|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min personliga erfarenhet av Italien import är att de ofta är i lite sämre skick/omlackade och ibland ej servade auktoriserat, men självklart finns undantag, det gäller alltså verkligen att göra läxan före ett ev köp. Märkte oxå vid försäljningen av min ena Italienbil att den var betydligt svalare så de ska absolut va billigare än motsvarande svensk/tysksåld. Har oxå märkt problem med blinkade/tänd motorlampa på två M Italienbilar jag provkört...lite konstigt faktiskt, aldrig hänt på mina andra, men självklart kan ju det oxå va en tillfällighet. Har du frågat om milen är kollade via ISPA Synd den saknar HUD oxå. |
|
|
Tack Peter, ska fråga honom det. HUD spelar mindre roll faktiskt för min del. Skicket, ägarna och historiken är viktigast. Utrustning och färg kommer i andra hand. Sen får man ju hoppas att Autoperformance gjort sin läxa också i samband med att de tog in den. De känns som en seriös firma. |
|
|
Ja personligen litar jag inte på någon "bilhandlare" importör i den bemärkelsen, de köper ofta dussintalet osedda och självklart slinker det ibland med några mindre bra på trailern som oxå självklart säljs..de har knappast tid/ork att kontrollera varje bil utan köper såklart på "känn". Sålde själv en bil till en stor handlare i Norge och enda frågan var PRISET vid snabb affär. Har inte säljaren ett ISPA utdrag så brukar bmw:s service avdelning hjälpa en om man frågar snällt, iaf vissa...har man tur så får man reda på om nåt dyrt är utbytt/renoverat oxå. |
|
|
Vi har köpt en S4:a från AP för 2 år sen, inget att anmärka på. Dom säljer bilar åt Zlatan tydligen, något han inte var sen att påpeka. Går man på bilderna ser M6:an mycket fin ut! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Rent generellt tycker jag inte att man bör vara rädd för importer (har en själv) så länge man är noga med att kolla historiken. Det tråkiga med importer är den högre försäkringspremien hos vissa försäkringsbolag, men det spelar mindre roll om det är en sommarbil. Men om den ska användas året runt drar det snabbt iväg i pengar. Men du kommer ju bara glida 300 mil varje sommar med din Phoenix. ;) |
|
Tror vi har en övertro till våra Svenska bilar, en svensk bil kan ha gått på i snö o slask och på saltade vägar, men det blundar vi för. Min bror köpte en Range Rover TDV8 från Rom och de frågade om den var ny när han besiktiga den, slät som en barnrumpa under vid 9000 mil. Min m6:a kommer från Tyskland och ja....dom byggs visst i Tyskland med:) |
|
|
Jag är inte rädd för importer, har haft 2 "tyska" M3or. Är historiken komplett på den Italienska skulle jag inte säga nej heller, tycker den är riktigt läcker dock dyr ( jag är smålänning ) :) |
|
|
Endel firmor byter inte in importer överhuvudtaget, många firmor byter inte in bilar från Italien. Men har man tänkt att ha bilen en längre period och sälja den privat så är det inget problem. Men en italiensk bil ska vara en bra bit billigare än en svensksåld och även billigare än en tysk för att det ska vara intressant. |
|
Verdi |
Aversionen mot importerade bilar är djupt rotat i svenskarnas latenta rasism. Folk tror helt enkelt att svenskar sköter om sina bilar bättre, är ärligare och på de flesta sätt bättre att ha att göra med. Fast det stämmer såklart inte. Ungefär som att de flesta ser det som självklart att svenska idrottsmän aldrig skulle dopa sig... Trots att det finns många fall där svenskar faktiskt har åkt fast. |
|
Bra skrivet Verdi! Har själv haft massa bilar från både Italien, Tyskland och Sverige. Och kan väl säga att överlag så är de som sålts nya i Sverige alltid i sämst skick. Föredrar man bilar som är helt rostfria och, som någon skrev, i nyskick undertill så är det Italien som gäller. Men som med alla bilköp, oavsett om bilen sålts ny i Karlstad, Rom, Madrid eller Frankfurt så kollar man alltid historiken så noga man kan. |
|
|
Ja, och de som skriker högst om de , är alltid värst själv!! |
|
|
Så länge allt stämmer mer mil och skick så bryr jag mig inte var den kommer ifrån. Hellre en Italiensk utan salt och slask än en Svensk som ser illa ut. |
|
| Min X5 M var från Italien. Nyskick och ren historik! Gick inte att hitta en Svennsksåld i det skicket så glöm Svensksålt. Köp den som är finast skick. | |
|
Struntprat Verdi. Anledningen till skepsis mot importer är grundat i att fuskandet med mätarställningar är oerhört mycket högre på importbilar. Det är inte ägarna i det andra landet eller deras skötsel som är problemet utan att just faktumet att bilen passerar gränsen som ger möjlighet för den svenska importören att ändra mätarställningen. I Sverige rullar enligt uppgift från en källa som vet han pratar om (eller rättare sagt hans arbetsgivare) lika många importbilar med felaktig mätarställning som svenska. Problemet är bara att de importerade utgör 1/10 av bilparken... Gör matten nu tack för överrepresentationen innan ni svarar. ------- //Lövet |
|
| Lövet: Det är lika lätt att skruva en svensksåld bil HELT osynligt som valfri import, bara man vet hur man gör. Man kan få en 3 år gammal sv-såld bil som rullat ärliga 10000 mil till att se ut som om den rullat helt ärliga o fullservade 3000 mil utan bekymmer. Störst risk för skruvade importer är det väl när de tas in o annonseras med en gång, typ bilhandlare. Tidigare fanns det något som hette "Godkända importörer", om bilen importerades av en sådan (handlare!) så står bilen som sv-såld i bilregistret. Det var dock långt ifrån alla handlare som var godkända importörer, en gissning är att tex BMW Stockholm var en av dessa, o jag har svårt att tänka mig att så stora aktörer skulle ta in hel-skumma bilar, eller ägna sig åt att ändra mätarställningen friskt. Men visst, bland privatimporterna är det nog rätt vanligt så länge bilen tas in i syfte att säljas vidare. | |
|
Gällande M6an i Halmstad så tror jag att just Autoperformance i Vellinge är en så kallad godkänd importör. Rätta mig gärna om jag har fel? |
|
| Tror tyvärr det är rätt vanligt med skruvande i hemlanden tyskland och italien också mellan servicar... | |
|
Godkänd importör är ingen form av kvalitetssäkring kan vara bra att veta. Det innebär bara att bilen inte klassas som privatimport. Dock har jag mest hört gott om Autoperformance så inget ont om dem. ------- //Lövet |
|
|
Tjena Philly! Här kommer mer OT: Har ni kört bil söderut genom Europa vintertid och förundrats över det fina väglaget? Det kan härledas till att de fullständigt vräker ut salt på vintern. Autobahn och alpvägarna är alltid helt torra trots att det snöat dagen innan. Det kan bara uppnås mha regelbunden saltlakning på torra vägar. När det sen börjar snöa så smälter snön direkt vid kontakt med vägbanan och byggs snön på så kör de febrilt med plogbilarna. Om man känner till funktionen på salt så vet man att de har perfekta förutsättnigar för att salta där nere då tempen sällan går under -6 grader. Blir det kallare än så då hjälper det inte att salta. Detta vet det Svenska Vägverket så de lägger ner allt arbete om det är under -6 och snöfall... :-/ Att det saltas mer i Sverige än söderut är en myt. |
|
|
Ang. Italien och Tysklandimporter: Det som jag ser med störst skepsis med en import är att de i många fall saknar sätesvärmare samt kaltland-utförande. Tänk en bil med lädersäten en gnistrande fin januaridag med-22 och man sätter sig i bilen och gör en kallstart om bilen stått utomhus. Inte kärlek |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.