|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Bara att bita ihop och lämna in bilen på en icke BMW verkstad för lägre kostnad. Du bör komma ner minst 25% lägre. Se det som läropengar. | |
|
Råkade ut för en liknande grej när min son köpte bil för ett par år sen av en privatperson. Det visade sig att bilen läckte mycket olja, och säljaren hade fått pris från verkstad på reparationen, men undanhöll det för oss, men när vi hotade med rättsliga åtgärder, tog han tillbaka bilen, så stå på dig! BMW CS #5206 |
|
| Blocketförsäkringen hade ju knappast hjälpt i detta fallet...den fungerar ju som så att man fyller i ett dokument vid säljtillfället som visar att bilen är "felfri" utan missljud osv. Att sen lämna den på verkstad direkt när man kommer hem visar ju bara att felet redan fanns där, alltså ingen ersättning, säljaren ska stå för kostnaden. Stå på dig! | |
|
Iofs hade det varit ett skriftligt dokument där säljaren hävdar att bilen är felfri. Kan man då få verkstaden att hävda att säljaren har fått uppgift om att bilen behöver repareras med en ny momentomvandlare, hamnar man i ett helt annat bevisläge att säljaren har ljugit. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja fast det är ju säljare/köpare som gemensamt skriver dokumentet efter att köparen kontrollerat bilen, den gick ju ryckigt vid provkörning/genomgång, att då skriva att den var "felfri" hade ju varit bedrägeri från bådas sida. Nu var ju köparen lite "blåögd" i detta fallet, det är ju inte precis normalt att en nyare bmw rycker vid körning:-) Men säljaren har ju enligt bmw verkstaden undanhållit information om det verkliga felet vilket såklart är bedrägeri. |
|
|
Jag vet ju inte precis om jag tycker att en bil som är 8 år gammal - och gått 18000 mil - är att betrakta som "nyare" direkt. Att momentomvandlaren är utsliten på en snart tio år gammal bil som gått snart 5 varv runt jordklotet får nog betraktas som normalt slitage. Jag tycker ovanstående förslag att bara lämna in bilen och laga den är det enda vettiga, eftersom allt annat bara kommer kosta dig tid och irritation och tjafs med jurister och mer kostnader, för att det i slutänden kanske ändå inte finns några pengar att hämta. Sedan bör du nog också lära dig att inte vara så blåögd, för du måste ha fattat misstankar om att något inte stod rätt till, men ändå slutförde du affären. |
|
|
Tycker inte att convertern ska vara slut p.g.a. normalt slitage efter 18000 mil i en bil i den prisklassen. Är den inte vässad/effekthöjd borde den rulla längre. E39:ans 530D med GM-automat var ju känd för att vara dimensionerad utan större marginaler och det blev ofta haveri vid trimning. Men det tror jag mer gällde själva lådan. |
|
|
Momentomvandlare är åtminstone inte en slitdel i Ifs ögon: Länk ------- //Lövet |
|
| Välformulerat brev från jurist hade satsat några tusen på, fungerar inte det hade jag bitit i det sura äpplet. | |
|
Hej skulle säga att moment omvandlaren är en slit del samma som lameller på en manuell sen att jämföra med GM lådan går nog inte så vitt jag vet så går lock upen bara i på högsta växeln på gm lådan och på alla växlar på zf 26 lådan Då slits den fortare Är ju ett vanligt problem på dom större dieselerna Hoppositionen det löser sig doch är chansen liten att få nått av säljaren Mvh |
|
|
varfor inte lämna in bilen på en BMW verkstad för lägre kostnad, og säljaren betaler? |
|
|
Framsteg, säljaren är villig att göra en återbetalning till mig på 30% av beloppet för reperation. Vad tycker ni. Är detta skrällig? Ska jag acceptera detta eller ska jag Driva allt vidare yttligare ett steg? Dvsa be min jurist Skriva brev osv? |
|
| Acceptera (20k?). Du kan få det där lagat hos en icke auktoriserade verkstad för mindre än så :) | |
|
20k? 30% Av 24k är det som gäller dvsa 7000kr |
|
|
Om han gör det erkänner han skuld. Varför ska du då nöja dig med 30%? ------- //Lövet |
|
| Sorry läste för snabbt, trodde de skulle återbetala 30% av köpeskillingen... | |
| Skrivs dock klart och tydligt att anledningen till återbetalningen är för att vara en vänlig människa och få affären avklarad. | |
|
Tror att du skall vara väldigt nöjd med att få några pengar alls. Jag hade tagit dem och sett merkostnaden som sura läropengar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ta det om du har chansen, bilar är gjord för att gå sönder. Hur mycket sätter du undan varje månad för reparationer 2000,- 3000,-. Runt 20000 mil och inga garantier. Det kostar och ligga på topp. Lycka till / Peter |
|
|
Jag hade accepterat och tagit erbjudandet! Om det är så att du vill behålla bilen? Även om du har rätt i sak, så är det sjukt svårt att få rätt i domstol och det enda du kan hoppas på är att få ytterligare några tusenlappar från henne. Som säljare hade jag aldrig gått med på att stå för hela kalaset själv, för då får du ju en "ny momentomvandlare" medan du krasst sett bara betalat för en momentomvandlare som gått 18' mil. Vänd på det och se det som att du kanske får lägga 6-10' till själv (om du hittar en billigare verkstad) men får i gengäld en nyrenoverad och bra fungerande låda! :) 996turbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.