|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
E91 LCI Vinterdäck Hakkapelitta R2 Friktion 225-45-17 På BMW LM-fälg stjärneker 286 (8 X17 samt 8 1/2 X 17) Fungerar bra, kör väldigt lite och främst i Stockholm lite i Mälardalen. Skulle inte ta smalare på bakfälgarna som är 8.5" dock. |
|
| 235-40-18 samt 295-35-18. | |
| 295-35-18 är inte vinterdäck, på sin höjd lågprofildäck med "vinterdäcksliknande slityta" ;) | |
| Haha, förmodligen är det så. Michelin Alpin är det. | |
|
Måste fråga: har haft friktionsfritt i tolv år nu, så jag minns inte hur dubbade kändes (annat än att jag hatade det sjungande oljudet av dubben) .. men ska det vara så här slingrigt att åka på? Jag har Continental Winter Ice (minns inte exakt vad de heter, och det är för kallt att gå ut och kolla just nu -- skulle ju frysa röven av mig!) :) Det är rätt fina däck tror jag - nordiska vinterdäck med dubb. Men de är inte kul att åka på, dels är de instabila jämfört vad jag är van vid och dels är det ett jäkla irriterande "brummande" från dubben. Och dels är det halt på blöt asfalt. Ska de vara så här vidriga jämfört med europeiska friktion? Jag kör i Stockholm nästan hela tiden, de här däcken känns mer som att de passar på besvärliga, verkligen isiga norrlandsvägar? |
|
|
Eupeiska friktionsdäck är ju som sajpade sommardäck med mjukare gummi. Klart bra på blöt och snö/isig vinterväg. Men en jävla skillnad mot nordiska friktionsdäck eller dubbdäck. Alla vinterdäck är ju kompromisser. Man får ju välja utifrån sin egen situation och smak. Så vill man trots allt ha stabila vinterdäck så är det europeiska friktionsdäck som är bäst, men... |
|
|
Lasse: Det måste ha med däcken att göra och inte bara faktumet att det är dubb. Jag har inget sjungande ljud alls från dubben. Har Michelin X-ice. Inte är det särskilt slingriga heller (fast förstås klart mjukare än 275/35 sommardäcken...) ------- //Lövet |
|
|
På E39:an: Knappt inkörda ("gjutmärken" i slitbanan är kvar) Gislaved Nordfrost 5, 225/55-16 - förvånansvärt tysta och stabila på barmark, det har inte varit snö och is här ännu, så vi får väl se hur de beter sig när det blir "vinter". På Hyndan (Santa fe): Nya Good Year Ultra Grip Arctic Ice SUV, 225/70-16 - bullrigare däck har jag svårt att dra mig till minnes, ändå skulle de vara bland de tystare dubbdäcken när jag läste diverse tester (dock testat på vanliga personbilar då det var skralt med riktiga däcktester till SUV)! Krävde rätt mycket balansvikter på eftermarknadsfälgar (Hyndai-vinterfälgar av okänd tillverkare - fälgarna i sig verkade dock vara rätt dåligt balanserade i sig utan däck - ca 30g obalans utan däck, vid kontroll!) för att få 0-balans. GY-däcken är dock stabila och bra på barmark och de är nog väldigt bra på snö, med tanke på hur aggressivt mönstret är, men vi får se... Jag får hoppas på att de blir lite tystare när de är inkörda! Det kan iofs vara Hyndan som är osedvanligt dåligt ljudisolerad... Till E46:an skulle jag lägga på sprillans nya Nokian Hakka 7, 195/65-15, men den lyckades träffa ett vildsvin innan hjulen skiftades - så de ligger kvar i garaget i väntan på att säljas. De verkar dock förtroendeingivande när man tittar och känner på dem - och de har ju fått väldigt bra testresultat och vunnit flera däcktester. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Hakka R 205/55/16 RFT, bullriga, dåliga på is, funkar men mycket sämre jämfört med Hankook I-Pike dubb som jag hade på min Citroën C5. Dels p g a greppet, dels p g a vägljud. I-Pike var grym på djup snö/ snöslask och riktigt bra på isiga vägar, dessa Nokian R är sämre än Yokohama IG-10 från 2006 som jag hadde på min gamla 530-V8. Nokian är skit om det skall vara dubbfritt, dubbdäcken däremot.... |
|
Kör en uppsättning 205/50R17 Michelin X-Ice North ("ettan" dvs) som är tillverkade 2007 på min 323:a men däcken är "bara" inne på 5:e säsongen nu (ganska få mil) så börjar väl bli dags att byta ut - särskilt när Michelin är inne på 3:e generationen av X-Ice North.. hehe! Lutar åt Continental ContiIceContact som verkar vara väldigt bra allround i däcktester till skillnad mot Nokian Hakkapeliitta 7 eller Hakkapeliitta 8 som ev varit lite svagare på barmark/väta (om jag inte minns fel). Gislaved Nord Frost 100 kan väl vara ett aningens billigare alternativ till ContiIceContact. |
|
|
E39 528ia - Hankook Winter iPike XL 225/55/17 Måste säga att jag är riktigt nöjd än så länge. Mycket tysta och vattenplaning känns knappt. Funkade bra på den första svartisen och de 2-3 cm med snö som varit. Första gången i mitt liv jag köpt nya vinterdäck då jag är lite rädd 528'an. Mina gamla vinterhäckar har alltid fått gå med begagnade, halvtorra och halvslitna gislaved nordfrost, mest för ekonomins skull när det går på varvstopp och bresladd konstant. |
|
|
Jag blev så trött på brummandet från dubben, plus att två av de 18-tums kryssekerfälgarna visade sig vara lite skeva - så jag lämnade in hjulen på Intera för riktning och köpte en uppsättning style 65 M-sportfälgar så länge för E39:an och nya vinterdäck, friktion. Det blev fyra Nokian dubbfria WR D3 225/45 17. Mycket nöjd, bilen är mycket tystare och komfortablare. Passade samtidigt på att ge naven/skivorna en omgång med silverfärgad hammarlack, så det är snyggt och lätt att hålla rent (ist.f den fulrostiga ytan) Nokian WR D3 är riktigt tysta och tillräckligt bra grepp i Sthlmstrakten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.