AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
606

Bussningar E28

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej
Jag undrar om det är någon mening att försöka ge sig på att byta bussningarna bak själv, en 528 -86. Pratat med en del som säger att på en del bilar är det ett rent h-e att få dit dom nya. Eller går det med lite vilja?
Hej

BMW Såklart
Vad jag har hört så behöver man en verkstadspress för att kunna byta bussningarna.

Länk
rsarits
Jag bytte på min 518 -87 förra helgen, jag har skickat in mektips, hoppas det blir upplagt snart.
Det tog 3-4 timmar och press är inte alls nödvändig.
Bussningarna kostar 195:- styck hos Bildelsimporten i Uppsala

Micke
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
rsarits

hur svårt var bytet att genomföra ?

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Bytte bussningar på egen hand nu på semestern på 528:an. Tyvärr så stämmer inte mektipset här på sajten för bussningar med stålhylsa, som är fallet på E28.
(Man spräcker inte isär en sådan;-) Jag körde "bonnmek-metoden" vilket kanske inte är att rekommendera på en finare bil, men på en gammal bruksbil behöver man ju inte vara så finkänslig. Så här kan man göra:
Palla upp bilen. Skruva loss staget under bussningen och sätt garagedomkraften på bakvagnsbalken vid sidan av bussningen. Skrapa bort lite gummi så stålröret i bussningens undre mantelyta "går i dagen". Rulla fram migsvetsen och svetsa fast ett grovt plattjärn, (ca 40cm långt), på undersidan av bussningen och låt änden sticka ut snett bakåt. "Elda på ordentligt runt hela bussningens underkant med svetsen så gummit på utsidan av bussningen smälter,(en hink med vatten rekommenderas så du kan "kontrollera brasan"). Slå med en slägghammare nedåt på plattjärnet och bussningen kommer att krypa ut som om den var intvålad pga. det smälta gummit. Vid motering av den nya bussningen lägger man en planksnutt mellan bakvagnsbalk och kaross. Smörj in den nya bussningen med såpa, diskmedel, eller dinitrol. Pressa i den med garagedomkraften. Gör det med kontinuerligt tryck, så glider den på plats väldigt smidigt. Obs kolla så att bussningens spår är i linje med vårtorna i balkens rör innan ipressningen påbörjas. -Klarrrt
bmwpower10
jag tycker inte att du ska byta dom själv man måste nästan riva ner hela bakvgnen det e nog bättre att lämna in dom det kostar ca:1000 kr det tar 30min för dom att göra det för dom har ju en speciel press. lycka till isåfall
rsarits
Som sagt, läs mektips för byte av bussningar på E28, det finns upplagt nu.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.