AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.386

BMW 118d E81 Något skumt ljud vid öppning av bilen

Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Hejsan köpte en BMW 118d -08 för ett tag sen, nu till problemet; det låter konstigt ifrån något relä eller liknande ifrån motorrummet när man låser upp bilen och ibland när man öppnar och stänger dörren. Svårt att förklara ljudet, men låter som ett knack och nästan som ett bränslepump. Men det är inget som påverkar bilen på något sätt, vad jag vet. Nån som kanske har en liten aning om vad det kan vara?
Sp
1
Spermaharen
118d - 06
Jag vet tyvärr inte vad det är men jag har exakt samma fenomen på min bil. Nu har jag bara ägt bilen ett par dagar och det är frugan som använder den, men jag hörde exakt samma ljud som du beskriver. Jag ska fråga om det när jag passerar verkstaden.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror jag vet vad du menar, och det är något klickljud. Om det är det du menar så är det inget problem. Det har nämligen varit så i fyra år på min cab. :)
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Känns som ett klick och som en elektronisk bränslepump, men sökte efter det på utländska forum och jättemånga har samma problem. Men ingen verkar veta exakt vad det är.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som sagt det är inget "problem" utan helt normalt, det är helt enkelt bilen som gör något när du väcker den till liv, vet inte exakt vad som gör ljuden men det kan vara ngt luftspjäll eller cirkulationspump för kylarvätska el likn.
Instämmer. Så fort man låser upp så är det ju tusen saker som händer.

Varselljus tänds, belysning för marken tänds om man har sådan, innerbelysning tänds, centrallåset låses upp. Det finns säkert massor av andra saker som händer också som alla kräver ström.
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Är det inte så att glödningen av motorn påbörjas när man låser upp bilen/öppnat dörren? Har läst detta någonstans och 325d låter och så som du beskriver!
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Hejsan. Jag har hittat vad som är "felet" det är den armen som går upp och ner mellan wastegaten och luftburken sitter på sidan, låter som någon elektronik del i den som kärvar eller har för dåligt med smörj i sig. Vet inte om man skall våga sig på och plocka isär det
Gr
47
Grasfer
120d M-Sport -08
Du har inga problem med turbon? Jag hade klickande när jag låste upp bilen innan. Ibland funkade inte turbon när det hade klickat. Det var nån arm grej som hade med turbon att göra. BMW verkstad bytte och sen funkar turbon varje gång och inget klickande.
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Jasså? Nej det tror jag inte, den går hur bra somhelst, men jag får undersöka saken lite närmare. Skall snacka med schmiedmann så får se vad dem har och säga, tycker det inte påverkar bilen någonting men ljudet är lite irriterande ibland
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.