|
|
|
|---|---|
|
hejsan. Körde nyss emot en tant (läs en tant i en bil) som bestämde sig för att tvärnita innan en fri korsning.. Min högra framskärm blev lite intryckt och behöver bytas, jag har helförsäkring. Jag funderar nu på att byta framskärmen själv istället för att gå igenom försäkringsproceduren (igen), blir väl dubbla självrisker när man är den som orsakar skadan har jag för mig.. 3000kr för min bil och 3000kr för hennes. Såg att det finns piratkopior av framskärmar för 900kr på schmiedmann Länk Är det någon som har erfarenhet om dessa skärmar? Plåten lär väl inte skilja på sig speciellt mycket utan tänkte om det är lika bra passform som en originalskärm för 3000kr? Eller hade ni kanske letat reda på en rostfri begagnad originalskärm istället? Ser att det finns på bildelsbasen för runt 900kr också. Det är inte hemskt svårt att byta en framskärm antar jag? Jag känner en duktig lackerare som kan lacka den åt mig lite billigt :) tackar :) | |
|
Hej du betalar bara din själv risk om du har hel försäkring Så lagar dom eller byter in bägge bilarna Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skärmen på länken funkar säkert utmärkt. Har monterat en original på E46 och två från Mekonomen på E36 såg ingen som helst skillnad på kvaliten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej åströmarn men känner ändå att jag helst fixar det själv då inte bilen står på mig utan på farsan och jag befriar honom gärna allt krabb med försäkringsbolaget. har inte riktigt bestämt mig ännu.. antar att man inte kan vänta för länge med att anmäla skadan heller? Ok hasso, det låter bra det :) Undra hur kvallitén är rent rostskyddsmässigt, man kanske borde lägga något extra på de mest utsatta ställerna innan lack på en piratskärm.. hittar många original på bildelsbasen men de fletsa i 8-1000kr klassen verkar vara lite rostiga och det vill vi ju inte ha.. Kanske en dum fråga men är det mycket krabb med att byta en skärm eller är det mer bara "skruva bort den gamla och sätta dit den nya" ? |
|
|
Har monterat två av dessa skärmar från Schmiedmann och det var inget fel på passformen. Att skärmarna rostar på E39 beror nog oftast på stenskott snarare än att de rostar från insidan, så jag skulle inte oroa mig för det. Är inte som på E36 där skit lägger sig på en hylla i framkant av tröskeln och rostar upp skärmen innifrån. Att byta skärm är inga konstigheter, bara ett antal skruvar som ska lossas. :) |
|
|
Tack för svaren!! Det får bli att köpa en sådan och byta den lite smidigt på egen hand då :) läste någonstans att inneskärm och framlampan måste bort? Måste man montera bort hjulet? Vet att det är sånt man märker men ju mer man vet så ju lättare blir det ju :) Tack för all hjälp jag fått av Er på autopower, båda tummarna upp:) |
|
| Hjulet och innerskärmen måste demonteras. Har inte något minne av att jag plockade bort lyktorna. Se också till att provmontera skärmen så du vet att allt står rätt till innan lack. Lycka till! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Måla insidan med en rejält bra rostskyddsfärg, Typ Jotuns Bengalack eller liknande Rostskydd = 0 oavsett original eller icke, bara tunn lack. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack för tipsen, blev att jag lämnade detta åt försäkringen ändå då jag föredrar originaldelar och att det bara blev en självrisk (dumt att inte laga sin egna bil när man ändå får betala hennes räkning i vilket fall)! blev några repor på glaset över blinkisen fram.. om dom byter höger får dom fasen byta vänster också för annars ser det ju bara galet ut... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.