|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Att "få" igenom en modifierad bil på bes är ju en sak,men vad händer om du åker på en flygande,eller värsta senariot krockar som vållande med en barnfamilj. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Om man vållar krocken så kommer trafikförsäkringen täcka den andres bil och själv får man sannolikt ingenting. Den du krockar med får lika ont och lika mycket ersättning oavsett om bilen har kompressor eller inte. ------- //Lövet |
|
|
Men i värsta fall kan försäkringsbolaget kräva dig på pengar för kostnader de fått, eftersom bilen inte har rätt försäkring och är olaglig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det kan de om de rimligen kan hävda att olyckan berott på modifieringen. Bara att det satt en kompressor i bilen räcker inte. Jag ville dock bara bemöta trucker där det lät som att barnfamiljen skulle råka mer illa ut för att bilen var obesiktad. Mycket vad gäller försäkringsersättningar styrs också av hur "bra kund" du är. Har du tidigare ett fläckfritt förflutet kommer man vara betydligt mera generös i bedömningen än om du smällt varenda år sedan du fick körkort. ------- //Lövet |
|
| Att "bara" lyfta av remmen är knepigt, den driver ju oftast också generator och vattenpump. Dessutom så har man också större spridare vilket gör att bilen får för mycket soppa utan kompressormatningen och därmed tänds motorvarningslampan och det genereras felkoder. Enklast är att montera bort allt, mappa till original, besikta och sätta tillbaks. Gjorde denna procedur med min Mustang, som hade likadan Vortech kompressor som i ESS kitet. Tog 6-7 timmar varje gång men det var det värt. I värsta fall åker man på en reg.besiktning och då kostar det mer än det smakar. | |
| Konstigt att det är så få personer på detta forum som ger sig tillkänna och berättar hur de får igenom sina kompressorkonverterade bilar. Verkar alla dessa personer ha folk de känner på bilprovningen ;-) | |
| ja det är lite märkligt, det borde ju sitta hyffsat många här på forumet med ess kitt till åtminstone e39 och e46 som har erfarenheter från besiktning, i ärlighetens namn börjar man ju bli lite osäkrare nu när man börjat tänka på försäkringen om det skulle hända nåt riktigt djävulsskap på vägen, speciellt med personskador. | |
|
Kanske vore vettigare att satsa på en 1 M , som har stressfläkt från fabrik ? :) E ju ingen kompressor precis men bra trimmningspotential å framförallt lättare att besikta :D |
|
|
Om du har nån vetkstad du litar på så låt dom besikta den, så har jag gjort och gått fint. Men min bil är ju inte riktigt lika "olaglig" men långt ifrån orginal |
|
| Intressanta synpunkter. Att man väljer och montera ett kompressorkit är väl för att få mer effekt i bilen och därför kunna köra fortare på vanlig landsväg. Axa mer o allt annat kul. Med största sannolikhet är det ju då man smäller med barnfamiljen och JAPP, då råkar de mer illa ut än om du kört med originalbil. Jag förutsätter att man inte monterar kompressor på en redan kompetent bil för att hålla 70 på den kurviga backiga roliga vägen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.