|
|
|
|---|---|
|
Efter tre katalysatorbyten på fyra år tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Jag äger en 320 e36 Sedan -95 och en 320 E36 Touring -96. Båda har gått strax över 30 000 mil. Touringen fick nedslag på avgasvärden när jag besiktigade den första gången. Efter diverse felsökningar konstaterades att originalkatalysatorn var sönderbränd, i det närmaste tom. Köpte en modellanpassad kat från Skruvat för 2 900 kronor. Passformen var inte den bästa men den gick att få dit. Första besöket på bilprovningen en besvikelse. Både HC och CO 2500 var för höga. Jag åkte dit igen efter en vecka och bad besiktningsmannen köra ett varv runt kvarteret före mätning. Perfekta värden - 0 på CO och 1 (100) på HC. Året efter bad jag åter om en extrarunda. CO var fortfarande 0 men HC nu 55 (100). Tredje besiktningen hjälpte inte varmkörning. HC var 155 och även CO 2500 var för hög. Detta trots nya tändstift, nya gummibälgar i insug, nybytt olja och kollad vevhusventilation. Bytte till ny universalkatalysator (CAT 033A kallas den, rätt vanligt förekommande. Rekommenderades den av en verkstad). CO värdena gick ner men HC godkändes med ett nödrop. 100 (100) stod det i protokollet, fast egentligen var det lite högre. Inför fjärde besiktningen mätte jag värdena på två verkstäder med relativt lika resultat. CO över 1 (0,5), HC mellan 250 och 300 (100), lambda mellan 0,95 och 0,98 (0,97 - 1,03). Nu gjorde jag en "fuling". Flyttade över originalkatalysatorn från 320 Sedanen som jag besiktigat två gånger med perfekta värden, sedast 0 i CO och 4 i HC, lambda 1,0. Efter bytet mätte jag på samma sätt som tidigare. Resultat: CO och CO 2500 0. HC 0. Lambda 0,999. Gissa om jag körde direkt till besiktning! Motsvarande mätning på Sedanen som nu fått universalkaten från Skruvat visade CO 0,09, HC 240, lambda 0,98. Jag har nu två nybesiktigade bilar som går utmärkt men på Sedanen måste jag byta katalysator före nästa besiktning. Jag försöker nog hitta en begagnad originalkatalysator. Erfarenheterna av universalgrejerna är lite svajiga. Har någon annan liknande erfarenheter eller har ni kunnat besiktiga år efter år utan problem även med universalkatalysator på en BMW-sexa? | |
|
Inte för att vara dryg, men börja med att laga felet som gör att bilen "käkar" katalysatorer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har haft samma fundering men vet inte vad orsaken i så fall skulle vara eftersom bilen går helt okej. Orsaken till att originalkaten brändes sönder var förmodligern att lambdasonderna kopplats fel innan jag köpte bilen. När jag köpte den drog den ungefär 1,1 i snitt, gick ojämnt på tomgång och ryckte lite runt 90-strecket. Den var dessutom rätt slö på låga varv. Jag hade den på verkstad men de fattade inte vad felet var. Jag mätte själv på sonderna, såg att de gav olika värden och kopplade om dem. Bilen blev som ny. Nu drar den runt 0,9 i snitt och kan gå på 0,7 på landsväg. Jag bytte katalysator första gången efter omkopplingen. Jag har även tittat i katalysatorn från Skruvat efter att jag plockade av den. Den såg helt fräsch ut, inte sönderbränd och inte speciellt sotig. Det intressanta är att jag har två i princip identiska bilar,med automatlåda och samma bränsleförbrukning brukning men olika avgasvärden. Det enda som skiljer dem är vad jag kan förstå katalysatorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.