|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Nokian Hakkapeliitta R2 finns inte i 275/40-19, bara till fram 245/45-19. Ska man sedan har RFT i 275/40-19 verkar det bli körigt. typ Pirelli W 240 Sottozero S2 Run Flat. alltid dessa roliga val :) |
| Nokian Hakkapeliitta R2 | |
| Må hända Pirelli lagar dugliga vinterdäck, men måste säja att "Sottozero" inte klingar lika bra som "Hakkapeliitta" :D | |
| Skotta zero, nej det låter inte som att det driver nämnvärt bra ;) | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
haha.. håller med...Bra där anders-72. Men hakka finns ej i bra dim.. :( Jag vill inte gå ner på 18" |
|
C5 -05 och Z3 -99 är avställda i varmgarage, men C5 -09 fick Hakka 8 i dimension 215/60 16" monterade i helgen. Trust the natives ;) /Masten |
|
|
Hakka 5 på 523:an (195/65-15)och faktiskt köpt Hankook iPike RS (235/45-17) till M5:an i vinter.. Lär inte åka allt för mycket med M5 i vinter, så jag får väl prova i år och se hur det går med "halvbra" dubbdäck på en såpass stark vagn ;) Tänkte ett tag köpa friktionsdäck till m5:an, men bestämde mig till slut för dubbade.. Mvh Janne. |
|
|
Sotto zero betyder "under nollan". Vet dock inte vad Hakkapitta betyder? Det kanske man inte vill veta heller? :) Jag kör på Conti dubbade 235/40 18. |
|
|
Vad gäller dubbfritt så har jag använt Nokian WR de senaste tio åren, mycket nöjd med dem i Stockholmstrakten. Tysta, bra grepp på snö och packat, är väl bara på ren blankis det inte föster så bra. Enda anledningen att jag tog Conti dubb i år är att jag fick ett bra pris och bestämde mig att pröva. Om de är för bullriga köper jag ett gäng Nokian WR igen. Har haft både 19-tums och 21-tums Pirelli dubbfria på X5: an och de var toppen på den. |
|
| Lasse, haha vet inte hur det är med historiekunskaperna men det borde ringa en klocka om jag säger kavallerister och det trettioåriga kriget. Det är fö "Hakkapeliitta":) | |
|
Haha, aha: lätta finska kavalleriet som stred på sveriges sida i 30-åriga kriget 1618-1648, där ser man! Rätt cool namn får man säga. Länk |
|
|
Jag har Pirelli friktion på min kändes jävligt nervöst idag när första halkan slog till i GBG 225/50-17????? |
|
| Hakka 7 205/50/17 på min. Nu hoppas ja att det blir vinterväg snart så man ser vad de går för. | |
| Hakka 5 235/55-17 på E65:an. | |
|
530in rullar på Nokian hakkapeliitta 7 225/55/17 Hade aldrig köpt så dyra vinterdäck personligen men de ingick när ja köpte bilen förra året. Åkt en säsong på dem fungerar mycket bra. |
|
|
Fick med Nordman 4 (225/50/17) när jag köpte bilen. Är ju Nokians budgetalternativ och förmodligen inget jag skulle ha valt själv. Men däcken har bra mönsterdjup och alla dubb intakt så det är ju bara att ha tungan i rätt mun och se glad ut! Däcken är dock relativt stabila till skillnad från de Conti IceContact jag hade på E39:an. Får se om man blir positivt överraskad när snö och halka anfaller!! //David |
|
|
Blir Hakka 5 i år. Många år sen sist med dubb. Fick en bra deal så tänkte prova. Annars hade de lätt blivit en uppsättning Good Year. Förvånad att inte fler kör på dom.. Familjekärran får rulla på sina WR D3 en säsong till. |
|
|
Continental WinterContact IceGrip dubbat 235/40 18. Positivt överraskad av ljudet, de är tysta för att vara dubb. |
|
| Nokian Hakkapelitta 245 /45/19 WR friktion fungerar utmärkt dubbfritt | |
|
Nokian Hakka R, R2. Sjukt tysta och greppfördel i ffa snö och slask som inga andra friktion jag provat. Sen har man lärt sig att ju mindre och smalare, desto bättre grepp men man får undvika att jmf med sommarfälgarnas elegans:) Nokian är dock känsliga för optimal balans och behöver nollbalanseras varje säsong men det gäller väl alla BMWs. Jörgen: Nokia berättade på en däcksseminarium jag var på för ett par år sen att de tagit fram både 20" och 21" dubb för de Östermalmsjeepar som ville styla även på Vintern uppe vid Lodgen i Åre.. Kolla med t ex Kenneth på Länk om han inte kan ge lite input... Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.