AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.111

Besiktning med ESS VT kompressor.

Sida 1 av 2
pa
28
paicapo
bmw f15 x5 m-sport
bmw e92 m3
Håller på och planerar ett inköp av ett ESS kompressor kit till min e92 m3:a, har sökt runt ganska mycket men inte hittat någon konkret info om hur personer med detta kit gjort vid besiktning av bilen, det är min hobbybil så jag jag är inte beroende av den som DD men det är ju en fråga man måste ha en lösning på när det börjar bli dax för besiktning, nån som har någon egen erfarenhet av besiktning med ESS kit till BMW? Vad gjorde ni för typer av återställningar på bilen för att få igenom den? man vill ju helst slippa att hålla på och meka bort hela kittet.

Tack för svar.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Brorsan byggde en plåt som var svartmålad och täckte över så att man inte såg kompressorn. Det blev lite amatörsmässigt med någon ful skarv för att man inte skulle se remen men den ska ju bara sitta på några timmar om året;) Han har bara besiktigat en gång men det fungerade bra.
pa
28
paicapo
bmw f15 x5 m-sport
bmw e92 m3
TACK för svaret, man få prova sig fram, är oxå inne på att försäka dälja det med nått bygge, i värsta fall är det ju bara och plocka av det eller köra obesiktigad;-)
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Besiktiga är väl minsta problemet. Glöm inte att vagnskadeförsäkringen inte gäller om du krashar bilen!!
pa
28
paicapo
bmw f15 x5 m-sport
bmw e92 m3
nej, men det är väl inte mycket att göra åt det.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Men varför besiktiga den? Som sagt försäkringen gäller ändå inte och det är bara 1500kr i böter för att köra med körförbud. Hur ofta blir man stoppad? Jag har kört med körförbud i tre år och inte några böter än iaf
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Vad har du för försäkring när du kör med körförbud mr irwing?
Även om motorn är trimmad och bilen olaglig finns det ju massor av potentiella situationer där en försäkring är bra, p-skador, inbrott, stenskott... Sammantaget är det ju inte många procent av de olyckor som sker, som slutar med en utredning av bilens motor.

Däremot är det ju inget jag rekommenderar eller stödjer.
pe
771
pea
BMW M3 E92
SKa besiktiga min m3 med ess vt 650 till våren, får se hur det går, vet några som har fått igenom det utan att göra en sak..
Bara man är medveten om att bilen är olaglig ändå, så...
Nån som VET vad som händer om man åker dit i besiktningen? Antar att man kommer avkrävas nåt slags intyg på att bilen är original om man ska ombesikta då. Går det isåfall att få tag i det som krävs?...
Om man lyfter av remmen så har kompressorn ingen funktion.
Därigenom bör bilen gå igenom besiktning.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Är inte mina bmw jag kör med körförbud! Är en renault master och volvo 850 (trafikförsäkrade) men man kan ju ha bilen helförsäkrad även om man har körförbud såklart för att täcka tex parkeringsskador. Däremot blir det ju kanske lite krångel den dagen man lägger den i diket. Visst kan det väl vara gött att ha en bil med olaglig kompressor besiktigad för drar man av vägen och det inte kommer polis ambulans och hela skiten så bärgar man ju bilen själv och skruvar väck kompressorn innan man lämnar in skiten.

Om de fattar att det sitter en kompressor där så åker du på en regbesiktning och du kommer högst troligt bli tvungen att lämna in intyg från auktoriserad verkstad att bilen numera är återställd.

Bör gå igenom utan rem? Svaret är nej! Enligt regelboken så ska den ej gå igenom men besiktningsgubbar är ju också människor så de flesta släpper igenom det. Även om kompressorn inte längre fyller någon funktion så har du ändrat luftens väg in till motorn och din avgascertifierade motor är numera olaglig :(
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kan man verkligen bara lyfta av remmen? När jag hade min 328 e36 för ca 10 år sen så monterade jag ett kompressor kit! Fick med en längre rem och allt drivdes ju med 1 enda lång rem vilket inte gick att lyfta av utan att allt annat skulle sluta fungera som generator och vattenpump tex! Tänkte att visst då skulle de gå att montera dit original remmen vilket inte heller passade eftersom man flyttat upp generatorn 20cm typ! Så berätta nån vänlig själ hur ni gör om ni "bara" lyfter av remmen och kör bilen igenom besiktningen!
Så alla open air och moddade luftboxar är fel med andra ord.
Hur många får nedslag på det..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Besiktningsgubbar är inte dumma. Kommer du in med en bil som ser ut som något från Fast n' Furius är de naturligtvis mer uppmärksamma.

-------
//Lövet
Syftar på kompressorkit till M5 E39.
Det måste finnas några på detta forum som kör med det kittet, som kan svara på hur de löser besiktningen.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är det inte bara inse att det ALLTID är lotteri att skicka in en modifierad bil på besiktningen? Ser dom att det sitter kompressor eller likande och tänker ge nerslag be att få avbryta och ta en annan station eller åk in utan kitt igen.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Marjan Tror dem flesta som har någorlunda erfarenhet av att meka skruvar bort kompressorn och diverse detaljer och återställer den till original innan besiktning! De tråkiga är ju om dom märker och går vidare med de hela, som jag fattat de så måste man återställa bilen till totalt originalskick om man åker på de!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
En bekant åkte in med kompressor på hans Honda NSX och fick regbesiktning. Då åkte han ändå till traktens mest "toleranta" station. Vet inte hur han tog sig ur den soppan till slut men det är verkligen inte värt att chansa.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Sen hänger ju även besiktningsgubbar å polisen på bilforum, så blir ju inte bättre av att diskutera kompressor å köra olagligt öppet. . .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.