AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.260

E90 service indikatorn har ballat ur!

sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Servade bilen i veckan och nollade så service indikatorn (olja) och bromsarna fram. Bromsarna fram var som löjligt fräscha så jag bytte dem inte utan bara nollade indikatorn som hade knappt 100mil kvar. Nu står det ----km på serviceintervaller både fram och bak (rörde aldrig indikatorn bak) och det är röd varning på bromsarna, samt att det tänds röd sercivevarning både vid tändning av och på.

Idag testade jag splicetricket, mätte sensorerna och de var ok, provade att nolla med nya, med och kortsluten sensor INGET hjälpte... Någon som har någon idé om vad som är nästa steg?
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Enligt bmw så kan det bli såhär om man nollar serviceindikatorn utan att byta bromsarna. Blir dock tveksam då sensorn är rent resistiv så den inte kan inte känna av om något bytts. Hur som står indikatorn på -640000km ....
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Sök på 470 ohm eller bygla/byt sensor.
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Sensorerna håller 5 ohm och inte 470 ohm som de gör när de är slitna och skall felindikera. Har satt i 5 ohms motstånd i stället för sensorn (dvs bygla sensorn) och det går ändå INTE att återställa serviceindikatorn!
zo
118
zoopåse
320dA -09
Har en 320dA E90 -09 och gjorde misstaget att nolla serviceindikatorn för bromsbeläggen bak då jag bytte enbart belägg bak eftersom de fram såg bra ut. Då får man en bil med röd lift och varningssignal varje gång man startar och stannar bilen, samt en varningslampa för bromsar som alltid är tänd. Ett tips: nolla aldrig givarna om inte båda är bytta. Såhär löste jag problemet (idag):

- Köpte ny givare bak för 250kr och bytte den (höger hjul).
- Klipp den gamla givaren och tvinna ihop trådarna och sätt den fram (vänster hjul).
- Gå in i servicemenyn i instrumentpanelen genom att trycka på start utan broms med nyckeln i och dörren stängd.
- Vänta tills servicevarningen släckts.
- Ställ in med hjälp av BC-knappen till läget då räckvidden visas.
- Håll inne tripmätarresetknappen i instrumentklustret ända tills varningstriangeln med utropstecken släckts.
- Då visas bromsbelägg fram med "km -----", tryck nu på BC-knappen en gång så att pil reset visas.
- Håll inne BC-knappen tills snurrande klockan visas. Nu syns 150000km både för sensorn fram och bak om man stegar med "toggle upp/ner" på blinkersspaken och alla felindikatorer har släckts.
- Starta motorn.
- Vrid ratten helt åt höger (så att du slipper ta av hjulet fram).
- Stäng av motorn och ta ur nyckeln.
- Sätt tillbaka den monterade givaren fram.
- Starta bilen och kolla att serviceindikatorn släckts med "toggle upp/ner" på blinkersspaken till "serviceinfo" och BC knappen. Nu står det kilometertal som den monterade givaren visar igen och alla felindikatorer är fortfarande släckta.
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Var inne med bilen hos bmw och efter 40 min komde fram till de inte kunde nolla serviceindikatorn... Sedan bytte de sensorn bak och vips gick den att nolla och fram plockade de bara bort sensorn. Så det blev att åka hem med gulvarning. Vör hemma så sprättade jag en av sensorerna jag fick med mig hem och lödde ihop sladden anslöt och vips funka allt!

Summan av kardemumman, plocka bort själva sensorerna från bromsoket och stripa upp dem och kolla beläggen på det gammla sättet som har funkat utmärkt i 100år! SKIT FUNKTION är vad jag kallar det där!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.