AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.574

Känner mig lurad vid bilköp!

Sida 1 av 3
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Hej,
Jag och min sambo har köpt ny bil via blocket.
Vi kontakta säljaren och berättar att vi bor långt bort från henne och att vi vill ha info om alla defekter bilen har innan vi åker dessa mil för att kolla på bilen.

Säljaren skickar mail på defekterna som finns på bilden. OBS endast skönhetsfel. Inga maskinella fel nämns. Vi kan leva med dessa fel tänker vi och åker alla dessa mil för att kolla på bilen.
Bilen är fin och jag provkör bilen. Under provkörningen så känner jag att bilen ryckte till en gång vid ca 70km/h. Kollar på varvmätaren och den fladdrar till några gånger under resterande färd. (Ca 200 varv + -) påpekar detta för säljaren och hon säger då att hennes mekaniker som jobbar på BMW verkstad har sagt att detta fel inte är något allvarligt fel och är normalt. Jag litar på säljaren hon värkar ärligt.

Vi köper bilen och påbörjar vår färd hem. Känner rycken lite då och då men inget som stör mig för ens vi åker i en backe då börjar bilen rycka rejält. Bokar tid hos verkstaden och får tid efter helgen.

När jag hämtar bilen efter felsök så visar det sig att momentomvandlare är dålig och behöver bytas.
Detta kommer kosta 26000kr. Jag får en shok! Hon sa ju att det inte va något större fel och att hennes meck sagt detta till henne. Jag kollar då med hennes Värkstad som som sagts och inte. Verkstaden jag ringer har kunden använt sen han köpt bilen 2009 så dom har mycke data på bilen. Han säger att han har konstaterat att momentomvandlare va dålig och att kunden är medveten om detta. Kunden säger då till mekanikern att inte åtgärda felet utan att en försäljning av bilen kommer ske.

Vad gör jag nu?
Säljaren har ju uppenbarligen ljugit om felet.
Hade det sagts att detta va felet med rycket som skedde under provkörningen så hade jag ju inte köpt bilen. 26000kr är mer än vad jag äger.

Vad hade ni gjort i min situation.
Jag är det i facket och har Rätt till fri advokat i 5 timmar per år.
Bör jag kontakta advokaten som får hjälpa mig.

Min önskan är att säljaren betalar minst halva kostnaden av reparationen eller ett återköp av bilen.
Säljaren kontakta jag igår och hon säger att hon bara sagt vad hon har fått berättat för sig.

Tack på förhand
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för bil och vad kostade den?

Tja, rent juridiskt är det nog knepigt att komma åt säljaren när ord står mot ord. Och att köra en civilrättslig process för de pengarna slutar nog med ännu större totalkostnader i slutändan i värsta fall om du även åker på att betala jurister som kanske inte når framgång i ärendet.

Du har dessutom rätt stort eget ansvar vid privatköp med undersökningsplikt och du har som du nämner konstaterat att något är "knas" eftersom bilen ryckte onaturligt vid provkörningen men nöjde dig med en "undanflykt" från säljarens sida...

Finns det ingen blocketförsäkring på bilen?
Det kan tecknas för vissa bilar när man säljer via dem. Den borde kunna täcka en sådan sak.

Hur långt har den gått och hur gammal är den - kanske finns det möjlighet att ta kostnaden via försäkringsbolaget!?

Kan kanske finnas billigare reparationslösningar med t ex. utbytesväxellåda från en skrot och en mindre (men seriös) reparationsverkstad som brukar ha halva timpengen för reparationer gentemot märkesverkstäder.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Bara att beklaga den ohederligheten hos säljare... :(
Det är ju inte smart att lita på en Kvinna när man gör en bilköp.
99% av kvinnorna kan inget skit om bilar och babblar bara.

Samma sak hände mig för 2 år sedan, jag åkte ca 350km för att köpa en bil som enligt ägaren(kvinna) var i utmärkt skick.
När jag kom fram ser jag att bilen sist servades 4år sedan:o
Det kändes som att bilen nästan dog när jag körde över 2500varv.
Jag ville absolut inte köpa bilen och undrade varför hon inte sa allt detta till mig innan jag kom dit. Hennes svar: Enligt min pojkvän så behöver man bara byta ut luftfiltret så går den som en klocka igen och efterssom jag inte kör snabbt behövde jag inte byta luftfiltret. Oljan då? Jag glömde byta:)
Skulle jag vara amatör eller okunnig så hade jag köpt bilen, men som tur kan man ju lite.
Var lite försiktiga när ni köper en bil som ägs av en kvinna.
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Bilen är en BMW 530da e61 -06 17400 mil.

Enlig lag så har jag ju rätt.
Har bevis på att hon vetat om felet men inte berätta detta.

Os
46
Oskis
530da e61 -06
-Om du har lämnat felaktig information om bilen till köparen och den felaktiga informationen haft betydelse på köparens beslut att köpa bilen av dig.

-Om du har struntat i att lämna viktig information om bilen och det har haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen av dig.

-Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på bilens pris.
Köparens undersökningsplikt
Oskis: Gav du marknadssmässigt pris för bilen eller var den "snorbillig"?
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Hej billig på grund av några andra skönhetsbrister samt 1 nyckel och dåliga sommardäck, gick från 80000 till 70000kr
Ok inte alarmerande billig då om man får tro bilpriser.se, men jag har inte koll på vad de verkligen säljs för. Kontakta säljaren o tala om för henne att du kommer driva detta vidare?
Ändrar hon sig och istället säger att hon visst upplyst dig om felet/misstankar om felet så är det ord mot ord. Hon kan också påstå att hon inte förstått verkstaden etc. Utfall i domstol kan vara ovissa, de kan exempelvis också gå på att du noterat felet och borde följt upp det närmare. Även vid "solklara" fall så får man räkna med en process som kommer dra ut på tiden.

Så det är lite upp till dig hur mycket tid du har att lägga och hur riskbenägen du är. Generellt har du ju undersökningsplikt, är du oerfaren vad gäller bilar så är rekommendationen att istället handla på bilfirma, då har du en kortare garanti efter köpet iaf. Tro mig, du kunde råkat ännu värre ut...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Det som är tungt med lag är "Att ha rätt" och "att få rätt"
Men har du en verkstad som kan styrka att hon visste det så låter det som du kommer "få rätt" också.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Oskis -> Det faktum att säljaren, med hänvisning till verkstad, hävdat att felet inte är allvarligt innebär att denna varit bedräglig emot dig. Det undanröjer också till viss del din undersökningsplikt.

Jag förslår att du kontaktar en jurist som författar ett brev med hot om stämning till säljaren. Det bör ha god effekt och behöver inte kosta mycket.
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Tack pettran, ska försöka fixa det under veckan så får vi se vad hon säger!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr är det alltid knepigt att få rätt i efterhand i den här typen av fall. Ofta är vägen dit krånglig, tidskrävande och ibland dyr (bara för att sedan upptäcka att det kanske inte finns några pengar).

Nu hjälper det här kanske inte dig just nu, men man ska inte underskatta sin magkänsla när det gäller bilaffärer. Jag vet att många i princip känner sig tvingade att köpa ett objekt när man rest långt, ordnat med pengar och inte har någon uppenbart sätt att kanske ta sig hem. Men en natt på hotell, tågbiljett eller vad som helst. Känns inte säljaren eller objektet bra så strunta i köpet. Det är tyvärr något de flesta får lära sig den hårda vägen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
pettran: Hur får du "hennes mekaniker som jobbar på BMW verkstad har sagt att detta fel inte är något allvarligt fel och är normalt. Jag litar på säljaren hon värkar ärligt."

till att säljaren känt till felet? Det är ju snarare tvärtom att hon inte haft anledning att misstänka att det är något fel när en fackman sagt till henne att det inte är så. Man kan inte kräva att hon ska ifrågasätta en fackman.

I princip ska det till oerhört mycket att kräva ansvar av en privatsäljare, tror inte ovanstående räcker. Man kan lika gärna argumentera att eftersom fel visat sig under provkörning så har köparen känt till felet. Man kan också argumentera att undersökningen inte är tillräcklig eftersom bilen inte undersökts av fackman av köparen.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Oskis;

Ganska surt läge måste jag säga. Man önskar så ofta att man kunde lita på vad folk säger men det sura svaret varje gång är tyvärr att man inte kan det.

Din fråga är ju egentligen vad rådet till dig att göra är. Utan att gå in på en massa juridiska krumbukter så hade jag bara betalat och hoppats att någon annan blåser henne ännu mer.

Att få henne att betala hela eller delar av kostnaden ser jag som så svårframkomligt att jag hade valt att inte ens försöka.

Dina chanser att tvinga fram betalning ser jag som minimala eftersom det ju i domstol är en sak att HA rätt men tydligt svårare att FÅ rätt!
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Lövet, Niklas som han som tagit hand om bilen heter på bmw prata jag med idag, han konstatera att momentomvandlare va kass och behövde bytas när kunden felsökte detta! Då vid 16400 mil.

Dvsa att hon inte gett mig all info samt vetat kostnaden för åtgärd!

Blir bara mer bitter ju mer jag gräver i felet!

Ett sms jag fick idag av henne bifogas:

Till min ståndpunkt har jag skött allting korrekt i gällande information, köp samt avtal.
Vill du driva detta vidare så är detta upp till dig.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Bilen har tidigare varit inne på BMW. Finns det något kostnadsförslag från då? Det bör isf kunna användas som bevis?

Mvh,
Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade bilen "blocketförsäkring"?
I så fall kanske det går att få något där, annars är det nog svårt...

Men har du rätt till fem timmars juristtjänst, kan du ju åtminstone fråga dem om råd, även om jag misstänker att de säger att det inte är någon större mening att dra det vidare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lyckas du få henne till att skriftligt (sms eller mejl) uttala sig att hon inte visste till felet och sen också kunna få någon form av dokumentation, intygande, serviceprotokoll eller liknande från Bmw, så har du åtminstone början till bevis för att hon talat osanning.

Först därefter hotar du med vidtagande av rättsliga åtgärder, ev via advokat. Du måste försätta henne i en sämre sits och situation där hon känner att hon riskerar att förlora något. Detta enbart i syfte att nå en uppgörelse med henne.

Typ - hota med domstol men ta det inte till domstol för där kan det bli dyrt för dig, även om du delvis får rätt. 5 timmars advokattid är ingenting i det sammanhanget. Du har ju också en uppförsbacke. Varför ringde du exempelvis inte BMW-verkstaden innan du köpte bilen? Kollade du inte upp hur bilen gick när du provkörde den? När uppkom felet egentligen? osv.

996turbo
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oskis, om du får fram att det finns ett kostnadsförslag som hon fått har du ett skapligt läge. Men det blir ändå väldigt mycket ord mot ord. Hon kan ju exempelvis påstå att hon berättat detta för dig när du provkörde. Som sagt: Det krävs mycket bevisning för att kunna kräva ersättning av en privatperson. Du måste bevisa att hon vetat om, förstått och sedan aktivt dolt felet för dig. Att handla av privatperson är inte i närheten av att handla av firma om inte det finns exempelvis Blockets Begagnatförsäkring på bilen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.