|
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Har haft detta på ett antal bilar, men nu på sista verkar det som den ligger kvar lite för länge, (läs folk blinkar åt en) Går det justera detta på något sätt ? (i detta fall på en F01) |
|
Har dina andra bilar du haft det på varit nyare än din nya raket ;-) Tycker själv att min inte alltid fungerar lika bra som jag gör det manuellt och misstänker att nyare bilar har en bättre programmering eller sensorer eller nåt annat då utveckligen går framåt. Har kört lite M3/M4 på sista tiden och deras assistent har varit betydligt mer vaken än min gamla gubbe. Jag har iofs inte haft folk som blinkat åt mig men det är alltid kul att veta vad som går att programmera eller inte. Har du kollat med nån BMW verkstad? Niklas Fransosen |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
ja, det har ju varit lite nyare bilar, 2013,2011. De kanske utvecklat det mer :) Ska kolla med BMW också. |
|
Folk blinkar åt mig också, så det är nog så det är på F01. Det fina är ju att när de blinkar så reagerar assistenten ögonblickligen. Jag har blivit så lat att jag inte bryr om helljuset längre utan tänker numera att om mötande trafikant störs av mitt helljus så får vederbörande stänga av det själv genom att blinka lite... :-) |
|
|
Det är inte någon sensor som är smutsig eller fått "linsen repad", blivit felvinklad eller liknande? Var sitter sensorn/"brytaren för mötande trafikanter"? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Det är kameran framför innerbackspegeln som registrerar mötande ljuspunkter. | |
| Har samma med min F07, den bländar av för sent, speciellt på mötesfria vägar med vajerräcke. | |
|
Hakar på här. Mycket intressant att veta om det är möljigt att programmera helljusassistenten! När det gäller min har jag någon gång upplevt det som Lus säjer, just med vajer-räcken. Annars tycker jag problemet är att den bländar av för tidigt(inte vid möte men av andra orsaker tex ljus himmel eller gatubelysning). |
|
![]() 2.226 530d G31
Skönt se att det är fler :) Visst jag håller med pettran, så fort de blinkar så fixar det ju sig, men är man i grunden en vänlig själv vill man ju inte att de ska behöva blinka, helst inte om det är en 24m lastbil med 60 lampor :) Frågan är ju som sagt, kan man enklet programera om detta ? |
| Det vore intressant om det går att justera för min erfarenhet är att den både bländar av för ingenting (gatubelysning, konstigt ljus från himlen) och är sen att dra på efter möte. | |
![]() 2.226 530d G31
pratade med BMW idag om detta, och de trodde inte det gick göra något åt. :( |
|
Intressant tråd! Jag har inte ännu möt några reaktioner på min helljusassistent - undrar om det är hårdvaran som spökar? (dvs kameran) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Det går iaf. att programmera så att bilen drar igång helljuset snabbare efter det att mötande bil har passerat. Jag tror personligen att BMW valt den inbyggda fördröjningen för att undvika att helljuset leker strobelampa :) Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.