AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.870

Göra ny nyckel till en E46a?

ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej!

Skulle behöva en ny nyckel till min bil, en BMW E46a 2002. Fick bara en när jag köpte bilen och batteriet är dåligt i den nu. Finns det någon på forumet som kan göra en ny åt mig? Ringde BMW som ville ha 1800(!) kronor för att ordna fram en. Tycker det är alldeles för mycket!
Jag tror inte det är möjligt med tanke på startspärren.

Men om du hittar någon billigare lösning får du gärna meddela hur och var det går att finna. Behöver en till nyckel själv.
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej!

Det är därför jag frågar här nämligen. Jag har kunskapen och möjligheten att beställa hem grejer för att göra detta själv, och då naturligtvis även till andra som behöver det isåfall. Startspärren är inga problem att koda in! Tänkte mest om det finns någon som redan gör det för mindre pengar så slipper jag krångla =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går att byta batteriet, men det är lite pill - gör en sökning på nätet, jag har sett flera GDS-knep på hur man gör.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej Johan! Har försökt med detta men tror att någon har öppnat nyckeln tidigare och sedan limmat igen den. Har skurit med kniv men det går inte att få upp den och nu ser den riktigt misshandlad ut. Därav önskas en ny!
Aha! Ja en ny nyckel för mindre pengar än vad BMW tar vore inte så dumt. Men jag bor icke i småland tyvärr och jag förmodar att du behöver koda in nyckeln tillsammans med bil.

Här finns en guide hur man byter batteri

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Ang. den nyckel du redan har så måste den ju gå slakta för att få ut innanmätet. Nya "skal" får du ju här --> Länk =)

Lycka till

Mvh,
Björn
On
19
OnkelZeb
320i Touring -01
Mustang CAB -10
Jag har bytt mitt batteri och allt funkar som det ska förutom att starta bilen.
Men när jag använder den grå nyckeln som saknar knappar så startar bilen, jag stänger av bilen och stoppar i den första nyckeln igen och då funkar den.

Vad är felet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var inte så att transpondern till startspärren ramlade ur när du skiftade batteri. Batteriet är enbart till för fjärrfunktionen inte för startspärren.
Att bilen startar med nyckeln efter att du använt servicenyckeln beror på att de finns en 12 sekundersgräns innan startspärren stänger ned efter man stängt av bilen.

Jag hade inga fjärrnycklar till 318 när jag köpte den enbart servicenyckeln jag löste det genom att köpa en startnyckel hos BMW utan fjärrfunktion med lyse i och köpte sedan på ebay en nyckel med fjärrfunktion.totalt ca 8-900 kr.
Länk
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.