|
|
|
|---|---|
|
Hej. Kanske någon redan gjort det? Är det som verkligen vet hur att utföra en schysst registreringsbesiktning när motorn bytts och trimmats. Jag hade original M70B50. Det som komma skall är M73 fast med Schrick bestyckade M70 toppar. Sen ett chip och annat lull-lull. Vad krävs för att alla ska bli nöjda, Bilprovningen, Transportstyrelsen och Folksam? Och ja jag har mailat bilprovningen - gissa varför jag ställer frågan här ;) /Pälle | |
|
Just den motorkonverteringen skulle jag inte bry mig om någon regbesiktning. /Johan |
|
| Se din FB-post! :) | |
|
Tack Johan. Tack Alexander. Men jag skulle faktiskt vilja veta hur det praktiskt går till. Kanske nån gjort det i verkligheten och kan berätta hur det gick till |
|
|
Finns det några exteriöra skillnader? Annars skulle jag inte brytt mig om besiktning i det här fallet. ------- //Lövet |
|
| Bästa tipset när man gör sådana moddar är att kontakta någon av SFRO's (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) representanter. De ger bra råd och talar om ifall du behöver göra någon besiktning eller ej. De har även mandet att göra en sk SFRO besiktning, således vid effekthöjande, väghållningshöjande osv åtgärder skall man gå via dem. När den är ok så är det bara att åka och göra en vanlig regbesiktning. kika in på deras hemsida sfro.org (om jag inte missminner mig) så ser du vem som är närmast, har du tur är det Bosse bildoktorn ;) | |
|
Tack TeGe. Dessvärre gör SFRO endast besiktningar på bilar vars HELA drivlina/bromssystem bytts ut/byggts om. Mvh Pälle . |
|
|
Om alla ska "bli nöjda" har du inte någon annan möjlighet än att bygga om bilen till den grad att du kan registrera den som ombyggt fordon. Byta drivmedel till E85 och därigenom upphäva avgascertifieringen på din motor. Dock måste nämnd motor vara av katalysator modell, och vara utrustad med katalysatorer. Först då är det möjligt att registrera en modifierad motor på en bil efter -75 års modell. Styrning, Bromssystem, Motor. Motor, växellåda, Bakaxel. Är nog det minsta som måste bytas ut, och då till delar som ej suttit i bilen i någon annan årsmodell, utan främmande bitar. Det är ganska trista regler, även om man har en välbyggd bil som klarar avgasvärdena räcker det alltså inte. / Daniel |
|
|
Trista regler är det minsta man kan säga. |
|
|
Inga problem :) Trist att de inte kunde hjälpa dig... En annan fråga, klarar den befintliga drivlinan av den effektökning du söker? Hur mycket hoppas du kunna öka effekten? Får jag fråga varför du vill ha en ny regbesiktning? Risken att någon (bilprovningen eller farbror blå) skulle se skillnad exteriört på en M70 eller M73 är nog väldigt liten... |
|
|
Daniel-635 har helt rätt. Man får höja effekten med 20% och vridet med 10% om man sedan gör en registreringsbesiktning. Man får däremot INTE ändra befintlig motor pga avgascertifieringen. Ovanstående tillåtna effektökning handlar alltså i praktiken om motorbyte. Vid "ombyggt fordon" i kombination med E85 faller kravet på avgascertifiering och öppnar därmed dörren för modifierade motorer. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.