|
|
|
|---|---|
| Har en 320d som måste bytas spindelled på kan man byta separat eller köper man hela länkarmen ? Och är det nått extra man måste köpa till ? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man byter hela länkarmen med bussning, är nog lämpligt att byta båda sidor. Det finns massor av kompletta kit på Ebay för billig peng. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Om bilen har rullat en bit efter senaste bytet, kan det vara läge att köpa ett komplett framvagnskit och byta bärarmar med bussningar, samt styleder och krängningshämmarstag. De extra delarna kostar inte så många kronor om man köper ett komplett kit. Det är också relativt lite merarbete att byta dessa extradelar när bärarmarna är borta och du måste ändå göra en hjulinställning efter bärarmsbyte. Lite surt att byta bärarmar och efter några månader åka på ett byte av en styrled med ny hjulinställning - bättre att ta allt på en gång så åker du problemfritt flera år. Finns som sagt en hel del paket på nätet - personligen köpte jag delar från en svensk handlare: Länk Bra prylar till bra pris (kan hitta ännu billigare på E-bay eller liknande, men då vet man inte vilken kvalitet det är...). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Höger/vänster spindelled fick nedslag på besiktningen. Har förstått att hela länkarmen måste bytas, men ska man ha några fler grejer än detta? Länk Länk |
|
|
Ja, du byter även bussningen som är påpressad på bärarmen, bättre att köpa bärarmar som har dessa monterade så slipper du det arbetsmomentet. T ex.: Länk Men som jag nämnde i tidigare inlägg: byt hela paketet med bärarmar, bärarmsbussningar, krängningshämmarstag och styrleder när du ändå ska skruva där - annars får du byta nästa del igen efter ett kort tag och göra ny hjulinställning efter varje del (utom krängningshämmarstagen). T ex: Länk Clausautoparts verkar inte finnas kvar längre tyvärr... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tusen tack Johan. Följer ditt goda råd. | |
|
Robert, jag kanske ska förtydliga att jag inte har en aning om kvalitetsnivån på delarna jag länkade till. Vill du ha OEM-kvalitet, är det Lemförder eller Meyle HD som gäller... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.