AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.036

Kamaxel eller vevaxel givare?

Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
528ia touring -00 E39
Felkod 18 , signal camshaft sensor outlet. Är det kamaxel givare , eller vevaxel givare?
Felet har funnits ett tag, och bilen har funkat ganska ok, utom lite dålig ax, men nu igår hade batteriett dött, kanske hade glömt något på över natten. Nu startar inte bilen, inte äns med kablar eller start batteri, det bara knackar, startmotorn går inte i gång. Och jag läste BMW-slang inlägg har om just att om motorn får inte signal från någon av givarna, går den inte igång?
Vet någon något av detta, vill köpa en givare men vill vara säker vilken är rätt. INPA har gett lite konstiga översättningar tidigare, ordet OUTLET gör mig osäker
Reijo

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Camshaft, kamaxlar.
Signal-utgång. Ingen signal från kamaxelgivare tolkar jag det till.
Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
Tack för svaret, så tolkade jag det också, men det ligger ju på insugssidan? Det finns en på exhaust side och en på intake side, outlet pekar på exhaust sida?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp avgassidans sensor. Den brukar knappt märkas om den är defekt oftast.
Du bör nog införskaffa ett nytt batteri också
Avgassensorn förhindrar inte start.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Menyett : Nja, det där sa jag aldrig - eller hur? :-)

Såhär sa jag (se denna Länk tråd)
>> En sak som motorstyrsystemet vill ha är signal från vevaxelgivare
>> eller kamaxelgivare, i vissa fall även båda. Annars vägrar motorstyrsystemet
>> att tillåta start av motorn (då den inte vet var i förbränningscyklerna de
>> olika cylindrarna är).

Precis innan dess hade jag också försökt förklara att det finns många olika "grader" av "motorn startar inte".
>> Sen finns det olika grader av "vill inte starta" - här är några
>> exempel på skalan
>> - det klickar inte ens när man vrider på nyckeln
>> - det klickar bara till när man vrider på nyckeln
>> - startmotorn går runt men motor startar inte
>> - startmotorn går runt och motorn är nästan på väg att starta

Och om man har problem #1 eller #2 så behöver man generellt sett inte ens fundera på en trasig vevaxel- eller kamaxelgivare som första steg, då är det något annat.

Problem #3 kan orsakas av en kritisk (ur motorstyrsystemets synvinkel) vevaxel- eller kamaxelgivare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men jag tycker det är lite märkligt beteende vid försöket med startkablar och friskt batteri.

"det bara knackar, startmotorn går inte i igång"

@Menyett : Menar du att det bara klickar (ungefär från där startmotorn sitter) när du försöker starta bilen?

Eller vad är det du beskriver när du skriver att det bara knackar men startmotorn går inte igång?

Har du kanske något filmklipp med ljud där man kan höra det?
Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
Tack BMW-slangen och Hasso för svaren !
Det verkar luta sig åt startmotor hållet, om "signal camshaft sensor outlet" betyder avgassidans givare? Och det är inte samma som crankshaft sensor? Det borjar snurra i huvet på mig, för fattar och jag är strandsatt i Stockholm, skulle åkt till Västervik igår, för vinter däcken?shit !

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, förenklat är camshaft (kamaxel) axeln som sitter i toppen (översta delen av motor) och crankshaft (vevaxel) axeln som sitter i blocket (nedersta delen av motorn).

Nej, det behöver nödvändigtvis inte vara startmotorn.

Men det andra startbatteriet du kopplade in med startkablar - var det fulladdat? Var det korrekt inkopplat?

Vad är det förresten som knackar som du beskrev det?

EDIT : Sådana här videos är ganska roliga att titta på. Nederst ser du en vevaxel och överst ser du två kamaxlar.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Får inte startmotorn tillräckligt med ström från batteriet så brukar solenoiden slå fram och tillbaka vilket inte är bra för kopparblecket som brukar kröka sig om man håller på för länge. Iland är tom startkablarna orsaken till att det inte räcker med ett hjälpbatteri dåliga klammor eller avbrott på kardeler i kabeln.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
Tack igen alla!
Skall försöka att filma imorron, så ni får bättre uppfattning, naturlig tanke , efter att vi testat förbi batteriet, var startmotorn, men inte riktigt ändå. För det brukar klicka bara en gång, men nu hörs det klick-klick-klick............. så länge man vrider på tändningen. Och ström finns i instrument o lampor (med kablar)! Det känns som nåt som jag inte har varit med förr, har haft bilar, också flera BMW sedan 70-talet. Jag gillar BMW , trotts lite problem ibland. Det är så skönt att vid en omkörning , känna hur 140 blir 180 på 0-tid. Iaf med mina 200 hästar.(197):-)
Reijo

Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
Japp o sedan kvarstår problemet , vilket jag skall köpa? Det finns en kamaxakgivare och en vevaxelgivare, vilket av dom jag skall köpa ? Signal camshaft sensor outlet.
Kamaxel eller vevaxel, för det finns bara dom två till salu?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en kamaxelsensor avgassidan som du ska ha. Det är bara att säga det till reservdelsavdelningen på din BMW-återförsäljare så vet de vilken det är.

Men tänk på att det inte nödvändigtvis behöver vara sensorn det är fel på. Det kan vara annat del som tex trasigt kablage eller liknande. Men det är med största sannolikhet sensorn som gått sönder, verkar inte helt ovanligt.
Men bli inte förvånad/arg utifall felkoden inte skulle försvinna trots ny sensor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle gissa att detalj #5 är kamaxelsensor avgassidan
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-slangen har rätt; #5 är avgaskamaxelns sensor och #18 är insugskamaxelns dito.

Finns till rimliga priser t ex. här:
Länk

Jag vet dock inte hur kritiskt det är med just dessa givare - vissa givare i motorn brukar det vara bäst att köpa BMW-original eller åtminstone OEM-tillverkare (Bosch eller VDO Siemens) för att inte få problem direkt med den nya givaren.

OBS! Dubbelkolla så att det är rätt motor i Realoem.com genom att knappa in ditt chassinummer (sista sju) genom en ny sökning via "välj ny bil" och knappa dig sedan fram till motor-cylindertopp och därefter kan du plocka BMW-reservdelsnumret och använda det som "sökord" hos reservdelssäljare. Troligen får du upp exakt samma bild som redan länkats till, men man kan aldrig var nog försiktig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
Länk
Titta på bilden här på saiten! I den bilden finns det en crankshaft sensor och en camshaft sensor ,.??? Inte 2 styck camshaft sensors
Länk
I den här bilden på 3 raden, 2 bilden finns det 2 st camshaft sensorer, det är alltså sen nedre "exhaust side sensor, som är samma som vevaxel sensor?
Det finns lite olika info om dem sensorerna?
Ha det
Reijo

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lugn, vad han menar i första bilden med pil #1 är att vevaxelsensorn sitter långt därnere i pilens riktning. Han pekar inte på toppen. Dock lätt att missförstå.

Fast längre ned i artikeln visar han var vevaxelsensorn sitter.
Här är en bra bild på den.
Länk
På den bilden kan du även se triggerhjulet som sitter fast på vevaxeln. Du ser ett par av dess tänder, och det är dessa tänder som vevaxelsensorn läser av.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där är dessutom en -97, den har bara enkel-VANOS (dvs endast kamaxeln på insugssidan som kan justeras och därför behöver den bara en sensor på insugssidan).

Din bil är från -00 och har dubbel-VANOS, dvs både insugs- och avgaskamaxeln kan justeras och således behöver båda varsin sensor.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev innan:
Knappa in DITT chassinummer i www.realoem.com så får du upp reservdelskatalogen till DIN bil!

Har den dubbelvanos är det två kamaxelgivare - en på avgas- och en på insugskamaxeln.

Enkelvanos har bara en kamaxelgivare och den sitter på insugskamaxeln. Men då du fått felkod på avgaskamaxeln, lär du ha dubbelvanos...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
ok, nu är det klart , tack !
Det har varit en till fel kod, undrar om den kan ha med starten att göra?
Fel kod 151 signal lambda brobe before kat bank
Den har gett den ett par gånger , men inte varje gång man kör INPA

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Menyett : Jag har en fråga angående felkoderna du tar ut från INPA.

Det ser inte ut som felkoder från INPA, inte på det sättet jag läser ut dem iallafall.

Är det INPA du använder för att läsa ut felkoderna? För med INPA får man en del extra information kring felkoden (som ibland kan vara användbart), inte bara felkoden i sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.