AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.752

Tänkte köpa en F25:a frågor kring CIC

An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Har planer på att åka och köpa en 2011:s X3a i veckan som jag kollat ut.

Följande utrustning finns installerad:
S663A Radio BMW Professional
S698A Area-Code 2 for DVD
S6NHA Hands-free with USB interface

Jag har kollat runt lite på nätet och är så klart sugen på att utnyttja detta system så fullt ut.
Det finns alltså Bluetooth i denna bilen, men det går inte att streama musik trådlöst?
Går det via t.ex. E-SYS med tillhörande koder att låsa upp detta?

Generellt. Vad går att låsa upp med denna original-setup?

Jag har sett att några "företag" på nätet tar massor med pengar för olika typer av upplåsningar, så alltså med rätt koder och verktyg går detta att göra själv hemma.
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Har du 6VC? Detta står för combox och behövs om du ska ha blåtandsstyrning.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Hej, nej jag ha rinte 6VC. Men den har ju blåtand redan och det funkar klockrent att prata i telefon.

Om jag eftermonterar en combox (2000-3000kr), kan jag även köra BMW apps och liknande?
Eller måste man gå på stora skärmen och navigator för att få detta?

De
51
Deikoo
520d Touring -11
Som jag har förstått det så behöver man ha navigation (stora skärmen) och combox för att kunna streama musik med blåtand.
Så är det iaf på F serien, vet inte om det är samma på X3, men det borde vara det.
Om du hade bott i stockholm och bilen varit din så hade jag kunnat kolla med e-sys om vad som gått att göra utan eftermonteringar.

En combox kostar f.ö i runda slängar 8-10.000.- att eftermontera i en F11 tex, med arbete. Detta om man köper begagnad box.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Hmm. Det låter mycket.
Affären är i sort sett redan klar, ska bara lösa lite småfix innan jag hämtar den.

Men det är en 2011, X3, F25 med sista 7 i VIN: L535782 om någon vill ta en koll.

Jag kommer att bygga en egen E-SYS kabel och prova koda lite själv. Men jag antog (hoppades) att det fanns combox i.o.m. att det redan finns blåtand.

Har du någon bra guide eller liknande för att komma igång så tar jag gärna tips.

Jag har lite svårt att greppa vad som gäller när det kommer till att "koda", måste man generera verifieringskoder (FSC?) om man ändrar nått i E-SYS?

Kan man göra "allt" i en F-serie med endast denna Ethernet-OBD kabel?
Uppdatera moduler, ändra koder, felsöka m.m.?

De
51
Deikoo
520d Touring -11
Någon kan gärna rätta mig om jag har fel nu, men med din radio (S663A) så går det endast att ha telefon via BT.

Ang. E-sys så går det att ändra utrustningskoder i bilen utan att behöva köpa en licens för programmet. Vill man gå in i specifika styrdon och ändra kodningar i dessa så behöver man ha en licens som fungerar.

Du behöver inte generera FSC koder om du ändrar något (finns undantag). Dessa koder är endast till för att aktivera Connecteddrive, kartor, Real time traffic information mm.

Uppdatera moduler, ändra koder osv går att göra med E-sys. för att felsöka behöver du andra program men det bör gå bra med E-Net kabeln för detta också.

E-sys är ett ganska invecklat program o även jag som har bra med datavana samt lite programmeringskunskaper fick plugga en hel del innan jag började använda det.

bra guider hittar du på forumet www.bimmerfest.com.
Där hjälper de även till med hur du ska få tag i E-sys och licens till detta.

En liten heads up bara.
Se till att du har ström i bilen och att den står på laddning när du gör något annars kan du döda styrdonet du håller på med.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Ska börja kolla på vad det kostar att eftermontera hela navigatorn med allt vad det innebär då helt enkel.

Så nyheten om att man kan köra spotify genom BMW Apps nu också.

Jag får nog börja med att hämta bilen så kan jag sätta tänderna i E-SYS så fort som möjligt :)

De
51
Deikoo
520d Touring -11
Hmm... jag har inte sett spotify i BMW apps. Får kolla detta =)
Annars så finns det ju en liknande till detta som är gratis, Den appen heter Deezer
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Så nu har jag fått tag på bilen.

Beställt en Ethernet-OBD kabel, gjorde en egen som inte funkade.

Köpte ett CIC Navigation Pro system med Display, head-unit, GPS-antenn och en extra idrive-kontroller utan kodning.

Tänkte beställa en Combox-telematic också.

Nu är det bara en del frågor kring Esys som jag inte fattar riktigt.

Vart kan jag få tag på tokens till Esys om jag ska koda in allt detta, inkluderat att aktivera kartor, connected drive m.m? Har någon på detta forum möjligen länkar till någon försäljare eller liknande så skicka gärna ett pm.
Eller om någon finns i närheten av Östersund och har tid så får ni gärna hjälpa mig igång med detta. Esys var som sagt ingen enkel historia.

Allt som går att aktivera med denna nya utrustning skall aktiveras. :)
Ett tillägg - du behöver inte ha stora skärmen för att streama musik. Professional bluetooth räcker. Hade ett par månader en F11 med denna set-up och där funkade det fint att streama musik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.