AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.411

M6 i Varberg. Någon som tittat?

Sida 3 av 3
Hankenstein: Alla tysksålda BMW byggda september 1994 eller senare som har läderklädsel har värmesitsar som standard. Värmesitsar är ett mycket vanligt tillval på 3 och 5serie med tygklädsel i tyskland. Kaltlandsutförande är inget som alla BMWmodeller har. Saknas till exempel på M6 F06/F12/F13 och 550i/540i E60/E61 LCI. Vad jag förstått av problemen med M54motor så var bilar i kaltlandsutförande lika drabbade som icke kaltland.

Italien saknar oftast värmesitsar, dock är det världsstandard på M5/M6 från E39 och framåt.

Värmespeglar, uppvärmda dörrlås eller värmesitsar är inget som ingår i kaltlandsutförande utan det är oberoende tillval. Nya svensksålda 1 och 3serie kräver dimljuspaket för att ha värmda spegelglas.

Mvh Stephan
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
När ni köper bilar, svensksålt eller import, vilka steg går ni igenom för att säkerställa historiken? Vid import har jag ingen aning då jag aldrig har importerat själv.

Svensksålda:
- Ägar-/Besiktningshistorik från Transportstyrelsen
- Garantiserviceutdrag från BMW
- Allmänt skick (Ratt, pedaler, stolar, rost, repor o.s.v.)
- Nåt mer?

Import:
- Ägar-/Besiktningshistorik från Tysklands motsvarighet till TS (Kan man göra det?)
- Garantiserviceutdrag från BMW (I Sverige eller Tyskland?)
- Allmänt skick (Ratt, pedaler, stolar, rost, repor o.s.v.)
- Nåt mer?

Hur gör ni?
Jag mailar alla ÅF, handlare, verkstäder om kvitton, miltal osv.
Ringer alla tidigare ägare/handlare och stämmer av bilen, skick,
Olyckor osv och bildar mig en uppfattning.

Beställer alla bes.protokoll och jämför med miltal från ÅF med mera.

Sen kollar jag bilen.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har fått ut utdrag ifrån BMW i Stockholm när jag kommer med chassinummer på en en tilltänkt bil som står i tyskland, belgien eller italien. Då får de fram servicehistorik som registrerats i BMW's centrala system
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bilpriser.se och bilupplysning.se Ju mer dokumentation från föregående ägare på papper= ju större sannolikhet att det är mindre kostnader som kommer i framtiden.

Viktigast är skillnader i försäkringskostnader på svsåld och import.
Det viktigaste är det som komma skall, känner till en hel där även om besluten inte är fattade och påverkar i slutändan konsument 2015 och 2016. Skadekostnad för bolagen har stigt en mängd år, ffa för importer. Låter det vara osagt varför men de flesta vet varför, hur och så vidare. Ökningen för importerna kommer vara stor. Skulden för detta härrör till ett fåtal. Ansvariga blir försäkringskollektivet ink mig...

Den dagen alla försäkringsbolag tar ett Carfax på varje fordon, tänk er själva...

Sen brukar jag också beräkna vad det optiskt kan kosta att ta ett lämpligt objekt till en nivå där jag med mina premisser håller den flytande, dvs så nära ny eller entusiastskick. Man får mest betalt då den dagen man säljar. Då pratar man alltifrån lackdefekter, nya premiumdäck om behövs, fälgreparation och första oljebyte extra ink OMEGA 907. Mycket kan gå att förhandla sig till på en dammig lagerbil..

Det finns likväl många svensksålda bilar som kan vara i olika stadier från fint till rena vraken i jmf med Tysklandsimport.

Jag har själv importerat bilar från Tyskland och gjort den resan med de erfarenheterna, mestadels positiva från njutningen av de bilarna. Från nu och framåt gäller svensksålt och välskött. Hellre än misskött oavsett. Det finns mjuka parametrar som hur ser bilarna ut söder om Alperna och Väster om Maginotlinjen främst i större städer? Ligger i mentalitet och syn.. Örebro, Helsingborgs, Bil 33, Linus och alla vimpelhandlarna bidrar defintivt inte till de som sköter sig.. Skruva lite mil, polera lacka om eller skrotreparera billigt och fixa ny ratt och pedaler och låta en stämpeltillverkare göra lite fina stämplar och 10 serviceböcker på ebay samt 2 nya nycklar hos BMW-handlarna är deras vägar... Vem kollar allvarligt lika noga som alla härinne? Promillen av alla bilbytare gissar jag.

Att hitta den där specifika bilen i Tyskland med den speciella färgen, utrustningen visst. Den dagen man ska sälja är dock import vs svensksålt något som gemeneman ser i rubriken på Blocket/ Hos handlaren och de nördar defintivt inte härinne:)

Mvh
Asken

Kollat någon AMG Mercedes med ny Bi-Turbo M157 (E-Klass, CLS)?
CLS är galet snygg, motorn ett mästervärk som med mjukvara kan trimmas till närmare 700 hk och 950 nm. Ljudet ska vi inte ens tala om! :P

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.