AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.427

Generatorstorlek - spelar det någon roll?

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har en 525i med 90ah batteri. Original sitter en 90 A generator, men den har nu havererat, och ersattes med en 120A generator. Har detta någon som helst betydelse, alltså jkan man sätta i vilken generator som helst, är inte elektroniken på något sätt avstämd mot generatorstorleken?

Noterade oxå att man inte kommer särskilt långt om generatorn smäller, ca 1,5 mil, sedan är batteriet tomt och bilen stänger ner sigsjälv.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det ska inte spela någon roll. Du laddar batteriet fortare bara.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, generatorns kapacitet brukar matchas mot hur mycket elektroniskt snask som finns i bilen :-)

Precis som FredrikE39 säger så räcker batteriet inte särskilt långt, utan det är som det låter i första hand ett startbatteri. Det är generatorn som är huvudleverantören av el till hela bilen.

Det finns en gräns för mycket ström ett batteri kan ta emot. Vad man inte tänker på är att övrig elektronik drar rejält mycket.

En generator med stor kapacitet klarar att tex hantera att man står med halvlyse, defroster bak/bakspegel påslaget, värmefläkten snurrandes, ompa-ompa anläggningen på max, samtidigt som man justerar de eldrivna stolarna och öppnar fönstret samtidigt som elfläkten i motorn drar igång - och samtidigt ha några ampere över att ladda batteriet.

För om den totala elförbrukningen av bilens elsystem är större än vad generatorn kan leverera så blir det ju inget över till att ladda batteriet - blir ju tvärtom att batteriet sakta dräneras.

Och Alpinabiturbo har här helt rätt, byter man 90A till 120A så kommer det att finnas mer ampere över till att ladda batteriet (i de fall man lastar ned elsystemet så pass mycket).

Men har man väldigt få saker igång så går det ju inte en laddström på tex 100A till batteriet, det är en alltför stor laddström. Om jag minns rätt (får nog kolla upp detta) så är laddströmmen proportionell mot laddspänningen dvs laddströmmen minskar när laddspänningen ökar.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tack för det uttömmande svaret. Såhär såg kollektorn ut på min numera utbytta 90A efter 24500 mil.

Länk

Jag bara gissar att den är nedsvarvad bortom räddning. Nu sitter en beg valeo 120A generator där, kollade den dock inte innan jag monterade den, hade inte riktigt tid till det tyvärr. Kanske straffar sig...

När det gäller laddningen så är nog moderna c-tek laddare betydligt bättre, generatorn kör nog mest laddströmmen rakt in i batteriet, typ old school battladdare, kan inte tänka mig någon särskilt sofistikerad elektronik i det fallet.
FredrikE39: Det där ser OK ut! Har sett mycket-mycket värre. Den där generatorn rullar lätt 10000 mil till med en ny regulator(kol!)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
1,5 mil om generatorn lägger av. Det var intressant läsning men kanske en tråkig erfarenhet för den som fick lära sig det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, generatorns regulator har just uppgiften att styra hur stor ström som generatorn ska leverera (den står ju inte och alltid trycker ut 120 Ampere).

Generatorn vill ha en viss laddningsspänningsnivå.

När den sjunker under denna nivå så drar den upp strömmen som styr dess inre magnetfältet och därigenom levereras mer ström ut från generatorn.

När laddningsspänningsnivån åter höjs så drar den ned strömmen för dess inre magnetfält och därigenom levereras mindre ström ut från generatorn.

Men mycket mer elektronik än så är det mig veterligen inte i E39 eller bilar från samma tidsepok. Nyare bilar har dock lite mer elektronik i dess generatorer.

Så det stämmer, såvärst avancerad styrning är det inte. Så summerat : När förbrukningen är låg och batteriet börjar bli fulladdat så börjar generatorn strypa den mängd ström som levereras. När förbrukningen ökar eller batteriet är urladdat så börjar generatorn öppna upp och ökar den mängd ström som levereras.

Så mängden ström ut från generatorn varierar således efter behov (dvs nuvarande förbrukning och laddningsnivå hos batteriet).

Förslag till experiment där hemma : Koppla en amperemeter runt kabeln från generatorn så kan ni se hur mycket ström som flödar ut vid olika scenarios!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Rätt kul att se hur mycket ström som levereras, men en bra
tångamperemeter är ganska dyr, även en för serie som tål detta.
Men jädrar vad bra det är att ha när det gäller felsökning. Engångskostnad.

Mvh Jonas B
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag själv sitter och suktar efter ett typ 4-kanals oscilloskop (med inriktning mot bilindustrin) mot stort minne och hög samplingstakt där man kan koppla in olika typer av känsliga amperemätare, spänningsmätare, trycksensorer... Tja alla sensorer som kan omvandla till spänning.

Jisses vad trevligt... Men vad dyrt... Så det får förbli en dröm...

Har själv inte ens den enklaste tångamperemeter... Saknar det, så tror jag börjar i den änden först :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.