vad gäller automaten vill jag påstå att den är ett absolut måste till "lilla" dieseln för körbarhetensskull, stendöd om du ligger i fel (hög) växel. Iom att den varvar relativt lågt så tycker jag njutningen av manuell växling inte fyller någon funktion. Sedan är denna 8-växlade automat osannolikt duktig och smidig, så den är värd att investera i oavsett motorstorlek/drivmedel. Säkert fler som håller med.

Väljer du dieseln för att den är snålare och du kör mycket? Annars hade jag alla dagar i veckan valt bensinaren, då får du en lite roligare motorkaraktär och kommer ner mer i pris också.
Får prova en med automat för att se om jag håller med då. Tycker det annars är rätt vanligt med manuella lådan i annonserna.

Har tittat på 2012:or pga prisläget. Men apparna bry jag mig inte så mycket om och gränssnittet tycker jag är helt ok även i CIC.

Har bytt jobb och pendlar 110mil i veckan. Därför som jag funderar på ett byte. Är annars väldigt nöjd med min 330 som har allt det jag vill ha samt en skön motor. Men bränslekostnaden sticker iväg en del.
Vad snittar du med din 328 på motorvägen?

Skall testa att se vad jag kan få för min 330 och får jag inte det jag tycker är en rimlig peng så behåller jag den. Det är svårt att värdera då det bara finns 1-2st ut på blocket vi varje tidpunkt.

Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Ja testa ska du absolut göra! 110 mil i veckan är nog vettigt att ha en diesel till :) brukar hamna under litern precis, men jag har 245 breda 20-tummare runt om och Michelin PSS är inga ecodäck direkt. Det påverkar förbrukningen något men viktigast med bensinaren är att nästan smeka gaspedalen och köra lite som en kärring för att komma ner mot de officiella siffrorna... i våras när jag bilade i europa lyckades jag snitta 7.5 l/mil på en stint mellan Stuttgart och Lugano! 320d däremot, hade jag svårt att få upp över 0.7 l/mil hur mycket jag än tryckte på när jag hade en lånebil.
Snittar just nu ca 0,85 i 120kmh (farthållare) på motorväg utan trafik.
Tycker förbrukningen gått upp en del den senaste tiden, brukade kunna ligga på runt 0,8 innna. Men däcken börjar dock bli lite slitna samt mycket regn så kan bero på det kanske.

När jag pratade med en vän som har 320d så ligger han runt 0,55 blanda körning och ca 20kmh för fort på motorvägen. Så rätt stor skillnad när man kör mycket.
Därför som jag funderar på byte. Sen är ju F30 väldigt snygg också:)

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Tycker specen ser helt okej ut!

Min 320da ligger på 0.52-0.53L/mil på motorväg mellan Stockholm och Norrköping som jag åker ngr ggr i veckan. Brukar ligga runt hastighetsbegränsningen på GPS, vilket innebär ~+5-13km/t mer på hastighetsmätarn
Spelar ingen roll om jag åker V-däck eller Sommardäck, även om sommardäcken är 225/255 på Msport.

kan dock hålla med om automaten. Även på min lite äldre E91lci så passar de med varandra som handen i handsken. Skulle inte ta ny bil utan steptronic om det var en lill-diesel.

//Anders

Tack amullo. Då är ni två som resonerar så. Får åka in till BMW jämföra.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller fullständigt med där. Automaten skulle vara ett självklart val på en ny bil. Helst med sportlådan som har paddlar på ratten, väldigt underhållande i mellan åt.
Kör du så pass mycket som 110 mil i veckan är en diesel det ända rätta valet för dig. Där kommer du spara in mycket på soppakostnaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.